Jamen så vil kaste mig ud i noget der måske kan blive til nogle løsninger for dig
Jeg syntes du skal overveje at sænke højden på dit akv med 50 cm. Så kan også holde de lidt mere lyskrævende
koraller på bunden og du vil stadig have et imponerende indkig i akvariet, din forrude bliver billigere + der er mindre chance for at du drukner i dit akv
Jeg ville lave 5 overløb. En i hvert hjørne og et i midten. De skal alle være forbundet med pvc under akvariet, eller lige over bunden af akvariet, for at holde den samme vandstand. I hvert hjørne-overløb ville jeg placere en tunze silence 3000 l/t tilsluttet hver deres Aqua Medic 5000 Twin (Skummerpumperne bruger reelt kun 30-35 W, ikke 65W)
Vandet fra skummerne vil jeg lukke direkte ud i akvariet igen, igennem hver deres bobbelfælde som er placeret inde i akvariet.
I det miderste overløb ville jeg lave rørføringen til sumpen hvor jeg vil placere en større
skummer, evt en sander helgoland
skummer. + Sandfilter,
refugium, noget kalkreactor og en stor reactor til biopellets
På denne måde behøver du ikke en størrer retur 40000 - 60000 l/t hvilket jeg ville bruge 3-4 red dragon til.
Tilbage står spørgsmålet om
cirkulation, hvor du nok skal have lavet et eller andet specielt
VH
Søvnig