findes der en reaktor/filter med konisk indgang/bund ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008

findes der en reaktor/filter med konisk indgang/bund ?

Indlæg af Maack »

Hej alle

Er der nogen som ved om der findes et cylinderformet (ligesom f.eks Deltec 509) men som blot er konisk i bunden/indgangen ?.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
Pandora Hyperion S 3x145w + 4x54WT5 LED fra Pacific Sun
ATI PowerCone 250iS
GHL Profilux SA doseringsmaskine til Balling
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: findes der en reaktor/filter med konisk indgang/bund ?

Indlæg af herzberg »

Det er jeg personligt aldrig faldet over.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er heller ikke noget jeg har hørt om.

Hvad ville du bruge det til??
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Jeg havde tænkt på at jeg vil bruge det til mine pellets. De har det med at klumpe sammen. Og da det ifølge flere medier, handler om et så lavt flow som muligt men samtidig uden at disse pellets klumper sig sammen, da det i så fald vil få modsat effekt. Jeg var på besøg hos en i Jylland som fortalte at han påtænkte at selv lave en sådan reaktor/filter.
Jeg kan med lethed se ide´n med dette. Et ensartet flow/tryk og ingen ting i selve reaktoren vil få hverken mere eller mindre flow/tryk end andet, hvilket er tilfældet herhos mig.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er vel underordnet om den er konisk i bunden, hvis vandets tryk fordeles over hele bund arealet.
Og de der "fluidised reaktorer" har jo en bund plade med et utal af små huller i.
Skulle det være at de der pellets er så små, at hullerne er for store, er det vel blot at sætte et fint net henover og sy det fast.

Og skulle det være for du ikke har den store lyst til at ofre en formue på et fint Deltec filter, så er her en anden leverandør, til nogle helt andre priser:
http://stores.ebay.de/knecht-kunststoff ... 008?_rdc=1
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Kan godt se ide'en med konisk bund, alt andet lige må mediet få større pres hvis ellers pumpen trykker direkte fra bunden.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Hej Carsten

Problemet er netop at vandets tryk ikke fordeles jævnt. Disse pellet er ganske små, og vil falde igennem disse "bundriste". Jeg har købt en reaktor
(Vertex = pelletsproducent) Her sidder der et filter i bunden og et filter i toppen (ligesom blå svampe). Men når det har kørt et par dage opløses disse pelltes langsomt (meget langsomt), hvilket de naturligvis også skal. Men dette opløste "snask" sætter sig i disse svampefiltere, og det gør at flowet blive ulige fordelt, og hvis ikke jeg vælter/tilter/ryster reaktoren med jævne mellemrum, så opstår det problem som jeg vil til livs, netop at det f.eks blot er halvdelen af disse pellets som "danser" resten er klumpet sammen. Jeg har også en Deltec 509 reaktor som jeg ikke bruger, men her vil problemet være nøjagtig det samme.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Maack..

Har nøjagtig samme reaktor fra vertex og sev samme problem..

Troede faktisk mig og kæresten havde løst det ved at sy en stykke net over bund pladen, og selvom jeg køre med en tunze 2500 l/t så klumper de nu efter to dage en anelse i den ene side..

Tror sku jeg borer nogle flere huller i min, det må sku da kunne lykkes..

Men smart ide med at få /finde en konisk reaktor..

Men har vertex ikke lavet de her filtre specielt til de pellets....? fordi enten er det vel egentlig os eller dem der ikke er alt for smarte....
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Yep, har samme problem (Deltec 509) har prøvet med net, med og uden svampe større og større pumper og lige lidt hjælper det, efter et par dage begynder det at klumpe, opgiver sku snart det lort!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Godt du også brokker dig Peder.. Altdi trist at brokke sig alene..

Kunne virkelig hive mig i håret over det lort..

Tænker bare lige om det virkelig er så vigtigt om alle pellets skal danse eller om den smule vi får der klumper er ok....?

Gad vide om det hjælper at give den et lille spark.... det hjælper da at ryste den..griner..

