Klovnefisk med hvide "vækster" og lidt mat farve
- KimH
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2830 Virum
- Saltvand siden?: 2010
Klovnefisk med hvide "vækster" og lidt mat farve
Hej allesammen,
I akvariet har vi 2 klovnefisk (små, kun 2 hvide streger og måske 3-4 cm) og en hugo.
De har gået der i lidt over en måned, hugoen mindre.
Du sidste 5 dage har de leget/været efter hinanden (ved ikke hvilken det er). Den lidt større fisk laver nogle udfald, hvor den "stormer" igennem vandet ca. 10 cm hen imod/ind i den mindre. Derudover svømmer der rundt om hinanden på en (måske) aggresiv måde.
I forgårs lagde jeg mærke til nogle hvide pletter/gevækster på den ene side af den stores hale. Den er ved at få sin 3 stribe, så regnede med at det har noget med det at gøre, men er blevet lidt nervøs. De var ca. på størrelse med et sandkorn, men nu ser de lidt større ud, og imorges syntes jeg at den så lidt bleg ud. Jeg har givet dem noget ekstra mad, og tændt lyset, og syntes at farven er normal nu.
Den lille klovn har også nogle små pletter på kroppen, men meget mindre end den store, nærmest på størrelse med små sandkorn, dem har jeg ikke set før idag.
De spiser begge lystigt, og svømmer rundt som de plejer.
Skal de have ro, behandling, eller noget helt tredje?
P.S: Har naturligvis målt vandværdier (for næring anyway)
Nitrit (NO2): 0,025 - 0,05
Nitrat (NO3): 2,5-5 (har altid været høj, pga. en del nitrat i hanevandet)
Ammoniak (NH4): <0,025
I akvariet har vi 2 klovnefisk (små, kun 2 hvide streger og måske 3-4 cm) og en hugo.
De har gået der i lidt over en måned, hugoen mindre.
Du sidste 5 dage har de leget/været efter hinanden (ved ikke hvilken det er). Den lidt større fisk laver nogle udfald, hvor den "stormer" igennem vandet ca. 10 cm hen imod/ind i den mindre. Derudover svømmer der rundt om hinanden på en (måske) aggresiv måde.
I forgårs lagde jeg mærke til nogle hvide pletter/gevækster på den ene side af den stores hale. Den er ved at få sin 3 stribe, så regnede med at det har noget med det at gøre, men er blevet lidt nervøs. De var ca. på størrelse med et sandkorn, men nu ser de lidt større ud, og imorges syntes jeg at den så lidt bleg ud. Jeg har givet dem noget ekstra mad, og tændt lyset, og syntes at farven er normal nu.
Den lille klovn har også nogle små pletter på kroppen, men meget mindre end den store, nærmest på størrelse med små sandkorn, dem har jeg ikke set før idag.
De spiser begge lystigt, og svømmer rundt som de plejer.
Skal de have ro, behandling, eller noget helt tredje?
P.S: Har naturligvis målt vandværdier (for næring anyway)
Nitrit (NO2): 0,025 - 0,05
Nitrat (NO3): 2,5-5 (har altid været høj, pga. en del nitrat i hanevandet)
Ammoniak (NH4): <0,025
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Farum
Re: Klovnefisk med hvide "vækster" og lidt mat farve
Da jeg fik mine klovne da jeg startede var den største også altid efter den mindste. Den lavede også disse "lynangreb" hvor den bludselig fare mod den anden.
Der gik noget tid og så stoppede det. Ang det hvide du snakker om kan det måske være noget svamp. Har du mulighed for et billede?
Der gik noget tid og så stoppede det. Ang det hvide du snakker om kan det måske være noget svamp. Har du mulighed for et billede?
- KimH
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Jeg prøver at tage et billede, men det er svært at ramme det godt. Især fordi den hvide stribe på halen der er ved at dannes "overskygger" den lille hvide plet/vækst lysmæssigt på billeder.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Dine NO2 og Nh4 bør være 0 - hvor længe har akvariet kørt inden der kom fisk i ?
- KimH
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
NH4 er også nul tror jeg, testens mindste svar er bare <0,025 og ikke 0 direkte.
Det har kørt ca. 2,5 måneder før de kom i, med allerede indkørte sten. Men i samtlige guides jeg har set, er min værdi af NO2 inden for det "tilladte".
Lille update: Det ser ud til at den lille har "smidt" de 3-4 hvide korn/pletter den havde imorges, den store har dog stadig 2. Mit gæt er at de går 1-2 mm ud fra kroppen stykket lige før dens hale, jeg forsøger stadig at få et billede.
Det har kørt ca. 2,5 måneder før de kom i, med allerede indkørte sten. Men i samtlige guides jeg har set, er min værdi af NO2 inden for det "tilladte".
Lille update: Det ser ud til at den lille har "smidt" de 3-4 hvide korn/pletter den havde imorges, den store har dog stadig 2. Mit gæt er at de går 1-2 mm ud fra kroppen stykket lige før dens hale, jeg forsøger stadig at få et billede.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Skulle bare lige vide, værdierne kunne godt ligne "for tidlige fisk" 
Er det den slags pletter:
http://www.google.dk/images?um=1&hl=da& ... =&gs_rfai=
For så er det "Marine Ich" du har..

