Drømmen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Re: Drømmen
Jeg ville egentligt ikke blande mig og være ham den negative men det her projekt er simpelthen helt ude af proportioner, som privat drevet akvarie.
Som Hougaard er inde på, skal vandet gennem filter/skummer mindst 2 gange i timen og det vil altså sige mindst 120.000L/t. Sådan en pumpe kan selvfølgelig fås men vi er ude i noget med 3-fasede motorer og et strømforbrug på mange hundrede watt.
... og den skal køre 24/7/365.
Skummeren skal tilføre omkring 60.000L/t luft ifølge min normale opfattelse af en sådan. Så store mængder luft kræver en rigtigt stor pumpe og en ligeledes kæmpe venturi. En luftpumpe og luft-klodser går jeg ud fra, er ude ad billedet her?
Der tales så om ozon ovenfor, hvilket præsenterer endnu en udfordring, grundet det enorme luft-flow.
Skummeren skal ligeledes fødes med vandet fra 120.000L/t pumpen, nævnt ovenfor, så vi taler om rørføring i en anseelig diameter.
En 2m høj vandsøjle kræver enorm lyseffekt, for at opretholde koral-liv på bunden. Her er det ikke nok med 1000W HQI'er. At der overhovedet tales om LED giver mig bare større tvivl om, hvorvidt der er tænkt over det med bare lidt af den nødvendige viden involveret.
Når jeg regner lidt sammen på pumpeeffekter, lyseffekt o.l. ender jeg på et meget (og jeg mener rigtig meget) stort tal til bare at drive det og det vil kræve en ny, meget kraftig gruppe i el-tavlen, før der er power nok, til at drive det. Der ér kun 2400W til rådighed i en alm. 10A gruppe.
... for sjov skyld kunne man regne på prisen, hvis man kører 2400W 24/7/365 ved en kW-pris på kr. 1,80 - det giver kr. 264.902,40 om året i strøm. Skulle man nu regne lidt på lys, så skal der formodentligt mindst 4x2000W lys til i minimum 8 timer om dagen - yderligere kr. 294.336,00 om året i strøm.
Cirkulation i baljen skal op på 600.000-1.200.000L/t MINDST. Tunze laver da streampumper, som er kraftige men der skal altså 40 stk. 6305 (30.000L/t) til, som så vil æde 2.560W - kr. 282.562,56 om året - i strøm.
Når det hele ruller, er der altså et årligt driftsbudget på minimum 1mio.
/Kim
Som Hougaard er inde på, skal vandet gennem filter/skummer mindst 2 gange i timen og det vil altså sige mindst 120.000L/t. Sådan en pumpe kan selvfølgelig fås men vi er ude i noget med 3-fasede motorer og et strømforbrug på mange hundrede watt.
... og den skal køre 24/7/365.
Skummeren skal tilføre omkring 60.000L/t luft ifølge min normale opfattelse af en sådan. Så store mængder luft kræver en rigtigt stor pumpe og en ligeledes kæmpe venturi. En luftpumpe og luft-klodser går jeg ud fra, er ude ad billedet her?
Der tales så om ozon ovenfor, hvilket præsenterer endnu en udfordring, grundet det enorme luft-flow.
Skummeren skal ligeledes fødes med vandet fra 120.000L/t pumpen, nævnt ovenfor, så vi taler om rørføring i en anseelig diameter.
En 2m høj vandsøjle kræver enorm lyseffekt, for at opretholde koral-liv på bunden. Her er det ikke nok med 1000W HQI'er. At der overhovedet tales om LED giver mig bare større tvivl om, hvorvidt der er tænkt over det med bare lidt af den nødvendige viden involveret.
Når jeg regner lidt sammen på pumpeeffekter, lyseffekt o.l. ender jeg på et meget (og jeg mener rigtig meget) stort tal til bare at drive det og det vil kræve en ny, meget kraftig gruppe i el-tavlen, før der er power nok, til at drive det. Der ér kun 2400W til rådighed i en alm. 10A gruppe.
... for sjov skyld kunne man regne på prisen, hvis man kører 2400W 24/7/365 ved en kW-pris på kr. 1,80 - det giver kr. 264.902,40 om året i strøm. Skulle man nu regne lidt på lys, så skal der formodentligt mindst 4x2000W lys til i minimum 8 timer om dagen - yderligere kr. 294.336,00 om året i strøm.
Cirkulation i baljen skal op på 600.000-1.200.000L/t MINDST. Tunze laver da streampumper, som er kraftige men der skal altså 40 stk. 6305 (30.000L/t) til, som så vil æde 2.560W - kr. 282.562,56 om året - i strøm.
Når det hele ruller, er der altså et årligt driftsbudget på minimum 1mio.
/Kim
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Smiler..
Ja vi må hellere snart vide hvilken lørdag der blev vundet i lotte eller vide hva manden laver..
Projektet er vildt fedt, men syntes det er lidt svært at tro på..
Ja undskyld mig.. Men hvem fanden bruger så mange penge privat på hobbyen..
Ja vi må hellere snart vide hvilken lørdag der blev vundet i lotte eller vide hva manden laver..
Projektet er vildt fedt, men syntes det er lidt svært at tro på..
Ja undskyld mig.. Men hvem fanden bruger så mange penge privat på hobbyen..
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Nu spørger jeg så måske lidt dumt - men hvordan kan man så få det til at hænge sammen i "offentlige" tanke? Bruger de ligeså meget = dollars - på deres strøm etc eller hvordan? For de tal der lige er blevet smidt op - som nok er ganske korrekte gør det jo helt umuligt - privat eller offentligt! Der er sgu ikke nogen der smider en mil. om året bare på drift - med mindre de laver den onde entree eller har en aftale med nogen!
Jeg tvivler på at Tivoli - som tidligere er sagt er 5 gange så stort som denne proposed tank - bruger hvad der så ville blive 5 mill. om året bare i drift - også selvom Vestas og dem praler af det er grøn strøm
Jeg tvivler på at Tivoli - som tidligere er sagt er 5 gange så stort som denne proposed tank - bruger hvad der så ville blive 5 mill. om året bare i drift - også selvom Vestas og dem praler af det er grøn strøm
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Bingocaller skrev:Nu spørger jeg så måske lidt dumt - men hvordan kan man så få det til at hænge sammen i "offentlige" tanke? Bruger de ligeså meget = dollars - på deres strøm etc eller hvordan? For de tal der lige er blevet smidt op - som nok er ganske korrekte gør det jo helt umuligt - privat eller offentligt! Der er sgu ikke nogen der smider en mil. om året bare på drift - med mindre de laver den onde entree eller har en aftale med nogen!
Firmaer kan jo trække udgifterne fra i skat. Den mulighed har vi andre jo ikke.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9610 Nørager
- Saltvand siden?: 2009

