Er der nogen som kører uden vandskifte?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Er der nogen som kører uden vandskifte?

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg spekulerede bare på om der er nogen der kører deres akvarie uden regelmæssigt vandskift og hvis ja, hvad jeres erfaring så er?

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Er der nogen som kører uden vandskifte?

Indlæg af Han$en »

Mit kører bare, har kun haft fosfat problemer en enkelt gang grundet kraftig fodring.

Skifter max vand 2 gange årligt :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Ok, det er da skønt det bare kører. :) Hvor meget vand skifter du så de par gange om året?

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har aldrig været god til det med vandskift.
Det er kun, hvis der er ting jeg ikke kan få rettet op på, at jeg skifter vand. Normalt skifter jeg så mellem 20 og 30% ad gangen.

I det nye setup jeg bygger op i øjeblikket, gør jeg det lidt lettere for mig selv, da vandskift er en del af designet. Med beholdere til vandet og afløb direkte ved akvariet, bliver det lidt lettere, at gøre det regelmæssigt. Her er vandskift-volumen max 25%.

/Kim
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Skifter også meget sjældent! Jeg skifter måske 30 liter 1 x hver anden måned. Resten af tiden topper jeg bare det der er fordampet op med vandhanevand og så kører jeg VSV - og alt står snorlige
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Mit set-up har kørt 2,5 år og jeg kan se en klar forbedring efter jeg er begyndt med regelmæssige vandskift det sidste år. Jeg skifter 10% af netto volumen hver 5. uge - dvs 100 L
De 100 L som jeg fjerner fra systemet støvsuger jeg i bundlag, bag sten, i caulerparefugiet osv. Dog ikke samme sted 2 gange i træk.

De 3 kg salt ( 55 kr ) + for 4,5 kr vandhanevand er noget af det bedste jeg gør for mit system

Bare mine erfaringer - og husk lige at spørge folk herninde hvor lang tid deres system evt. har kørt uden vandskift! Som du ser af ovenstående indlæg springer folk til hurtige konklusioner herinde.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Nolan skrev:Jeg har aldrig været god til det med vandskift.
Det er kun, hvis der er ting jeg ikke kan få rettet op på, at jeg skifter vand. Normalt skifter jeg så mellem 20 og 30% ad gangen.

I det nye setup jeg bygger op i øjeblikket, gør jeg det lidt lettere for mig selv, da vandskift er en del af designet. Med beholdere til vandet og afløb direkte ved akvariet, bliver det lidt lettere, at gøre det regelmæssigt. Her er vandskift-volumen max 25%.

/Kim
Det lyder smart at du har alle faciliteterne lige ved siden af i dit nye setup. Jeg synes nemlig også det er lidt besværligt at stå der og modne vand i flere store dunke.

Men er det ikke måden at gøre det på? Eller hvordan gør I andre helt praktisk når I laver vandskifte? Især jer med de store akvarier, har I nogle gode råd til at gøre det lettere?

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Bingocaller: Ok, det er godt at høre det står snorlige. :)
nielsk skrev:Mit set-up har kørt 2,5 år og jeg kan se en klar forbedring efter jeg er begyndt med regelmæssige vandskift det sidste år. Jeg skifter 10% af netto volumen hver 5. uge - dvs 100 L
De 100 L som jeg fjerner fra systemet støvsuger jeg i bundlag, bag sten, i caulerparefugiet osv. Dog ikke samme sted 2 gange i træk.

De 3 kg salt ( 55 kr ) + for 4,5 kr vandhanevand er noget af det bedste jeg gør for mit system

Bare mine erfaringer - og husk lige at spørge folk herninde hvor lang tid deres system evt. har kørt uden vandskift! Som du ser af ovenstående indlæg springer folk til hurtige konklusioner herinde.
Det er rart at høre din erfaring nu hvor du har prøvet begge dele. Hvordan ser du forbedringerne komme til udtryk?

nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Det giver mere stabile vandværdier og synes sps polypperne er rigtigt godt ude efter vandskift. Jeg fodrer dog også rigtigt hårdt til hverdag.

Det med at modne vand har jeg aldrig brugt. Har lige skiftet 125 L vand i onsdags. Det var 5 grader vandhane vand iblandet salt og div. sporstoffer. Det kørte 1 time med cirkulation til næsten alt saltet var opløst også op i baljen med det.

Det har jeg gjort mange gange og kan ikke se negativ effekt. Så efter min erfaring er det ikke nødvendigt at "modne" vand ved mindre vandskift under 15%. Det er ikke engang nødvendigt at temperere det...
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Har godt nok kun et 400 liters system men skifter da ca 60 liter vand om måneden og endda nogle gange oftere, og vil bestemt mene at det kan ses på tanken med frisk salt..

