Drømmen

Forum for generel snak omkring saltvand.
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

wondersurfer skrev:forstår ikke hvordan med din idé til bølger som du nævner med betonklodser?
Jeg tror han tænker på at betonklodserne de skal fungere lige som en svopper til at rense afløb.

Hiver man en klods op og ned i et tilpasset rum vil der danes tryk der vil lave en tyk stråle ud af det hul han snakker om.

Dette er min teroi men jeg har heller ikke tænkt lægne over det :scream: :scream:

Steen
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

han skal da bruge strøm til at flytte klodserne så med mindre han har 80 slavebørn i kælderen
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

moby skrev:

Prøv lige at kontakte dette firma. Jeg vil nok mene at de kan klarer hele opgaven. http://www.aquaclean.dk/
De kan også komme igang inden for kort tid ved jeg.
Jeg kender Thorleif som ejeren hedder. Han er absolut en meget erfaren man ud i store opsætninger.
Han har sine ideer om hvordan tingene skal gøres, men hvem har ikke det.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

wondersurfer skrev:han skal da bruge strøm til at flytte klodserne så med mindre han har 80 slavebørn i kælderen
Selvfølgelig skal der det, men næppe tilnærmelsesvis samme mængde, som hvis der på 8 eller 10 meter, skulle bruges 20 pumper, til at lave samme bølge!

Man kan med klodserne komme lang ned i watt forbruget
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af KimK »

Jeg er jo nordjyde så sélvfølgelig er penge en faktor. Men ikke så meget at det skal bremse det hele. Murene skulle have noget hjælp med en fortolkning af noget bygge lovgivning så der bytter jeg mig frem. Så hvis der er en producent af frontruder som mangler juridiske råd vil jeg da gerne bytte. Men ellers må muldvarpen jo frem.

Med hensyn til ideen med bølgemaskinen med klodser. Så er ideen at to nedsænkede klodser forbundet med en vippe stang vil give mig to fordele. Størrelsen af klodsen og hastigheden som den flyttes med give mig to ting en given mængde vand som flyttes grundet klodsens størrelse, samt en given kraft på baggrun af hastigheden den flyttes med. Hastigheden og den gnidnings modstand der er i at flytte noget i vand kræver kraft. Enten slaver eller i mit tilfælde watt, Men spekulere på om der er større fordele af kun en klods og så hæve stangs princippet men det må lige prøves inden defr støbes.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

KimK skrev:Jeg er jo nordjyde så sélvfølgelig er penge en faktor. Men ikke så meget at det skal bremse det hele. Murene skulle have noget hjælp med en fortolkning af noget bygge lovgivning så der bytter jeg mig frem. Så hvis der er en producent af frontruder som mangler juridiske råd vil jeg da gerne bytte. Men ellers må muldvarpen jo frem.

Med hensyn til ideen med bølgemaskinen med klodser. Så er ideen at to nedsænkede klodser forbundet med en vippe stang vil give mig to fordele. Størrelsen af klodsen og hastigheden som den flyttes med give mig to ting en given mængde vand som flyttes grundet klodsens størrelse, samt en given kraft på baggrun af hastigheden den flyttes med. Hastigheden og den gnidnings modstand der er i at flytte noget i vand kræver kraft. Enten slaver eller i mit tilfælde watt, Men spekulere på om der er større fordele af kun en klods og så hæve stangs princippet men det må lige prøves inden defr støbes.
Du kan da bare lave dem så de er forbundet med noget hydraulik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nu er jeg altså lige djævlens advokat endnu en gang :)

Bølger giver ikke cirkulation, det vil blot flytte vandet lokalt. Der kræves en masse cirkulation for at få affaldsstofferne ud af akvariet. Uden cirkulation vil bølgerne faktisk gøre det værre, da de "skubber" skidtet ind i hjørner, huller og sprækker..

I 60.000 liter skal du først om fremmest have en monster skummer:

Billede

Denne her Shuran Prof. er til 80.000 liter, bruger 2200 watt hvilket så igen kræver mindst 2200 watt for at få vandet tilbage i tanken.

