Pygoplites diacanthus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Pygoplites diacanthus

Indlæg af Thue »

Hej alle sammen

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange mennesker der ude holder denne smukke fiske og evt jeres erfaring omkring denne fisk både de gode og de dårlige. Og ikke mindst hvor lang tid i har haft den ind til nu. Og det med den ryger på koraller ved vi vidst alle sammen :hehe:

Mvh Thue
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Pygoplites diacanthus

Indlæg af panadda »

Jeg havde den for mange år siden.

Det er en deljig fisk, men den er normalt lidt sky og kan være ret svær at få til at spise. Den bør tilbydes et stort og velkørende akvarie hvor den ikke chikaneres af aggresive fisk. Best hvis du kan finde den mellem 6 og 10 cm.

Der er også nogle som siger at man skal vælge dem med gul strube.

Good luck
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ja kejser fisk er bare super smukke og i særdeles diacanthus, af samme årsag tog jeg også selv chancen og købte derfor en. Købet bliv gjort privat hvor sælger ikke havde observeret bidning/spisning af koraller. Fisken havde en størrelse på omkring 13-15cm og i fin form.
Problemer med fisken startede desværre med det samme da jeg simpelhen ikke kunne få fisken til at tage fodre til sig uanset hvilken foder type jeg prøvede med. Fisken så dog ud til at trives fint da den tit var fremme og fik lov af de andre fisk at boltre sig i akvariet. En aften ca. 3 uger efter den var tilsat sad jeg og kiggede ind i akvariet og pludselig gik diacanthus amok på alle min polypper (som vist nok også er dens naturlige foder i naturen). Jeg havde store plamager af polypper rundt omkring i akvariet, disse bliv på under 5 min forvandlet til foder og de som ikke bliv spist flød bare rundt i vandet som en stor sne storm. Fisken blev efter dette solgt tilbage til den oprindelige forhandler :(
Det skal dog med at det godt kan lykkedes at få denne fisk til at gå i akvarie med koraller, men det er godt nok få som der har heldet. De kejser fisk er rene bomber ifh til koraller desværre.

Men generelt kejser-fisk er bare så smukke at jeg tit selv går med tanker om at smide alle koraller ad helvedes til og få mig et rent fiskeakvarie.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Jeg har en gulbrystet Diacanthus, som jeg har haft nu i 10 mdr. Efter min mening en af de sværeste fisk at holde, men også den flotteste. Problemet er, at de meget ofte kommer ind med flukes eller andre sygdomme, som kræver at man sætter et karantæneakvarie op og medicinere efter behov i flere måneder. Er man så heldig, at man få fat i et eksemplar, som ikke viser sygdomstegn inden for den første måned (mest kritiske periode), så er der sideløbende problemet med at få dem til at tage foder.
Her har jeg haft held med Ocean Nutrition Angelformula http://www.deepoceanshop.dk/foder/foder ... rmula.html som indeholder svampe, som er en stor del af disse fisks naturlige diæt.

Jeg har nogle ret gode links til tråde på Reef Central, som er dedikeret til denne fisk, men den side opdateres lige pt, så jeg kan finde dem til dig senere.

Lad mig sige det på den pæne måde, at jeg har været igennem nogle stykker inden jeg fik den, som jeg har nu.

Se flere billeder i min akvarie tråd
Vedhæftede filer
IMG_2661.JPG
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Diacanthus er forresten kendt for at spise polypper (zoas) som slik. Personligt nippede min i acanstrea og tracophyllia, så disse to koraller solgte jeg. Men som du kan se, så har jeg et hav af andre koraller, som den ikke generer.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg har haft to eksemplarer som begge spiste. Den ene døde desværre efter 3 måneder, den anden solgte jeg videre da den spiste mine
Montipora digitataer.....