Laver mit osmose vand i en bedroller om aftenen og hiver det præcise antal gram salt i, sætter en pumpe på og dagen efter når jeg så kommer hjem fra job, slukker jeg opførings pumpen til min tank og suger de 60 liter ud..

Pumpen jeg bruger til at blande vand med får nu en laaaaaaang slange på og vandet oppe fra mit badeværelse er nede i min tank i stuen på ca 6 min..

Så vil sige med lidt god indgangs vinkel ligesom Nolan.. :GO .. Så tager det altså ikke så lang tid.. og det virker sku.. smiler..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Valentin skrev:Har godt nok kun et 400 liters system men skifter da ca 60 liter vand om måneden og endda nogle gange oftere, og vil bestemt mene at det kan ses på tanken med frisk salt..

Laver mit osmose vand i en bedroller om aftenen og hiver det præcise antal gram salt i, sætter en pumpe på og dagen efter når jeg så kommer hjem fra job, slukker jeg opførings pumpen til min tank og suger de 60 liter ud..

Pumpen jeg bruger til at blande vand med får nu en laaaaaaang slange på og vandet oppe fra mit badeværelse er nede i min tank i stuen på ca 6 min..

Så vil sige med lidt god indgangs vinkel ligesom Nolan.. :GO .. Så tager det altså ikke så lang tid.. og det virker sku.. smiler..
Tak fordi du lige skar det helt ud i pap! :wink: Har du evt link til sådan en bedroller? Og hvilken pumpe bruger du som man lige kan sætte en slange på?

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

nielsk skrev:Det giver mere stabile vandværdier og synes sps polypperne er rigtigt godt ude efter vandskift. Jeg fodrer dog også rigtigt hårdt til hverdag.

Det med at modne vand har jeg aldrig brugt. Har lige skiftet 125 L vand i onsdags. Det var 5 grader vandhane vand iblandet salt og div. sporstoffer. Det kørte 1 time med cirkulation til næsten alt saltet var opløst også op i baljen med det.

Det har jeg gjort mange gange og kan ikke se negativ effekt. Så efter min erfaring er det ikke nødvendigt at "modne" vand ved mindre vandskift under 15%. Det er ikke engang nødvendigt at temperere det...
Det lyder godt med den positive effekt!

Jeg troede bare at frisk saltvand var hårdt/aggressivt overfor koraller og lignende. Men er det bare en fordom uden hold i? Hvad er I andres erfaringer med modnet kontra umodnet vand?

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Valentin »

Smiler..

En bedroller kan man som regel købe for en 50 kr seddel eller 100 ca i silvan eller bilka..

Før brugte jeg en have slange med en newjet 1200 på men det tog en krig.. og nogle koraller står over vand ( det kan de jo godt tåle, men er ikke vild med det ) Så købte en meget tykkere slange og satte en tunze 2500 til og nu tager det som sagt max 5-6 min at flytte de 60 liter vand fra 1 sal til min stue som egentlig ligger i kælderen..

I princippet kunne jeg gøre det hele på en time..

Man har jo som regel osmose vand stående atid.. har jeg ihvertfald.. og bruger kun dyrt salt..red sea.. så med et varmelegeme og pumpe er vandet faktisk blandet på en times tid og alt ville kunne stilles ind i skabet igen og er helt væk..
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Valentin »

Nu er det kun en tanke..

Men tror ikke ens koraller eller fisk ville have godt at det hvis man foreksempel skiftede alt vandet på en gang så hele bajlne pludselig er ny modnet, der mangler jo bakterie kultur og alt muligt andet fra det modnede vand, men ud med lidt gammel til tisset vand.. altså de der ca 10-20 % ..og i med en gang nyt krudt fra salten..

Fra salten kommer der jo også alt muligt guf..ca-kh-mg og et hav af sporestoffer og alt andet der står der skulle have med i vores små/store salt bøtter..
Mvh Troels

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har ikke skiftet andet 400l vand fordelt over 2 gange på 1,5 år og det går rimlig. ingen tvivl om det er beder med regelmæssige vandskifte, men jeg giver bare ikke ;-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg skifter cirka 10% en gang om måneden. Og ja, metoden som Niels beskriver med at suge bundlaget godt igennem er en smart ide.
Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 2830 Virum

Indlæg af KimH »

Vil man ikke miste for meget bundlag over længere tid så?
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Valentin »

Bundlaget skal ikke suges med op.... kun slammet der er der i....
Mvh Troels

Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 2830 Virum

Indlæg af KimH »

Ok, så lige et begynderspørgsmål: Hvordan gør man det, uden at få sand med op?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Birkefeldt skrev:
nielsk skrev:Det giver mere stabile vandværdier og synes sps polypperne er rigtigt godt ude efter vandskift. Jeg fodrer dog også rigtigt hårdt til hverdag.