Så det er i orden. Et projekt i dennestørrelse ville aldrig kunne lade sig gøre hvis man blev i boksen. Kun tænkte på løsninger der virke i Red Sea og dimensionerer det op. Sandfiltre er nok det mest anvendte i store setups. Det er heldigt princippet er stort set gratis UANSET størrelse.

Scrubberen skal være stor enig. Men så er den jo derudover ganske simple også. Vand ind screen og lys vand ud. Cirkulation kan vi snakke meget om. Men bølgemaskiner sørger for behovet for vandbevægelse. Om der skal x 10 eller mere cirkulation er jo et spørgsmål om at få affaldsstoffer ibevægelser ind i filtret.
Erfaring med saltvand. Enig man skal naturligvis have erfaring. Men at få saltvand til at fungere er primært et spørgsmål om at eliminere udsving i parametre. Det er altså lettere i store akvarier både salt og fersk.
Men som sagt drømmen er 100 kbm. Ideen er at støbe så rude og så de andre tiing. Koster det 200000 eller 300000 er mindre vigtigt. Men selvfølgelig er der en grænse på et eller andet beløb. Men alle hobbier koster.
Jeg tror personligt at i vælger de forkerte ting at se som vanskeligheder. Sten ja en container en lille stillehavsmand et mærsk skib og helt sikker meget mindre cash end i forventer. Så står der 30 tons af dem udenfor. 1500 $us og containeren er her. Sten er bygge materialer så ingen handels barrierer her. Lønne i Kina går nok også og tilladelse til at købe sten i et tredie verdens land er vel til at få, selve det fysiske projekt er ikke mit problem.
Økonomisk ser jeg større problemer i at få indkøbt koral osv.
Realistisk står tanken klar for 150000 så det er jo overkommeligt. Faktisk er der flere herinde der har bbrugt det på jeres. Dog med den forskel at så er der fisk osv i.
Men rolig nu. Tråden er ment som inspiration. Der er ikke 100000 liter herude i år sandsynligvis ikke før engang i slutningen af næste år er der noget som er værd at vise frem. Men det er en drøm en som giver lyst til at arbejde med ting som ikke altid var det man drømte om som lille

