Problemer med nitratfilter (dannelse af nitrit?)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions: 0
19
Postnummer: 8200 Århus N

Problemer med nitratfilter (dannelse af nitrit?)

Indlæg af Morten P. »

For seks dage siden satte jeg mit nye nitratfilter (med svovlkugler) til mit ferskvandsakvarium med en gennemløbshastighed på ca. 1 dråbe i sekundet.

Jeg har nu målt på udløbsvandet fra filtret og kan måle nitrat (<25 mg/l) men nu også høj nitrit (mellem 3 og 30 mg/l).
I akvariet er nitrat < 50 mg/l og nitrit ikke målbar!

Nu regner jeg egentlig ikke med at der ligefrem dannes nitrit i mit svovlfilter, men er en anelse i vildrede. Kunne man forestille sig at mit testsæt er følsom overfor lattergas, som jo også dannes ved ufuldstændig denitrifikation?

Byd ind hvis du har forslag til hvad der kan være galt.

God påske - Morten.
Senest rettet af Morten P. søn 16. apr 2006 22:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

der dannes no2 i starten indtil der er tilstrækkelig koloni af bakterier du skal derfor lade vandet dryppe i en spand indtil du ikke længere kan måle no2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og tømme akvariet??? Bakterie kulturen dannes ikke fra den ene dag til den anden, så hvis vandet skal dryppe ned i en spand, bliver der ikke meget tilbage. men så er problemmet selvfølgeligt da også løst :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det tog ca. 2-3 måneder før mit nitrat-filter kørte.
snogen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

de inlæg der er kommet indtil vidre hjelper da ikke manden

mvh snogen
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

ja jeg glemte at skrive at man selvfølgelig skal påfylde vand på akvariet før det er helt tomt. hvordan har i så løst dette problem hvis i mener min fremgangsmåde er forkert da? man skal selvfølgeligt kun skaffe sig af med vandet indtil no2 værdierne er sådan så man ikke risikerer at vælte baljen.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

hvis man mener at det bliver for vanskelig en opgave at påfylde vand på akvariet i takt med at det drypper ud, så kunne man jo teoretisk godt ta noget vand fra et vandskifte og bruge dette til at starte sit no3 filter op med.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

1 dråbe i minutet??
Da jeg indkørte mit kørte jeg med 1-2 dråber pr. sek. efter få dage var no3 på nul og jeg satte flowet op til 3-4 dråber sek. indtil no3 igen var nul og sådan har jeg gentaget og kører nu med et flow på ca. 6 l/t
Jeg målte ikke for no2, så jeg kender ikke denne værdi. Nu er min no2 = 0 og no3 ca. 0
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

1-2 dråber pr. sekund er også hvad der står i min brugsanvining
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg gjorde hvad der stod i brugsanvisningen og det var at lade den droppe med ca. 1 drop i sek. og ikke noget med at vandet skulle tages fra akvariet, næ det droppede tilbage i akvariet. Det resulterede da også til en lille forhøjelse af nitart i starten men nu her efter 4 1/5 måned har jeg en nitrat værdi på 0.

I brugsanvisningen står der også at det kan tage måneder at indkøre.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

spørgsmålet gik på nitrit no2 og ikke forhøjelse af nitrat no3. det er da nok korrekt at det tager måneder før filteret er helt indkørt men nitrit no2 skal du kun kunne måle kortvarigt i starten som jeg har forstået det. og det beror vel på at der er en overgangsfase hvor filteret går fra at være iltfyldt til at være det modsatte og derfor sker der en forådnelsesproces inden de iltfrie bakterier er tilstede i stort antal. med hensyn til justering af filterets dråbe antal så følg brugsanvisningen, men jeg ville stadigvæk dryppe i en spand indtil no2 var faldet til et pænt stykke under 30 ihvertfald. men jeg kan jo da være galt på den.
:P
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Hej Morten
Da jeg første gang stiftede bekendskab med svovlkuglenitratfilteret gjorde jeg mig den iagtagelse at afgangsvandet var forholdsvist surt (ph).
Jeg fik også nitrit i afgangsvandet selvom jeg ikke havde noget nitrit i baljen. Jeg formoder det hænger sammen med at vi dræber nogle af de gode bakterier i filteret pga, lavt ph.
Ihvertfald lagde jeg ca. 10 cm. koral grus ovenpå svovlkuglerne (for at neutralisere ph værdien) og nitrit udviklingen stoppede og det kørte allerede helt perfekt efter kort tid derefter ca. 4 -7 dage.
Hilsen Danner
Hilsen
Flemming
Morten P.
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Morten P. »

Undskyld det er selvfølgelig en dråbe i sekundet - skrev forkert i første omgang :oops:
Mht. dannelse af nitrit pga en evt. forrådnelsesproces i nitratfiltret tror jeg næppe på, da dette ville føre til en frigivelse af ammoniak som ikke ville blive oksideret til nitrit da filtret jo kører uden ilt.

Som sagt kører filtret på et ferskvandsanlæg, og udledningen fra nitratfiltret kører jeg gennem biofilter før vandet ryger tilbage i akvariet. Så der er ingen fare for at fiskene kommer til at mærke forhøjede mængder nitrit i akvariet.

Men tak for svarene - jeg vil se tiden an mht. filtret.

Mvh. Morten.
Morten P.
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Morten P. »

Lige en kort update på nitratfiltret.
Her efter små tre uger er dannelsen af nitrit endelig aftaget og jeg har nu hverken nitrat eller nitrit i udledningsvandet fra filtret, så det ser ud til at det blot var et spørgsmål om tålmodighed.

Tak for hjælpen - Morten.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"