Det lyder godt med den positive effekt!

Jeg troede bare at frisk saltvand var hårdt/aggressivt overfor koraller og lignende. Men er det bare en fordom uden hold i? Hvad er I andres erfaringer med modnet kontra umodnet vand?
Modnet vand???? det er altså bare vand og salt....når saltet er opløst sker der altså ikke mere der.
Bland!.. opløs!....og så i med skidtet. Det eneste man skal være opmærksom på er at der ikke må være uopløst salt i vandet da det skader de koraller som det evt. lander på....men det er en lidt teoretisk situation.
Og til Bingo: :wink: jeg ser at du har haft saltvand i relativ kort tid så jeg håber bare at det bliver ved med at stå snorlige :h
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

KimH skrev:Ok, så lige et begynderspørgsmål: Hvordan gør man det, uden at få sand med op?
En slange på en 1/2 liters sodavandsflaske uden bund. Slammet suges op....bundlaget bliver :y :y
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hmmm. Nyt saltvand er altså noget meget kradst noget.
Kig engang på korallerne når du hælder det i. De lukker sammen og er lukkede i nogle timer bagefter.
Saltvand skal helst stå 24 timer for at det er godt at bruge.
Men derfor er det stadig ikke "modnet".
Modnet vand, er som regel noget forhandlere sælger deres affaldsvand som.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Hmmm. Nyt saltvand er altså noget meget kradst noget.
Kig engang på korallerne når du hælder det i. De lukker sammen og er lukkede i nogle timer bagefter.
Saltvand skal helst stå 24 timer for at det er godt at bruge.
Men derfor er det stadig ikke "modnet".
Modnet vand, er som regel noget forhandlere sælger deres affaldsvand som.
Måske betyder saltet noget? Mit Reefers Best Salt opløses øjeblikkeligt og jeg ser ingen forskel på mine koraller når jeg skifter vand, både når jeg bruger friskblandet og gammelt blandet trækker mine koraller lidt men ikke længe og bagefter strutter de på liver løs.
Jeg skifter iøvrigt 5-10% pr. uge....men har jo også kun 250 liter vand så det er overkommeligt. På den måde slipper jeg for at tænke på tilsætning af sporestoffer som man reelt ikke ved om man doserer korrekt.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jeg har brugt flere forskellige salttyper og altid tilsat vandet næsten med det samme. Det er vigtigt at gøre det gennem sumpen så korallerne ikke bades direkte i koldt vand med saltkrystaller i.
Men ellers har jeg aldrig oplevet "frisk" saltvand som mere kras ..
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

hvorfor er det bedre med regelmæssige vandskift. ??? jeg mener der er jo så meget lort i vores vandhanevand som tilsættes akvariet. ??

Hvis et akvarie bare kører derud af, uden vandskift (selvfølgelig med diverse filtre zeo monteret) samt at man kun tilsætter det koralfoder og fiskefoder som skal til.
Burde hele økosystemet så ikke bare kører ??

Jeg spørg da det kunne være spændene at hører folks erfaring ider og tanker.
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stig Hansen skrev:hvorfor er det bedre med regelmæssige vandskift. ??? jeg mener der er jo så meget lort i vores vandhanevand som tilsættes akvariet. ??

Hvis et akvarie bare kører derud af, uden vandskift (selvfølgelig med diverse filtre zeo monteret) samt at man kun tilsætter det koralfoder og fiskefoder som skal til.
Burde hele økosystemet så ikke bare kører ??

Jeg spørg da det kunne være spændene at hører folks erfaring ider og tanker.
Jeg ved ikke hvormeget "lort" du tilsætter dit akvarie, men os der bruger osmosevand, tilsætter kun vand.
Med tiden bliver alle de stoffer som er i vandet opbrugte, og selv det bedste zeovit filter, kan ikke ændre på at der med
tiden sker en ophobning af uønskede stoffer.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg forsøger selv at gå efter 1 vandskifte pr. mdr. men tager rigtig tit mig selv i at jeg glemmer og glemmer mdr. efter igen, så jeg tror jeg laver 200 Liters vandskifte 3-4 gange årligt.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

KimH skrev:Ok, så lige et begynderspørgsmål: Hvordan gør man det, uden at få sand med op?
Kig videoen ved 3:19 minuter, læg mærke til hans hånd som holder slangen

[video][/video]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Sorry jeg kom til at bruge udtrykket modnet vand. Men godt at I forstod hvad jeg mente :wink:
Men kan godt se logikken i at man får tilsat sporestoffer ved vandskift. Må hellere igang med at skifte lidt vand så. Tak for jeres indlæg!

Mvh Kenneth

Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

bare husk på der er mange der gør ting på hver deres måde, så du må ikke tro der er en vej frem i saltvandhobbyen, der er mange veje og vælge.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"