Zebrasoma xanthurum med hvide platter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Zebrasoma xanthurum med hvide platter

Indlæg af Ryom »

Har for 14 dage siden fået en Zebrasoma xanthurum. Den har lige fra starten af gået og græsset på LS og har den sidste uge gået helt amok når der kommer nori tang i baljen. Den virker til at have det rigtig godt og svømmer fint rundt uden nogen konfrontationer med de andre fisk. Men den har hvide pletter. Og der kommer flere og flere! hvad kan jeg gøre? Kan man få noget til at putte i vandet som tager de hvide pletter men som ikke skader korallerne?

Håber der er nogen som kan hjælpe. Det ville virkelig være surt at miste denne flotte fisk :G
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: Zebrasoma xanthurum med hvide platter

Indlæg af Lord Mike »

Giv fisken så meget ro som overhovedet muligt, udover dette så kan det anbefales at den mere eller mindre har konstant adgang til foder. Mange bruger i denne forbindelse nuritang da dette ikke sviner vandet i samme grad som frost eller andre foderprodukter. Udover dette kan vandkvalitet også have en finger med i spillet, så dette kan anbefales at få tjekket.

Hvide pletter er et strees symtom som kan komme pludselig ved bla. at man omrokere sine LS eller for den sags skyld arbejder i akvariet. I dit tilfælde har fisken trods alt kun gået i akvariet i 14 dage så mon ikke det er en kombination af strees samt at den ikke helt har vendet sig til omgivelserne.

Men giv fisken ro og mere eller mindre konstant nuritang.

Ja, en super flot fisk, som jeg godt kan forstå du ikke vil miste :wink:
Senest rettet af Lord Mike søn 12. sep 2010 08:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

mange tak fpor det hurtige svar :P

OK jeg prøver med noget mere nuri tang. Men den spiser rigtig meget når det er der. Den bliver mere og mere rund :f1:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Fik lige rettet lidt i mit indlæg mens du skrev, men vandkvalitet skal også tjekkes.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Vandkvaliteten er i top. Kører pt med bio-pattets. Og før det var det VSV
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Ryom skrev:Vandkvaliteten er i top. Kører pt med bio-pattets. Og før det var det VSV
Ok, så hvis vandkvalitet er fin så kan dette da udelukkes.

Kan fortælle at da jeg flyttede mine kiruger (xanthurum, flavescens) over i det akvarie som de går i nu, havde disse stort set ikke deres rigtige farve men var derimod mere eller mindre helt hvide af pletter. Dette skyldes at de var sat midlertidig i et 200 liters akvarie hvor de ellers havde gået i 430 liter. Den midlertidig opbevaring i 200 liter vand var udelukkende kun fordi deres kommende akvarie (877 liter) var under indkøring, dog var jeg nød til at flytte dem over i deres nye akvarie inden indkøringen var færdig ellers var jeg helt sikker på at de var draget til de evige saltvandsmarker. Jeg havde i den forbindelse afskrevet fiskene men de kom sig faktisk i løbet af et par måneder, så de kan tåle en del i visse tilfælde.

Pøj, pøj :h
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Mange tak.
Jeg håber også den klarer det. Opfører sig også helt normalt. Blev bare nervøs fordi pletterne ikke er på retur endnu. Men jeg krydser fingre og håber det bedste.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Kan kun tilslutte mig hva lord mike siger de hvide pletter er faktisk en parasit som man ikke kan behandle i et reef akvarie bare giv den godt med ro masser af god mad og lad være med og rode i akvariet den næste md så plejer det og aftage sig. Hvis og kun hvis at det bare bliver værre og værre som jeg ikke tror for den kirug er nu ikke så svær igen så kan læsningen blive et ferskvands dyp men det er den sidste læsning og du skal læse meget på emnet inden du overhovedet tænker på og udføre det. Men se nu bare tiden an og lad værre med og stresse fisken

Mvh Thue
Besvar

Tilbage til "Sygdom"