Idéer til 240 L projekt søges.

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Idéer til 240 L projekt søges.

Indlæg af Jones »

hej, jeg har et 240 L akvarie stående og vil gerne have det igang igen. Men denne gang skal der overløb i. Problemet er at der ikke bliver plads til sump under akvariet så jeg søger lige nu forslag til hvordan jeg kan få det til at køre med invendig sump. Hvad skal der i overløbet af filtermateriale osv. Og har nogle erfaringer med blæksprutter? Har set at amerikanerne har succes med at holde dem, men kender ikke rigtig til folk herhjemme der holder dem. Håber at nogen kan svare på mine spørgsmål.

Mvh Johan ;o)
o_O
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Idéer til 240 L projekt søges.

Indlæg af ronny.w »

Ville absolut ikke lave det med Overløb eller indvendig sump, såfremt du vil holde Blæksprutter. For det første kan de simpelhen komme igennem det mindste hul du kan forstille dig ( og de finder den ) Skal du have et blæksprutte akvarium så lave et akvarium som er 100 % lukket med en glas plade som topglas. Lav så vandskift istedet for. 1 gang om ugen.

Såfremt du så vil lave et overløb til indvendig sump. ville jeg ikke vælge blæksprutter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg tænkte at overløbskammen kune gå helt op til låget så der ingen åbning bliver. Selve låget er det, der følger med til akvariet. Det er HELT lukket og er udstyret med blå T5 rør så sprutten ikke bliver udsat for kraftigt lys.
o_O
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Problemet med en blæksprutte er at denne kan og vil finde de mindste huller du har til et overløb / Sump. De bliver på magisk vis tiltrukket af steder de kan presse sig igennem.

Har du en blæksprutte på størrelse med en 5 krone, kan denne i princippet presse sig igennem hulet i en 1 Krone, det lyder u logisk men det er desværre fakta. Så overløbs kamme eller Rør si, vil være en løsning som ikke dur efter min menning.

Skal du lave noget som er holdbart til en blæksprutte så skal du efter min menning lave det uden overløb.

Men med en glas plade på skrå som til et over løb bare hvor denne går helt op til et top glas og lukker 100 % tæt. Så skal du have boret en masse micro huller i den skrå væk, som vandet kan passere igennem til en eventuel sump. Retur røret skal du have blokeret af med et fin masket net eller ligende, som du let kan afmontere og rengøre, da denne vil stoppe til med tiden. så fremt du vil lave et overløb som tager overflade vandet. kan du bruge en Pvc rist og skære denne halv over, så den ligger plan med top glasset. Så får du div. film væk fra overfladen stadigvæk. Men der er ikke noget garanti for at de heller ikke kan presse sig igennem her. Sådanne riste har Aquastyle og hvergang han har haft sprutter hjemme har de siddet halvvejs igennem denne pvc rist, for at lede efter føde på den anden side.

Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Dropper 240 liter projektet. Akvariet er simpelthen for stort til min nye stue. Jeg har købt et 94 L akvarie i helglas, som jeg netop har limet overløb i. Det kommer til at fungere som invendig sump således at kun en enkelt pumpe vil være synlig i akvariet. I amaturet kommer der til at sidde 4x24 w t5 i henholdsvis hvid og blå. Jeg skal have to klovne i akvariet. Hvad kan i ellers foreslå til et akvarie af denne størrelse. Der kommer en kraftig skummer på og regelmæssige vandskift.
o_O
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"