Kim jeg elsker den måde du takler tingene på.
Alt er ikke så besværligt og har man firma i forvejen kan man hurtigt spare en del. Åben en lille moms registreret firma og du kan selv impotere sten ovs. hvor svært kan det være.
Godt nok sider der en lille forhandler der hurtigt kan føle sig snyt over at de ikke har måtte levere lev.sten og koraller til din bajle...Men igen gør man selv en indsats så er der mange penge at spare.
Jeg håber bare du er klar over de udgifter du vil møde til drift. men dette er du sikkert klar over og har nok også lidt mere på kistebunden end os andre der bare må drøme..hehe
En anden ting vi vil se nogle billeder som det skrider frem
Det er jo ikke hvær dag der kommer akvarier i den størlse...hehe
Steen
Alt er ikke så besværligt og har man firma i forvejen kan man hurtigt spare en del. Åben en lille moms registreret firma og du kan selv impotere sten ovs. hvor svært kan det være.
Godt nok sider der en lille forhandler der hurtigt kan føle sig snyt over at de ikke har måtte levere lev.sten og koraller til din bajle...Men igen gør man selv en indsats så er der mange penge at spare.
Jeg håber bare du er klar over de udgifter du vil møde til drift. men dette er du sikkert klar over og har nok også lidt mere på kistebunden end os andre der bare må drøme..hehe
En anden ting vi vil se nogle billeder som det skrider frem

Det er jo ikke hvær dag der kommer akvarier i den størlse...hehe

Steen
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Det er jo det vildeste projekt!!
Men ville det ikke være meget nemmere at få bygget et undervands hus med store vinduer i et koralrev? Så slipper du også for at bekymre dig om de problemer et så stort akvarie kan medføre
Og så kan du oven i købet se på alle de koraller og fisk man ikke normalt kan have i sine baljer
Bare en tanke....

Men ville det ikke være meget nemmere at få bygget et undervands hus med store vinduer i et koralrev? Så slipper du også for at bekymre dig om de problemer et så stort akvarie kan medføre

Bare en tanke....

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan da godt være at vi lyder som en flok mørkemænd, der kun ser problemer. Men vi har trods alt nogle erfaringer.KimK skrev: Erfaring med saltvand. Enig man skal naturligvis have erfaring. Men at få saltvand til at fungere er primært et spørgsmål om at eliminere udsving i parametre. Det er altså lettere i store akvarier både salt og fersk.
Jeg tror personligt at i vælger de forkerte ting at se som vanskeligheder. Sten ja en container en lille stillehavsmand et mærsk skib og helt sikker meget mindre cash end i forventer. Så står der 30 tons af dem udenfor. 1500 $us og containeren er her. Sten er bygge materialer så ingen handels barrierer her. Lønne i Kina går nok også og tilladelse til at købe sten i et tredie verdens land er vel til at få, selve det fysiske projekt er ikke mit problem.
For lige at tage den med sten. Hvis de skal være levende, så duer det ikke rigtigt at sende dem med en
Mærsk damper. Det tager simpelthen for lang tid, så er der ikke meget liv tilbage i dem.
Man kan også vælge at få nogle tørrede "levende sten", men da de også kommer fra revet, skal der også være papirer/cites på dem. De kan dog sendes i en container.
Samt lige det triste fakta, at de er på cites, og derfor ikke bare kan exporteres/importeres. Derud over skal du registeres som
importør for at få lov til at få dem ind.
Samme krav er der til korallerne.
Hvad er problemet i at blive forhander Carsten...Ved godt at mange forhandlere vil syndes jeg er et fjols...Men afligvel havde jeg tanker omkring at sætte så stort et akvarie op og gerne ville spare lidt mønt så skulle det ikke tage mig ret mange sek. og få et moms nr der passer.
Sælger du fisk og koraller fra ejen avl ville skat gerne inddrave deres del af kagen ( skat og moms ) denne del skal de med glæde få fra mig. For så har jeg da også en regning den anden vej.
Steen
Sælger du fisk og koraller fra ejen avl ville skat gerne inddrave deres del af kagen ( skat og moms ) denne del skal de med glæde få fra mig. For så har jeg da også en regning den anden vej.
Steen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Og så er der jo Cites på levende sten 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
Hougaard er du træt idag, carsten skrev det nemlig hehe
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nu har jeg jo tidligere været djævlens advokat, så jeg fotsætter lige... Jeg er meget enig med Nolan...KimK skrev:Scrubberen skal være stor enig. Men så er den jo derudover ganske simple også. Vand ind screen og lys vand ud. Cirkulation kan vi snakke meget om. Men bølgemaskiner sørger for behovet for vandbevægelse. Om der skal x 10 eller mere cirkulation er jo et spørgsmål om at få affaldsstoffer ibevægelser ind i filtret.
Men KimK, kan du ikke, blot for at forklare alle os skeptikere, hvilken pumpe/turbine, du vil drive dit filter anlæg med, eller hvad du vil bruge til retur ?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jawondersurfer skrev:Hougaard er du træt idag, carsten skrev det nemlig hehe