Ps.. tror sku de er pelletséne da stort set alle har problemet lige meget hvilken reaktor de bruger..
Mvh Troels

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Maack skrev:Hej Carsten

Problemet er netop at vandets tryk ikke fordeles jævnt. Disse pellet er ganske små, og vil falde igennem disse "bundriste". Jeg har købt en reaktor
(Vertex = pelletsproducent) Her sidder der et filter i bunden og et filter i toppen (ligesom blå svampe). Men når det har kørt et par dage opløses disse pelltes langsomt (meget langsomt), hvilket de naturligvis også skal. Men dette opløste "snask" sætter sig i disse svampefiltere, og det gør at flowet blive ulige fordelt, og hvis ikke jeg vælter/tilter/ryster reaktoren med jævne mellemrum, så opstår det problem som jeg vil til livs, netop at det f.eks blot er halvdelen af disse pellets som "danser" resten er klumpet sammen. Jeg har også en Deltec 509 reaktor som jeg ikke bruger, men her vil problemet være nøjagtig det samme.
Kan den svamp i toppen ikke erstattes af en plastplade med en utal af fine huller?
Det der snask vil du jo have i reaktoren uanset formen, hvis det ikke kan komme væk.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Jeg har både net i bunden og i toppen.. ( også i toppen da pelletséne eller ville ryge ud ) men har både pellets samlet i den ene side i bunden og modsatte side i toppen.. Ligesom om at vandtrykket kun kommer i den ene side..
Mvh Troels

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Mht pellets og Deltec509 så har jeg ikke nogle problemer overhovedet med at få det til at danse i reactoren. Jeg har indtil videre kun 500 ml pellets i min Deltec 509 med et flow som jeg vil mene er mellem 500-1000 l/t og mine pellets klumper ikke men danser fint som de skal. Jeg har dog købt det store filter fra Vertex da jeg påregner at bruge 1500ml pellets og med denne mængde har jeg svært ved at tro at jeg kan bruge min deltec509. Deltec filteret står uden svampe altså kun med en rist forneden og foroven og kan ikke genkende de problemer som i andre har i denne forbindelse. Det skal lige siges at det er de riste som følger med filteret når dette købes. Årsagen tilat jeg ikke har sat det store filter fra Vertex til systemet er ganske enkelt at leverandør ikke har kunne levere endnu desværre.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Har lige justeret lidt på min ..skruet hele lortet fra hinanden, tog dog ikke pelletséne op og skruede skidtet sammen igen og satte så lidt mere flow på..

Vil nu sige at alle mine pellets danser helt op til toppen af filteret, så det hele danser rundt fra top til tå, men har dog stadig .. men kun.. en lille 1 cm der ligger og ikke danser..

Michael.. Vil du sige at hver eneste cm danser hos dig....?
Mvh Troels

Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Carsten skrev:
Maack skrev:Hej Carsten

Kan den svamp i toppen ikke erstattes af en plastplade med en utal af fine huller?
Det der snask vil du jo have i reaktoren uanset formen, hvis det ikke kan komme væk.

Carsten

Du er her inde på noget som Steen har lavet på sin reaktor. Dette er også noget som jeg gerne vil ud og se hvordan Steen har gjort rent praktisk.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Valentin skrev:Jeg har både net i bunden og i toppen.. ( også i toppen da pelletséne eller ville ryge ud ) men har både pellets samlet i den ene side i bunden og modsatte side i toppen.. Ligesom om at vandtrykket kun kommer i den ene side..

Hej Troels

Lige netop, det er præcis det samme her :y Tænkt selv at prøve det her med at have nogen slags net op toppen. Men kan læse i dit sidste indlæg at du har sat mere fart på flowet med positivt resultat.
Jeg vil i eftermiddag prøve at fjerne den nederste svamp, og flytte den op i toppen = 2 i toppen 0 i bunden. Så må jeg se hvad der sker
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Ja det er sku ikke helt nemt .. Men så får vi da nørdet lidt og fået lært helt hvordan filteret virker..

Højere flow må ihvertfald siges at hjælpe.. ( har dog en halv cm pellets der ligger i toppen og det samme i bunden ) med et flow på ca 2000 l/t og tror ikke det kan blive meget bedre.. Heller lidt både for oven end en masse for neden.... ( af pellets ) griner..

Pas på med to svampe i toppen, så samler der sig bare hurtigere skidt.. Prøv at lokke konen til at sy et net på.. ( mit næste træk hvis det skidt her ikke virker, er at jeg bore en helvedes masse huller ) undskyld sproget..smiler..Mig og hr pellets er bare ikke heeeeelt så gode venner lige de her dage..
Mvh Troels

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Valentin skrev:Michael.. Vil du sige at hver eneste cm danser hos dig....?
Det danser ikke som da filteret blev brugt til RoWaphos, men alle pellets rotere sådan at intet klumper.Dertil skal det også siges at med 500ml pellets i reactoren så er filteret kun halv fyldt så der kunne sagtes være flere pellets i reactoren, men så kræver det nok også mere flow gennem filteret.
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Valentin skrev:Godt du også brokker dig Peder.. Altdi trist at brokke sig alene..

