VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Giver snart op
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Giver snart op
Nu har jeg adskillige gange forsøgt at sætte fisk i min pyt, men de dør efter ca. 1 måned......hvad gør jeg galt ? skal siges at jeg har 2 klovnfisk og en dannebrog reje der har været der ca. 1 år uden problemer, men alt andet vil ikke leve.
det er 250l
Mine vandværdier ser fornuftige ud.
nitrat 0
nitrit 0
det må være dem der er vigtige for fiskene.....
HJÆÆÆÆÆLP
det er 250l
nitrat 0
nitrit 0
HJÆÆÆÆÆLP
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: Giver snart op
Hej, det er da irriterende, går bare ud fra at du har tjekket salilinitet
Og temperatur.
Hvilke fisk har du forsøgt at tilføre??

Hvilke fisk har du forsøgt at tilføre??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
du kan prøve at måle for div andre værdigere også
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Det kan være at de fisk du køber er fanget med cyanid?
Hvis du har købt fisk fra den samme forhandler, så prøv at købe fra en anden.
VH
Søvnig
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Eller prøv at få en anden til at måle dine værdier for dig
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5500 Middelfart
ville også mene du at sådan noget som fosfat/po4 og ammonium/nh3 nh4 er vigtige
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Hvad medrasmus1970 skrev:Nu har jeg adskillige gange forsøgt at sætte fisk i min pyt, men de dør efter ca. 1 måned......hvad gør jeg galt ? skal siges at jeg har 2 klovnfisk og en dannebrog reje der har været der ca. 1 år uden problemer, men alt andet vil ikke leve.
det er 250l
nitrat 0
nitrit 0
HJÆÆÆÆÆLP
Phosfat
Salt
Temperatur
Hårdhed
pH
Har du nogle alger?
Hvad fodre du med?
Hvilke fisk har du prøvet?
Havde fiskene det godt ved ankomst, men blev syge eller sløve. Spiste de. Gav de retur kommision

Det kan være en god ide at få en erfaren saltvander i nærheden til at se på det.
Jo flere oplysninger du giver jo bedre kan vi hjælpe.
450l indbygget
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Be om gider i ikke nok droppe de cyanid Gisninger.søvnig skrev:Det kan være at de fisk du køber er fanget med cyanid?
VH
Søvnig
For det første så er det de færreste fangsstationer som overhovedet ved hvordan deres fisk er fanget af de lokale folk, Desuden så bliver de transpoteret rigtig mange kilometer for at nå hen til den givende fangststation, de de ikke lige alle ligge nabo nabo, så der bliver der også brugt noget som holder fisken i ro. og de bliver ikke ligefrem transpoteret i den nyeste shell tankvogn.
I ved selv hvor svære fisk er at fange i jeres eget system, tror i det er nemmer for en person der svømmer med et spyd!!! eller et bette net, som er afhængige af at levere nogen fisk førend hans familie kan få mad på bordet. I skal ikke være så bange for cyanid fanget fisk, da i sikkert allereder har nogen som er cyanid fanget, for ikke engang fangstStationerne kan garantere at de er 100 % cyanid frie, de fortæller bare historien videre om den givende fisk som den lokale har sagt at denne ikke er cyanid fanget og mange gange snakker de ikke engang med den person som har fanget fisken, da denne kommer med en vognmand som har kørt adskellige kilometer med den givende fisk.
I kan så vælge og lade være med at tro på mine ord og jeg skriver ikke dette for at ligge op til endnu en debat om det ene og det andet, der har vi været.
Men i kan jo prøve rent faktisk at spørge jeres lokal fiske pusher med en forretning som selv har prøvet at få fisk hjem fra de varme lande, hvordan tingende hænger sammen. ved de det så ikke så kan de bare skrive en mail til det sted de får fisk fra og få svar den vej, hvis de ikke vil bruge ca. 150 kr. på et simpel opkald
Og til tråd starteren, så har du afklimatiseret fisken ordenligt overtid ???
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Nå, jeg skal forsøge at svare på spørgsmålene 
CA 460
MG 1500
KH7,2
PO4 0
temp 24 grader
salinitet 1025
Jeg har en del alger, men de vokser ikke mere
jeg har forsøg
2 x hugo
2 x blå palet
1 x gul kirug
1 x palet jeg ikke kan huske navnet på
1 x scooter blenny
de er købt i 2 forskellige butikker
Jeg syntes selv jeg har afklimatiseret ordentligt. det er gjort over 2-3 timer, men lidt vand fra akvariet i hvert 10-15 minutter
Jeg kender desværre ikke andre saltvandsfolk, så en kontrol måling er ikke sådan lige at få