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Hougaard skrev:Og så er der jo Cites på levende sten
Carsten skrev:Man kan også vælge at få nogle tørrede "levende sten", men da de også kommer fra revet, skal der også være papirer/cites på dem. De kan dog sendes i en container.
Samt lige det triste fakta, at de er på cites, og derfor ikke bare kan exporteres/importeres.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Vildt projekt!!!!
Men som sagt du vil da kunne spare en del hvis starter en virksomhed, og trækker udgifter fra i skat. Hvis du får det op og køre, vil det producerer flere kilo koraller om dagen, så du kan da også få penge fra salg.
Angående lys så virker 4000 w ikke af meget, selv hvis det suppleres med sollys, men hvis du bygger nogle store sten-formationer så må sps'erne jo bare op i overfladen.
Med hensyn til cirkulation tror jeg ikke bare man kan tage erfaringer fra vores egne vanddråber, og så gange det op til forholdene i dit kommende hav. En "vandstråle" med en diameter på 30 cm fra en kæmpe pumpe vil jo bevæge sig meget længere end en lille med diameter på 5 cm. Måske du skulle få en fysiker eller ingeniør til at regne på det.
Angående skummer og osmose, kan man forstille sig at det kan undværes? Du skal vel ikke have samme tæthed af fisk som i små akvarier. Hvis du dropper osmose og får en dsb, kan du måske også slippe for en kalkreaktor.
Men det lyder stadig helt vildt, og jeg tør ikke spå om det kan lade sig gøre. Hvis det gør vil jeg gerne betale entre for at se det
Held og lykke med projektet
Men som sagt du vil da kunne spare en del hvis starter en virksomhed, og trækker udgifter fra i skat. Hvis du får det op og køre, vil det producerer flere kilo koraller om dagen, så du kan da også få penge fra salg.
Angående lys så virker 4000 w ikke af meget, selv hvis det suppleres med sollys, men hvis du bygger nogle store sten-formationer så må sps'erne jo bare op i overfladen.
Med hensyn til cirkulation tror jeg ikke bare man kan tage erfaringer fra vores egne vanddråber, og så gange det op til forholdene i dit kommende hav. En "vandstråle" med en diameter på 30 cm fra en kæmpe pumpe vil jo bevæge sig meget længere end en lille med diameter på 5 cm. Måske du skulle få en fysiker eller ingeniør til at regne på det.
Angående skummer og osmose, kan man forstille sig at det kan undværes? Du skal vel ikke have samme tæthed af fisk som i små akvarier. Hvis du dropper osmose og får en dsb, kan du måske også slippe for en kalkreaktor.
Men det lyder stadig helt vildt, og jeg tør ikke spå om det kan lade sig gøre. Hvis det gør vil jeg gerne betale entre for at se det

Held og lykke med projektet
Thomas er forhandler det samme gælder alle andre der sælger os koraller og fisk.Hougaard skrev:Og så er der jo Cites på levende sten
Hvis de skal søge cites og stadig impotrer koraller og sten så kan andre det vel også som åbner en foretning med rette moms nr ??
Så vidt jeg ved er der ingen kontorld med hvilken baggrund man har for at man kan åbne en dyrehandler andet end skov og naturstyrlsen har noget at sige om at opbevare dyrene enden de bliver solgt.
Men dette er vel heller ikke svært når man tænker på de foretninger man har været forbi igenem tiden hvor man har set flere døde fisk ligge på bunden af deres akvarier og de stadig kan drive foretning.
Så i mine øjene skal der ikke meget til.
Vil du feks. være electrikker eller vvs mester kræver det ydelige uddandelse ud over at være udlært. Denne forsikring er der ikke som dyrehandler eller malermester eller for den sags skyld tømmermester det kan alle blive...haha
Steen
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
syntes også det lyder vildt. men er det egentligt ikke det vi alle drømmer om. et kæmpe akvarie. så lad os smide Nej hatten
og finde hvordan hatten frem..
mht. cirkulation så kan det vel sidestilles med en indendørs swimmingpool i samme størrelse + lidt bølgemaskine. tror nu ikke det bliver i nærheden af 280.000 kr man kan jo ikke bare gange et rsm op og så gå ud fra det. der er jo en helt anden bio balance i et akv af den str.
en god stor skummer og evt en mega algae scrubber lidt pool pumper og 60-100 kg biopellets så er det vel ikke så uoverskueligt mere ( hvis man har pengene GGG)
der er da en dyrehandel i kbh der har et temmeligt stort saltvands akvarie som man kan gå nedenunder tvivler på at de bruger 1 mill om året.
og finde hvordan hatten frem..