Er det den slags pletter:
http://www.google.dk/images?um=1&hl=da& ... =&gs_rfai=
For så er det "Marine Ich" du har..
- KimH
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Hmm syntes ikke rigtigt de ligner. Pletterne på billederne er generelt små og ligner lidt sandkorn der sidder fast. Dem jeg har er der for det første kun 2 af, de sidder lige ved siden af hinanden og de er umiddelbart lidt længere, forstået som at de stikker lidt længere ud fra fiskens krop (ikke meget, men dog mere end et sandkorn).
Det er nærmest umuligt at fange noget brugbart med min telefon, må prøve senere hvis jeg kan finde et bedre kamera.
Men fik noget så i i det mindste kan se hvor de sidder.
Det hvide foran og bagved ligner pigmenter unden huden, mit gæt er til halestriben. Men hvis det nu er ich'en, hvad vil du/i så anbefale jeg gør. Der er tusinde forskellige svar på nettet, det ene mere vidtgående end det andet, og når jeg ikke engang ved hvad det er, vil jeg ikke begynde på det hele, medmindre det er kritisk at der sker noget nu.
Det er nærmest umuligt at fange noget brugbart med min telefon, må prøve senere hvis jeg kan finde et bedre kamera.
Men fik noget så i i det mindste kan se hvor de sidder.
Det hvide foran og bagved ligner pigmenter unden huden, mit gæt er til halestriben. Men hvis det nu er ich'en, hvad vil du/i så anbefale jeg gør. Der er tusinde forskellige svar på nettet, det ene mere vidtgående end det andet, og når jeg ikke engang ved hvad det er, vil jeg ikke begynde på det hele, medmindre det er kritisk at der sker noget nu.
- KimH
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Lige et sidespor 
Yep, der kommer en ny skummer idag/imorgen med posten. Ikke det vilde, "rio nano" hængeskummer, men ifølge dem jeg har snakket med, godt nok til vores akvarie, plus det eneste den har i vandet er et lille rør, så kan bygge en overløbskasse til den. Anyway så er den så billig at det er forsøget værd.
Noget andet der ville hjælpe, er nok mere cirkulation, da den filterpumpe der er i (udover en alm cirkkulationspumpe) ikke giver nok. Den jeg gerne vil ha (Tunze 6015) er udsolgt alle steder, overvejer kraftigt at købe 45/55 og så bare sætte den på minimum.
Mht. osmoseanlæg, så er det også noget jeg kigger på, men pengene er desværre ikke uendelige
Lavede iøvrigt lige en test mere af NO2, for at være sikker, og værdien er nok nærmere 0,01-0,025 (tættest på 0,01 farven).

Yep, der kommer en ny skummer idag/imorgen med posten. Ikke det vilde, "rio nano" hængeskummer, men ifølge dem jeg har snakket med, godt nok til vores akvarie, plus det eneste den har i vandet er et lille rør, så kan bygge en overløbskasse til den. Anyway så er den så billig at det er forsøget værd.
Noget andet der ville hjælpe, er nok mere cirkulation, da den filterpumpe der er i (udover en alm cirkkulationspumpe) ikke giver nok. Den jeg gerne vil ha (Tunze 6015) er udsolgt alle steder, overvejer kraftigt at købe 45/55 og så bare sætte den på minimum.
Mht. osmoseanlæg, så er det også noget jeg kigger på, men pengene er desværre ikke uendelige

Lavede iøvrigt lige en test mere af NO2, for at være sikker, og værdien er nok nærmere 0,01-0,025 (tættest på 0,01 farven).