CA 460
MG 1500
KH7,2
PO4 0
temp 24 grader
salinitet 1025
jeg har forsøg
2 x hugo
2 x blå palet
1 x gul kirug
1 x scooter blenny
Jeg syntes selv jeg har afklimatiseret ordentligt. det er gjort over 2-3 timer, men lidt vand fra akvariet i hvert 10-15 minutter
Jeg kender desværre ikke andre saltvandsfolk, så en kontrol måling er ikke sådan lige at få
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
24 grader lyder lidt køligt? Jeg kører med 26,5 grad vand.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
24 er fint nok når bare ikke det bliver koldere
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo, du kender da en masse andre saltvands tosser. Check lige dem der bor i dit eget postnummer.rasmus1970 skrev:Nå, jeg skal forsøge at svare på spørgsmålene
CA 460
MG 1500
KH7,2
PO4 0
temp 24 grader
salinitet 1025
jeg har forsøg
2 x hugo
2 x blå palet
1 x gul kirug
1 x scooter blenny
Skriv til dem og hør om de gider hjælpe dig. Kan næppe forestille mig andet end et ja.
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
jeg har også tidligere akklimatiseret over et par timer, men har for nyligt fået af vide at det er alt for lang tid, det stressede fisken unødigt...40-60 minutter blev jeg anbefalet.
hvad er din ph?
hvad er din ph?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Forudsat dine testsæt måler rigtigt er det ikke der den ligger
Og din saltmåler. Det er så også fisk allesammen, der under bare lidt uheldige omstændigheder ikke er så nemme igen, Kiruger er meget sarte hvis de er små, en Hugo der ikke tager foder man tilsætter vil før eller siden dø af sult, hvis der ikke er tilstrækkligt føde til den ( læs alger ) Scooter Blenny vil jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har haft den, eller ved tilstrækkeligt om den
Men en bedre måde er at købe fisk der er akvarievant, forstået således at de købes privat.
Og så ikke glem at du ikke er den første der har mistet fisk

Men en bedre måde er at købe fisk der er akvarievant, forstået således at de købes privat.
Og så ikke glem at du ikke er den første der har mistet fisk

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Ok!...nu er de fleste af de fisk du har valgt jo heller ikke de nemmeste. Hugo går ofte til hvis der ikke er den rigtige slags alger....i modsætning til hvad mange tror så er det ikke nok at der er alger hvis det ikke er den rigtige type.....og ja!...jeg ved at det er lykkedes for nogle at få den til at tage andet....men du kan altså ikke regne med det.
Scooter Blennie: Denne overlever som oftest kun i længere tid hvis der er mange pods i akvariet....det kan her være svært for os at afgøre om der er tilstrækkeligt....og ja!....!...jeg ved at det er lykkedes for nogle at få den til at tage andet....men du kan altså ikke regne med det.
Blå palet: den er bestemt ikke atid nem....vær sikker på at købe velnærede fisk og undgå størrelse small.
Jeg tror du skal glemme alt om værdier ( ifb.m. din fiskedød) og i fremtiden være meget omhyggelig når du udvælger den fisk du vil købe. Er ernæringstilstanden god og kan du tilbyde det nødvendige foder.
Scooter Blennie: Denne overlever som oftest kun i længere tid hvis der er mange pods i akvariet....det kan her være svært for os at afgøre om der er tilstrækkeligt....og ja!....!...jeg ved at det er lykkedes for nogle at få den til at tage andet....men du kan altså ikke regne med det.
Blå palet: den er bestemt ikke atid nem....vær sikker på at købe velnærede fisk og undgå størrelse small.
Jeg tror du skal glemme alt om værdier ( ifb.m. din fiskedød) og i fremtiden være meget omhyggelig når du udvælger den fisk du vil købe. Er ernæringstilstanden god og kan du tilbyde det nødvendige foder.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Rasmus du kan sagtens finde nogen folk i dit område. men kniber det så. kan du sgu altid komme til Esbjerg eller ringe ( du kan få mit nummer over pb. bare skriv efter den ) .
Jeg ved ikke alt om saltvand, men jeg er heller ikke helt ueffen på dette område.
Hvad har du af udstyr, i form af sump / skummer / andet tilbehør / akvarie størrelse. ??
Du siger du har lidt alger, men de ikke rigtig vokser, dvs. så er det ikke så langtid siden du har haft fosfat eller måske stadigvæk kan have det.
Har du plads i din sump til foreks. Caulerpa, så er det noget jeg sagtens kan skaffe dig helt gratis. det er bare et tilbud, såfremt dem fra dit lokal område ikke melder sig på banen.
Bare husk altid at bede om at se dem spise inden du køber dem, vil eller kan forhandleren ikke opfylde dette ønske, var det måske værd at hoppe over denne fisk / de fisk fra denne forhandler
Jeg ved ikke alt om saltvand, men jeg er heller ikke helt ueffen på dette område.
Hvad har du af udstyr, i form af sump / skummer / andet tilbehør / akvarie størrelse. ??
Du siger du har lidt alger, men de ikke rigtig vokser, dvs. så er det ikke så langtid siden du har haft fosfat eller måske stadigvæk kan have det.
Har du plads i din sump til foreks. Caulerpa, så er det noget jeg sagtens kan skaffe dig helt gratis. det er bare et tilbud, såfremt dem fra dit lokal område ikke melder sig på banen.
Bare husk altid at bede om at se dem spise inden du køber dem, vil eller kan forhandleren ikke opfylde dette ønske, var det måske værd at hoppe over denne fisk / de fisk fra denne forhandler
Senest rettet af ronny.w søn 26. sep 2010 12:17, rettet i alt 2 gange.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Ok!...Helena... du kom først mens jeg skrev
men vi er vist meget enige.