mht. cirkulation så kan det vel sidestilles med en indendørs swimmingpool i samme størrelse + lidt bølgemaskine. tror nu ikke det bliver i nærheden af 280.000 kr man kan jo ikke bare gange et rsm op og så gå ud fra det. der er jo en helt anden bio balance i et akv af den str.
en god stor skummer og evt en mega algae scrubber lidt pool pumper og 60-100 kg biopellets så er det vel ikke så uoverskueligt mere ( hvis man har pengene GGG)
der er da en dyrehandel i kbh der har et temmeligt stort saltvands akvarie som man kan gå nedenunder tvivler på at de bruger 1 mill om året.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tja med den tilgang der vises her, så tvivler jeg på dette bliver en succes! (jeg håber dog jeg tager fejl, men det virker som om der er alt for mange ting der slet ikke er tænkt på eller over)
Hvis det var mig, så vil jeg bygge noget mindre og så den rette teknik således det ikke bare var at smide pengene i et lokum. Det er desuden sjældent disse store akvarier bliver specielt pæne, faktisk har jeg aldrig set et der er pænt!
Kenneth> Temligt stort akvarie? hvor stort? næppe 60.000L! et par tusinde litter, er jo også temligt stort
Hvis det var mig, så vil jeg bygge noget mindre og så den rette teknik således det ikke bare var at smide pengene i et lokum. Det er desuden sjældent disse store akvarier bliver specielt pæne, faktisk har jeg aldrig set et der er pænt!
Kenneth> Temligt stort akvarie? hvor stort? næppe 60.000L! et par tusinde litter, er jo også temligt stort

Senest rettet af StarF ons 22. sep 2010 19:08, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Havde jeg pengene og pladsen, så er det sådan noget her der kunne være fedt at have!
http://reefkeeping.com/issues/2006-02/totm/index.php
det er både flot og stort!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
"Når jeg regner lidt sammen på pumpeeffekter, lyseffekt o.l. ender jeg på et meget (og jeg mener rigtig meget) stort tal til bare at drive det og det vil kræve en ny, meget kraftig gruppe i el-tavlen, før der er power nok, til at drive det. Der ér kun 2400W til rådighed i en alm. 10A gruppe.
Når det hele ruller, er der altså et årligt driftsbudget på minimum 1mio"
Jeg tror at vi regner anderledes i jylland 2400 w er vel lig 2,4 kw i timen ik. 2,4 x 1,8 kr x 24 x 365 er altså kun 37000 afrundet. Mest fordi kritikken af det med viden om lys irriterede mig Nolan
Når det hele ruller, er der altså et årligt driftsbudget på minimum 1mio"
Jeg tror at vi regner anderledes i jylland 2400 w er vel lig 2,4 kw i timen ik. 2,4 x 1,8 kr x 24 x 365 er altså kun 37000 afrundet. Mest fordi kritikken af det med viden om lys irriterede mig Nolan

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Damn.... jeg har ganget 7 ind hver gang.... beklagerKimK skrev:...

