Sidder her og er ved at gennemgå det sidste udstyr jeg skal have på plads og er en smule i tvivl omkring om jeg skal køre med kalkreaktor eller med Balling systemet.
Da jeg er ved at få lavet et pænt størrelse teknik rum er pladsen jo ikke bekymrende, men hvad er egenligt det mest optimale/stabile?. På mit sidste akvarie brugte jeg kalkreaktor, men sysntes egentlig at der var en hel del efterjusteringer at flowet i baljen (dryp antallet) og det var der hele tiden. Det er en ting der irretere mig en smule, for man er vel menneske og kan glemme at checke denne og så kan det jo gå galt med værdierne. Hvis man nu skulle køre med kalkreaktor igen, hvilken er så den bedste/mest stabile/brugervenlige til et 1500-2000L system?
Balling tiltaler mig ret meget da jeg både har pladsen og mulighederne for at have nogle 50L klar acryl dunke/bokse stående med mine doseringers maskiner fra aquatronica. Det der bekymre mig ved dette er nok at man skal holde utroligt meget øje med sin salinity pga. den salt tilførelse der kommer fra denne metode.
Flow:
Baljens størrelse er 190*80*75, jeg har som udgangspunkt 4 x Vortech MP40ES, 2 stk siddende i hver ende, samt der på returen bliver sat en 8-10.000L Red dragon pumpe på med to udgange via PVC til hvert hjørne af bagsiden. Jeg sidder og overvejer om 2 ekstra Vortechs skal sættes på da jeg jo som udganks punkt maks har i omegen af 45-50 gange flow i baljen?, seleve sten opsætning bliver meget åben med mulighed for flow på begge sider af stenopsætningen.
LYS:
Nu har jeg modtaget mine Pasific Sun Black Phyton 200W LED (1 master, 2 slaves), skal der en slave mere på?, hvis man siger at en 200W LED giver bedre lys end en 400W HQI så er der jo reelt set minimum 1200W på 1100L, det burde vel for fanden være nok?
Håber nogle af jer kan give lidt indput