så er akvariet købt
- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9430 Vadum
- Geografisk sted: Nørhalne
så er akvariet købt
Hej
har lige anskaffet mig et nyt 580 l. akvarie med div. udstyr dog uden fisk. så nu kribler det i fingerne for at komme igang
har lige anskaffet mig et nyt 580 l. akvarie med div. udstyr dog uden fisk. så nu kribler det i fingerne for at komme igang
- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
begynderfisk
hej igen
Da jeg er helt ny i faget har jeg lige brug for nogle tips.
Hvor kan man købe fisk, sten og osv.
Kan man evt. få dem sendt med posten
Er der en "klub" for saltvand i nordjylland eller i jylland
Da jeg er helt ny i faget har jeg lige brug for nogle tips.
Hvor kan man købe fisk, sten og osv.
Kan man evt. få dem sendt med posten
Er der en "klub" for saltvand i nordjylland eller i jylland
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
du kan kigge på http://www.akvarieudstyr.dk de sender fisk meen der går jo nogen tid før du bør putte fisk i , også stort tilykke herfra.
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Tillykke med købet - og velkommen i saltvandsverdenen.
For at undgå stor skuffelser - som jo også er store udgifter - så husk en meget vigtig ting:
TÅLMODIGHED!!
Sørg for at få en ordentlig indkøringsperiode inden du putter noget som helst højere liv i bajlen. Det kan godt være du synes det ser lidt træls ud uden noget andet end vandet der fiser rundt, så lad alligevel være med at putte noget "rigtigt" i før det hele er stabiliseret ordentligt.
Du kan jo se mange tråde her, der drejer sig om noget der går galt. For at spare dig selv for sådanne ærgelser er tålmodighed vigtig.

For at undgå stor skuffelser - som jo også er store udgifter - så husk en meget vigtig ting:
TÅLMODIGHED!!

Sørg for at få en ordentlig indkøringsperiode inden du putter noget som helst højere liv i bajlen. Det kan godt være du synes det ser lidt træls ud uden noget andet end vandet der fiser rundt, så lad alligevel være med at putte noget "rigtigt" i før det hele er stabiliseret ordentligt.
Du kan jo se mange tråde her, der drejer sig om noget der går galt. For at spare dig selv for sådanne ærgelser er tålmodighed vigtig.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
Så er der vand i baljen
Tak for de mange lykønskninger med det nye akvarie. Nu er der så kommet (fersk)vand i baljen for lige at teste hele molevitten, inden den store premiere. Men ak, for h..... hvor det larmer!
Og intet tér sig, som vi regnede med.
Pumpe (Aquabee UP2000/1) og skummer (Deltec APH600) skulle være gearet til 2000 l/h begge to, så de skulle jo gå fint hånd i hånd. Men pumpen suger returkammeret så tomt, som den nu kan slippe af sted med. Og den skulle jo gerne stå under vand ...
Nå men ikke nok med det. Røret til skummeren er monteret med et overløb (t-stykke), så evt. overskydende vand kan løbe fra, og det skal jeg da lige love for, at det gjorde ... Først plaskede og sjaskede vandet ud af overløbet, så tog vi vand af. Det hjalp, men pumpen suger stadig sumpen tør. Er der noget, vi ikke helt har fattet?
Nu er der slukket for pjasken og summen og hvad vores sump ellers kunne finde på at udstøde af lyde ...

Pumpe (Aquabee UP2000/1) og skummer (Deltec APH600) skulle være gearet til 2000 l/h begge to, så de skulle jo gå fint hånd i hånd. Men pumpen suger returkammeret så tomt, som den nu kan slippe af sted med. Og den skulle jo gerne stå under vand ...

Nå men ikke nok med det. Røret til skummeren er monteret med et overløb (t-stykke), så evt. overskydende vand kan løbe fra, og det skal jeg da lige love for, at det gjorde ... Først plaskede og sjaskede vandet ud af overløbet, så tog vi vand af. Det hjalp, men pumpen suger stadig sumpen tør. Er der noget, vi ikke helt har fattet?

Nu er der slukket for pjasken og summen og hvad vores sump ellers kunne finde på at udstøde af lyde ...
- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
Hej Johnny
Vores overløb er 30 mm. Det forbindes til skummeren med et 20 mm rør. Overgangen fra 30 til 20 mm er samlet med et t-stykke. I t'et sidder endnu et (vandret) 30 mm rør, der skal aflaste, hvis skummeren ikke kan aftage alt vandet.
Men uanset hvor meget vand vil hælder i baljen, sender pumpen så meget retur i akvariet, at den kun knapt nok er dækket af vand. Det eneste, der sker, hvis vi hælder mere vand i, er, at vandet fosser ud af det rør, der skal aflaste. Det rør fører ned i kammeret med det rene vand.
Så vi får altså bare en masse beskidt vand ned i det rene ... og endnu mere plasken.
Vores overløb er 30 mm. Det forbindes til skummeren med et 20 mm rør. Overgangen fra 30 til 20 mm er samlet med et t-stykke. I t'et sidder endnu et (vandret) 30 mm rør, der skal aflaste, hvis skummeren ikke kan aftage alt vandet.
Men uanset hvor meget vand vil hælder i baljen, sender pumpen så meget retur i akvariet, at den kun knapt nok er dækket af vand. Det eneste, der sker, hvis vi hælder mere vand i, er, at vandet fosser ud af det rør, der skal aflaste. Det rør fører ned i kammeret med det rene vand.
Så vi får altså bare en masse beskidt vand ned i det rene ... og endnu mere plasken.
/Christian og Anna

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Hvis jeg forstår det rigtig, så lyder det som om din retur er for kraftig i forhold til mængden af vand der ryger i sumpen. Jeg synes dog ikke det er noget problem at noget af vandet blot ryger i sumpen uden at bliver afskummet for at ryge tilbage i baljen. At du blander det afskummede vand med dette "overskydende" kan jo ikke undgåes da det alligevel bliver blandet oppe i baljen..
Gav dette overhovedet mening
Gav dette overhovedet mening

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- malawifisk
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
- Kontakt:
Rigtigt Peter1
De sker der ikke noget ved. Det er jo ikke meningen at alt vand der kommer i returrøret skal i skummeren. Skummeren skan jo ikke tage mere en 1000L - 1500L i timen, resten skal bare i sumpen. Hvis det plasker så forlæng røret så det kommer ud under vandet.
De sker der ikke noget ved. Det er jo ikke meningen at alt vand der kommer i returrøret skal i skummeren. Skummeren skan jo ikke tage mere en 1000L - 1500L i timen, resten skal bare i sumpen. Hvis det plasker så forlæng røret så det kommer ud under vandet.
Martin
Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
740l + 150l sump,
- malawifisk
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
- Kontakt:
Hvis at kammeret med skummeren løber tør så forlæng røret med overskydende vand til samme kammer. Så vil det ikke blive suget tørt.
Martin
Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
740l + 150l sump,