Dertil skal der nok tilføjes en håndfuld Turbelle® masterstream 6515 (150.000 l/t - 250 w) pumper

Dvs. 2200w * 2 + 5 * 250w = 5650 Watt (+ strøm til at drive bølgemaskine), det er ca. 250 kr i døgnet i strøm.

Så har du kun cirkulation og en skummer - Langt de fleste store akvarier har meget mere filterudstyr..

Forøvrigt skal det da også lige nævnes at vandpumper med 4" tommer rør bestemt ikke er lydløse, så en lydisolering af teknikrummet bør også indregnes.

Som sagt, djævlens advokat :h
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Og et "lille" varmelegeme kommer du næppe heller uden om. Der skal immervæk noget til for at holde 60K liter på 25 grader.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville købe en andel i en vindmølle med det projekt hvis jeg stod for det!

Men igen - fantastisk projekt! Og glæder mig meget til at følge med i det!

Har du lavet nogen billeder eller tegninger over setuppet vi måske kunne se!?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

herzberg skrev:Og et "lille" varmelegeme kommer du næppe heller uden om. Der skal immervæk noget til for at holde 60K liter på 25 grader.

Her ville jeg nok vægle noget gulv varme system som blev lagt i bunden af baljen.

De store systemer kører vel med udvendig pumper. Måske man skulle overveje Oceans Motions.

http://www.oceansmotions.com/store/prod ... 6e6e60ce88

Steen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

spdiving skrev:De store systemer kører vel med udvendig pumper. Måske man skulle overveje Oceans Motions.

Steen, prøv at regne på hvormange af de slags der skal benyttes hvis man skal have omkring 600.000 liter/timen i cirkulation :T Det er 32-25mm rør OceanMotion benytter - kan da kun benyttes til små vandpytter som dit eller mit akvarie :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg er vild med waikiki akvariet
naturlig lys,carlson surgedevice som aktiv omrøring,kontinuerlig vandbytter med uforurenet havvand med den rigtige temperatur og salinitet,mad,bicarbonat og calsium ...det var vidst det hele :P
Billede
Billede
Billede
http://www.breedersregistry.org/Reprint ... /surge.htm
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Erik det havde jeg sgu ikke lige luret..haha
Tror du ikke man kan få dem til at lave dem i en støre størlse...haha

Steen
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg er fuldstændig blæst væk. Troede sku i første omgang at manden havde skrevet forkert da han skrev cm bag de tal :dizzy:

Men 60.000 L det er ellers noget af en slat. Hvis du får brug for noget hjælp med et eller andet, f.eks rensning af rude, det må være et helt dagsprojekt jo :hehe: . Så siger du bare til der er jo ikke så langt fra Nørager til Aalborg.

Bare at se en sådan størrelse balje i privat hjem, vil sku være løn nok i sig selv.

Ps. Jeg har dykker certifikat ned til 30 m :K :wink:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

spdiving skrev:
herzberg skrev:Og et "lille" varmelegeme kommer du næppe heller uden om. Der skal immervæk noget til for at holde 60K liter på 25 grader.

Her ville jeg nok vægle noget gulv varme system som blev lagt i bunden af baljen.

De store systemer kører vel med udvendig pumper. Måske man skulle overveje Oceans Motions.

Steen
Ja det vil nok være nemmere, men jeg tænkte nu også primært i strømforbruget til det. Og det er der jo næppe forskel på, da den krævede energi er den samme.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis sådan et akvarie skal blive til noget, så skal han ud og have hjælp helt andre steder end her.

Danmarks akvarieum ,Kattegat centeret og Nordsø centeret?, er nok de 3 mest nærliggende steder.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

herzberg skrev:
spdiving skrev:

Steen
Ja det vil nok være nemmere, men jeg tænkte nu også primært i strømforbruget til det. Og det er der jo næppe forskel på, da den krævede energi er den samme.
Jeg vil mene det skulle varmes op via centralvarme anlæget måske med en solcelle på taget som han så også kunne udnyttes til resten af huset.
El gulvarme skal man altid prøve at undgå da det koster en krig at bruge.