Men super smuk fisk som desværre er glad for koraller...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

jeg siger mange tak for alle de ind put som i er kommet med, nu skal det sige at mit ca1000 l koral akvarie for nyligt er blevet lagt om til et rent fiske akvarie og de koraller der er tilbage er ment som op start fodder til de lidt sværer fisk nemlig denne skønne kejser. Og med sensyn til fodder tror jeg at jeg har alt på lager til den dag jeg finder et god eksemplar jeg skal prøve kræfter med. Vil simpelthen eje denne fisk. Hvor har i fundet jeres, tænker her på hviken forhandler eller har i fundet dem brugt.De flukes som de kan risikere og få kan man ikke gøre noget i akvarie for og formindske det tænker her på uv eller ozon eller hva skal man mediciner med
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg købte min hos Carsten i DecOcean....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Daniel1 skrev:Jeg har en gulbrystet Diacanthus, som jeg har haft nu i 10 mdr. Efter min mening en af de sværeste fisk at holde, men også den flotteste. Problemet er, at de meget ofte kommer ind med flukes eller andre sygdomme, som kræver at man sætter et karantæneakvarie op og medicinere efter behov i flere måneder. Er man så heldig, at man få fat i et eksemplar, som ikke viser sygdomstegn inden for den første måned (mest kritiske periode), så er der sideløbende problemet med at få dem til at tage foder.
Her har jeg haft held med Ocean Nutrition Angelformula http://www.deepoceanshop.dk/foder/foder ... rmula.html som indeholder svampe, som er en stor del af disse fisks naturlige diæt.

Jeg har nogle ret gode links til tråde på Reef Central, som er dedikeret til denne fisk, men den side opdateres lige pt, så jeg kan finde dem til dig senere.

Lad mig sige det på den pæne måde, at jeg har været igennem nogle stykker inden jeg fik den, som jeg har nu.

Se flere billeder i min akvarie tråd

Fisken på biledet ser da noget tynd ud i kroppen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

panadda skrev: Der er også nogle som siger at man skal vælge dem med gul strube.

Good luck
Den har jeg aldrig tidligere hørt.
Hvad skulle forskellen på dem være??
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Det står på Wiki - de skulle være nemmere at få til at spise - hvem der har lavet det indlæg ved jeg dog ikke
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
panadda skrev: Der er også nogle som siger at man skal vælge dem med gul strube.

Good luck
Den har jeg aldrig tidligere hørt.
Hvad skulle forskellen på dem være??
Den forskel der er at den med gul under side kommer indiske ocean og den med hvid bug kommer fra Pacific og så skulle der efter sigende være større chance for og få den med gul bug til og overleve men om sandt og eller sagt det skal jeg ikke kunne sige men der er da også nogle forhandlere der fortæller den her historie. Men ved ikke om det er mere en skrøne har ikke selv prøvet nogen af dem endnu
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 5953 Tranekær
Saltvand siden?: 1980

Indlæg af emmerbølle »

Hej Thue. Jeg kører som du måske husker også et rent fiskeakvarium, dog med lidt blødkoraller og skiver og har for nylig fået mig en "brugt" diachantus, indian modellen. Den er ikke så stor vel 7-8 cm, spiser både mysis og krill og går fint sammen med de lidt større kejsere. Har også lige fået en sohal og en xanthurum, også brugte. Det er min erfaring at brugte fisk er en god investering. For lige at besvare dit spørgsmål i en anden tråd så kører jeg med en normal saltholdighed på 1.25.
Mvh
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

[quote="Carsten"][quote="Daniel1"]Jeg har en gulbrystet Diacanthus, som jeg har haft nu i 10 mdr. Efter min mening en af de sværeste fisk at holde, men også den flotteste. Problemet er, at de meget ofte kommer ind med flukes eller andre sygdomme, som kræver at man sætter et karantæneakvarie op og medicinere efter behov i flere måneder. Er man så heldig, at man få fat i et eksemplar, som ikke viser sygdomstegn inden for den første måned (mest kritiske periode), så er der sideløbende problemet med at få dem til at tage foder.

Se flere billeder i min akvarie tråd[/quote]

Fisken på biledet ser da noget tynd ud i kroppen.[/quote]

Billedet snyder pga skyggerne. Den er i fin foder stand
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"