Kunne virkelig hive mig i håret over det lort..

Tænker bare lige om det virkelig er så vigtigt om alle pellets skal danse eller om den smule vi får der klumper er ok....?

Gad vide om det hjælper at give den et lille spark.... det hjælper da at ryste den..griner..

Ps.. tror sku de er pelletséne da stort set alle har problemet lige meget hvilken reaktor de bruger..

Har læst et eller sted at hvis disse pellets står stille vil de få en modsat effekt (afgive NO3). Men jeg efterhånden også læst meget godt/skidt eller sandt/løgn om dette. Jeg valgte også at købe en Vertex reaktor, da de selv skriver at denne reaktor netop er specialt udviklet og velegnet til dette. Men når man modtager den stor der "UNIVERSAL Media-filter" på emballagen, hvilket jo for en til at tænke på om man nu ikke igen er blevet taget lidt ved næsen :smartass:
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Glemte fra starten at skrive at jeg har også ca 500 ml og en Aqua bee på 1000/t til at skubbe det rundt.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Måske man skulle prøve med mindre flow, så man får rotation som dig istedet for vildt dans over det hele med klumper i hjørnerne.. Det må prøves.. en anden dag..griner..Gider ikke det filter mere idag.. smiler..

Maack.. Kan godt lidr følge dig.. Filteret kan ihvertfald bruges til andet end pellets, men specielt udviklet til pellets, den har jeg nu grint lidt af..hehe..

Men så fuck også om de klumper.. det må vi se efter i vores målinger om vores nitrat en dag pludselig begynder at stige igen efter det har været nede.. ( håber snart alt mit er heeeeelt væk )..

Men skal vi ikke lige give eplletséne en :K og så tænker vi positivt en ekstra gang med dem, og så er der sk kun lidt håb tilbage..
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Jeg har så kun ca 250 ml i .. bliver spændende at se hva der sker om en uge når jeg hiver 100 ml mere i.. Det tegner ikke for godt..
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Nå her til aften blev mig og det nye vertex pellets reaktor gode venner..

Havde taget svampen ud og syet net over huller i stedet for, da jeg var bange for at pelletséne ville ryge ned under den nederste palde.. Og det var da også bedre med fiske net end svampen, men stadig stod noget stille i den ene side..

Nogle gange kræver tingene sku de forsøg som man bare ved aldrig vil virke.. Vidste at hvis jeg tog nettet væk ville alle pellets ryger unden og lorter ville ikke virker, men i ren desperation gav jeg det sku en forsøg, og med næsten tåre i øjnene så jeg til mens jeg hældte pellets ned i reaktoren at de stille og roligt gjorde som forventet, nemlig at de røg lige gennem hullerne.. Men med de grædende øjn og næsten opgivet håb, måtte jeg jo fuldføre min uduelige plan , bare for at have gjort det.. Satte skidtet til og som et lyn fra en klar himmel var alle og hver en pellets oppe igen af huller og sad i den rigtige side af reaktoren..

Så væk med svamp og net eller hva ellers man har fundet på af storm på og bare kør ren bund plade..( har dog holdt nettet i toppen for at undgå pellets i min sump ) ..

Men så kører det.... og endda med den oprindelige newjet 1200 pumpe..

Hurra hurra
Mvh Troels

Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Hej Troels

Det er ski da dejligt at læse :W

Jeg skal så lige spørge, har du også fjernet den svamp som sidder øverst i filteret/reaktoren ?. Og så lige det her med det net. Jeg er ikke helt med på hvad det er for et net du/i skriver om og hvordan f.... fastgør i ?.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Maack..

Det var virkelig også en fornøjelse at få det til at køre..

Yes begge svampe helt væk, og så burde den faktisk kunne køre perfekt..

Mig og min kæreste var så bare bange for pellets ud i baljen, så vi købte et stort fiske net og klippede det så det passede med top pladen og syede det fast..( billeder er lagt ind her i tråden med det ) men det er ikke nødvendig med nettet i toppen, kun en ekstra sikkerhed..
Mvh Troels

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Da jeg kørte med mine i mit zeofilter, trykkede jeg bare på håndtaget så blev pillerne rystet fri ind imellem, og der blev frigivet en masse snask til korallerne. Det virkede fint, mine piller klumpede aldrig. og hørte med 800l i gennem dem, såvidt jeg husker.. (mit zeofilter er den type med magnet)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"