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
A HVA! det tager de forhåbenligt ikke penge for ?Bingocaller skrev:Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test

ronny.w skrev:A HVA! det tager de forhåbenligt ikke penge for ?Bingocaller skrev:Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test
Hvorfor ikke ??
Det er jo ikke gratis at købe test sæt selv for en forhandler.
Steen
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja Ja okay. men for mig hører det ind under service, kom jeg ind i en forretning og de ville bonge mig sølle 20 kr. for at lave et test af mit vand eller for at vise mig hvordan jeg bruger sådan et testsæt. så ville jeg godt nok blive noget fornærmet og ville straks be om en kvitering, for det lugter sgu da af sorte penge.spdiving skrev:ronny.w skrev:A HVA! det tager de forhåbenligt ikke penge for ?Bingocaller skrev:Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test
Hvorfor ikke ??
Det er jo ikke gratis at købe test sæt selv for en forhandler.
Steen
Tager de også 5 kr. for en tår vand hvis nu man er lidt tørstig ?? for det betaler de da også for og så vidt jeg ved kan begge ting trækkes fra i skat når det hører ind under drift.
50 Tests * 20 kr. = 1000 Kr. det er jo noget af en fidus for et testsæt som koster gennemsnitlig 149 kr. i udsalg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
vand betaler vi for når vi på diskotek 

BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er så en forskel mere på jyder og sjællænder, når jyder tager i byen så drikker vi sgu bajer og ikke vandwondersurfer skrev:vand betaler vi for når vi på diskotek

- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
rasmus1970 skrev:Nå, jeg skal forsøge at svare på spørgsmålene
CA 460
MG 1500
KH7,2
PO4 0
temp 24 grader
salinitet 1025
jeg har forsøg
2 x hugo
2 x blå palet
1 x gul kirug
1 x scooter blenny
Palet og gul kirug skulle det da være muligt at holde liv i med de værdier, så du er ikke helt ved siden af.
Kiruger skal have grønt foder.
Det kan være dit foder.
Du kan jo prøve at købe en brugt fisk, de er normalt lidt mere hårdfør- klimatiseret.
450l indbygget
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg betaler sgu gladeligt en sum for en gang imellem at få testet alt mit! Jeg smider en pose vand af og får en mail et stykke tid senere med alle mine værdier!ronny.w skrev:A HVA! det tager de forhåbenligt ikke penge for ?Bingocaller skrev:Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test
Så er jeg fri for at have alle testsæt stående som på et tidspunkt udløber og vandet bliver testet af en der ved hvordan det skal se ud!
Og til info så er der altid kvitto med så ingen sorte penge der!
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja okay der er forskel på om du får det gjort fast eller bare lige kommer forbi, det kan jeg sagtens følge, for så ville alle jo bare få en forhandler til at gøre det hvergang, det kan være det er derfor der er kommet en pris på det alla 20 kr. pr. test.Bingocaller skrev:Jeg betaler sgu gladeligt en sum for en gang imellem at få testet alt mit! Jeg smider en pose vand af og får en mail et stykke tid senere med alle mine værdier!ronny.w skrev:A HVA! det tager de forhåbenligt ikke penge for ?Bingocaller skrev:Det fleste forhandlere tester dit vand for dig for en billig penge - oftest 20 kr. per test
Så er jeg fri for at have alle testsæt stående som på et tidspunkt udløber og vandet bliver testet af en der ved hvordan det skal se ud!
Og til info så er der altid kvitto med så ingen sorte penge der!
Men det er godt nok godt betalt for 10 min. såfremt det er 20 pr. ting der bliver testet.
Kunne være man skulle åbne en garage test forretning

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det er 20 kr pr. test. Jeg får testet alt bortset fra PH - da jeg har et testsæt selv - dog har jeg ikke testet i lang tid
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Rasmus prøv at købe brugte fisk, de er ofte meget lettere at håndtere og overlever stort set altid.
Der har været en del til salg i Århusområdet på det sidste.
Der har været en del til salg i Århusområdet på det sidste.
SPS : Stability provides succes
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
tak for alle input, jeg prøver at finde nogen der er lidt nemmere, og få dem brugt