Det gik vist lidt stærkt.
... ang. lys, så går jeg ud fra, at du hentyder til min kommentar omkring LED ?
Jeg gad godt se, hvilke LEDs, der kan lyse gennem 2m vand og der så stadig er lys nok til koraller.
Jeg er ikke ude på, at skyde dit projekt ned - jeg mener simpelthen bare ikke det er et realistisk projekt på private hænder.
/Kim
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Tror altså også at dette projekt er for stort og urealistisk, medmindre at man virkelig har kassen!!!
Ikke alene bliver strømretningen vanvittig høj, men hvad med fordampningen???
Jeg har lige ganget overfladen (og min ca. fordampning) af mit gamle akvarie op, tilsvarende de mål kimj opgiver. Resultatet blev at kimj´s akvarie vil komme til at fordampe ca. 7200 L vand om måneden
Og hvad med tilførelse af kalk???
Man kan sagtens bygge et så stort akvarie, men driftomkostningerne bliver alt for voldsomme til at jeg finder det realistisk.
VH
Søvnig
Ikke alene bliver strømretningen vanvittig høj, men hvad med fordampningen???
Jeg har lige ganget overfladen (og min ca. fordampning) af mit gamle akvarie op, tilsvarende de mål kimj opgiver. Resultatet blev at kimj´s akvarie vil komme til at fordampe ca. 7200 L vand om måneden
Og hvad med tilførelse af kalk???
Man kan sagtens bygge et så stort akvarie, men driftomkostningerne bliver alt for voldsomme til at jeg finder det realistisk.
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Der er lidt blødt - Bla. Kenya træer, og en kæmpe Montipora plade, men ellers ikke nej. Den kæmpe sten i midten der bygger revet, er tysk KeramikGzus.dk skrev:Imponerende stort, men ikke specielt pænt at kigge på. Der ligger et par små sten i bunden, og så er der vist et par enkelte fisk, men ingen koraller.
/Morten N

Der er også en del damsler, kirurger og andet i, men de bliver nemt væk i det massive akvarie, med den mest ringe opbygning. Det skulle jo kun have været halv højde, og meget bredere hvis man skulle have glæde af det visuelt

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Lige præcis. men det er også 4 gange større end det der er tale om her. kan ikke forestille mig at kim forventer at skulle ha koraller på bunden af et sådant akvarie. men der er jo også plads og mulighed til at lave områder til koraller i højden og i kanterne der er jo en lidt anden indretnings mulighed i den størrelse.Gzus.dk skrev:Der er sikkert tale om det akvarie der er i Zoozity i Rødovre. Der er tale om et 250.000 liters akvarie med hajer i.
Imponerende stort, men ikke specielt pænt at kigge på. Der ligger et par små sten i bunden, og så er der vist et par enkelte fisk, men ingen koraller.
/Morten N
StarF skrev:Havde jeg pengene og pladsen, så er det sådan noget her der kunne være fedt at have!
Der er jeg så helt enig med dig. og chancen for en virkelig succes er nok også større..
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Nolan jeg tager kritikken som noget positivt, ingen problem med det. Med hensun til fordampning. Dette kan jo opsamles også. Tænk uden for boksen, der er plads nok i rummet som akvariet skal være en del af 50 kvm akvarie 200 kvm tekning rum
- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Kontakt:
Må jeg flytte ind i dit akvarie? 

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Tro mig, jeg forsøger skam også at tænke uden for boksen
Jeg skal selv snart til at bygge et akvarie der kan tåle at jeg sejler 4 uger ude og 4 uger hjemme og fordampning, fugt og vandpåfyldning er de største problemer.
Dit største problem bliver helt sikkert at holde driftudgifterne nede, der i blandt vandudgifter
Hvordan har du rent praktisk tænkt dig at indsamle den fordampede vand???
VH
Søvnig

Jeg skal selv snart til at bygge et akvarie der kan tåle at jeg sejler 4 uger ude og 4 uger hjemme og fordampning, fugt og vandpåfyldning er de største problemer.
Dit største problem bliver helt sikkert at holde driftudgifterne nede, der i blandt vandudgifter
Hvordan har du rent praktisk tænkt dig at indsamle den fordampede vand???
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er ikke nok blot at blive moms registeret, du skal også have en godkendelse.spdiving skrev:Hvad er problemet i at blive forhander Carsten...Ved godt at mange forhandlere vil syndes jeg er et fjols...Men afligvel havde jeg tanker omkring at sætte så stort et akvarie op og gerne ville spare lidt mønt så skulle det ikke tage mig ret mange sek. og få et moms nr der passer.
Steen
Og så vidt jeg ved/husker, skal man opgive hvor stort ens anlæg er og alle sådan nogle oplysninger.
Hvor stort skal dette være så vidt jeg ved er der forhandlere der impoterer uden at have over 1000l vand.
En anden ting en mand med 60.000l + div bag ved hvor ligger så grænsen for plads ??
Mon ikke de 60.000l burde kunne række. Så meget tror jeg ikke endgang Dansksaltvandscenter har samlet.
Steen
En anden ting en mand med 60.000l + div bag ved hvor ligger så grænsen for plads ??
Mon ikke de 60.000l burde kunne række. Så meget tror jeg ikke endgang Dansksaltvandscenter har samlet.
Steen