Steen
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Ja varmen kommer jo fra fyret. Så det er jo næsten gratis. Jeg tænkte på at sætte solceller på taget. Så der er noget af strømmen. Men sasmtidigt ville evt overskudsstrøm. Jo blive solgt til elselskabet maks 6 kw anlæg. Men de 6 kw er jo det der må sælges så evt et 12 kw anlæg. Genvex til at udnytte varmen fra akvariet til resten afbygningerne samt hold fugtigheden nede.

Men måske skal der laves et lys rør fra tag og ned så solen udnyttes til belysning. Så må jeg desforuden spare en lys computer da mine skyede dage er lige i skabet.

Er der nogen som kan give en tryk kalkule på sidene af sådan et akvarie. Et spørgsmål fra murene da armeringen skal kunne holde.

Kim
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det lyder jo cool nok med både Genvex og solcelle anlæg. Hvilken solcelle anlæg har du kigget efter og er det noget du i forvejen kender til ??
Hvad med en vindmølle løsning da de også fås i mindre størlser.

Steen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Gaia windsystems sælger 10kw husstandsvindmøller.

Jeg kan kun skaffe 2 og 3 MW møller.. ;-)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Fejl.
Senest rettet af spdiving man 20. sep 2010 15:50, rettet i alt 1 gang.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

dem han "kun" kan skaffe er dem i naturlig størelse steen
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har aktier i Vestas så hvis så køb endeligt nogen hos dem :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Er det så ikke bare nemmere at åbne elmåleren og sætte en klemme på den skive der drejer rundt? :beer:

(kun en joke)
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Jeg har hørt man kan vende fasserne og få den til at løbe den anden vej :W
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

eller låne naboens stikkontakt hehe
Mht at vende faserne: så sidder der en plombe i vejen, desuden bør du vide at elforsyningen har en kontrol måler sidende i den nærmeste transformator station, så det er rimeligt nemt at fastlå forbrug :be:
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

KimK skrev:Ja varmen kommer jo fra fyret. Så det er jo næsten gratis. Jeg tænkte på at sætte solceller på taget. Så der er noget af strømmen. Men sasmtidigt ville evt overskudsstrøm. Jo blive solgt til elselskabet maks 6 kw anlæg. Men de 6 kw er jo det der må sælges så evt et 12 kw anlæg. Genvex til at udnytte varmen fra akvariet til resten afbygningerne samt hold fugtigheden nede.

Kim
Der må installeres et anlæg på maks. 6kw i privat bolig, og man må ikke producere mere strøm end men bruger på års basis.. Bare lige for at præcisere vedtægterne
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

laursen skrev:
KimK skrev:Ja varmen kommer jo fra fyret. Så det er jo næsten gratis. Jeg tænkte på at sætte solceller på taget. Så der er noget af strømmen. Men sasmtidigt ville evt overskudsstrøm. Jo blive solgt til elselskabet maks 6 kw anlæg. Men de 6 kw er jo det der må sælges så evt et 12 kw anlæg. Genvex til at udnytte varmen fra akvariet til resten afbygningerne samt hold fugtigheden nede.

Kim
Der må installeres et anlæg på maks. 6kw i privat bolig, og man må ikke producere mere strøm end men bruger på års basis.. Bare lige for at præcisere vedtægterne
Læste sgu lige forkert ??? :G
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Hvis sådan et akvarie skal blive til noget, så skal han ud og have hjælp helt andre steder end her.

Danmarks akvarieum ,Kattegat centeret og Nordsø centeret?, er nok de 3 mest nærliggende steder.
Helt enig, det er trods alt de færreste hvis ikke ingen på dette forum som kan prale af opsætning af denne kaliber.

Men derved ikke sagt at vi ikke vil følge med i projektet, så kom endelig med al den information som du vil dele med os andre omkring dette syrede system som vel nok kan betegnes som europas største private saltvandsakvarie.

Held og lykke skal lyde herfra :h
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Ja det ville være fint, men skal vi nu ikke finde en leverandør af front glasset. Forresten kommer der så en kategori under akvarier der hedder 50000+ :sneaky2:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"