Diverse teknik spørgsmål.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Diverse teknik spørgsmål.

Indlæg af Lohse »

Hej Alle,

Sidder her og er ved at gennemgå det sidste udstyr jeg skal have på plads og er en smule i tvivl omkring om jeg skal køre med kalkreaktor eller med Balling systemet.

Da jeg er ved at få lavet et pænt størrelse teknik rum er pladsen jo ikke bekymrende, men hvad er egenligt det mest optimale/stabile?. På mit sidste akvarie brugte jeg kalkreaktor, men sysntes egentlig at der var en hel del efterjusteringer at flowet i baljen (dryp antallet) og det var der hele tiden. Det er en ting der irretere mig en smule, for man er vel menneske og kan glemme at checke denne og så kan det jo gå galt med værdierne. Hvis man nu skulle køre med kalkreaktor igen, hvilken er så den bedste/mest stabile/brugervenlige til et 1500-2000L system?

Balling tiltaler mig ret meget da jeg både har pladsen og mulighederne for at have nogle 50L klar acryl dunke/bokse stående med mine doseringers maskiner fra aquatronica. Det der bekymre mig ved dette er nok at man skal holde utroligt meget øje med sin salinity pga. den salt tilførelse der kommer fra denne metode.

Flow:

Baljens størrelse er 190*80*75, jeg har som udgangspunkt 4 x Vortech MP40ES, 2 stk siddende i hver ende, samt der på returen bliver sat en 8-10.000L Red dragon pumpe på med to udgange via PVC til hvert hjørne af bagsiden. Jeg sidder og overvejer om 2 ekstra Vortechs skal sættes på da jeg jo som udganks punkt maks har i omegen af 45-50 gange flow i baljen?, seleve sten opsætning bliver meget åben med mulighed for flow på begge sider af stenopsætningen.

LYS:

Nu har jeg modtaget mine Pasific Sun Black Phyton 200W LED (1 master, 2 slaves), skal der en slave mere på?, hvis man siger at en 200W LED giver bedre lys end en 400W HQI så er der jo reelt set minimum 1200W på 1100L, det burde vel for fanden være nok?

Håber nogle af jer kan give lidt indput :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diverse teknik spørgsmål.

Indlæg af Carsten »

Der burde ikke komme mere salt i akvariet ved hjælp af Balling metoden.
Det er jo netop natriumfrit salt du bruger.

Hvilken kalkreaktor du så skal vælge? Der vil jeg nok ikke kigge så meget på størrelsen af den, men mere på hvor let den er at åbne og lukke for genfyldning.
Angående størrelsen, så er det jo bare et spørgsmål om hvor ofte man skal efterfylde.
Jeg har en Korallin kalkreaktor, og den vil jeg ikke anbefale. Den fungerer fint nok, men er ganske besværlig at åbne og lukke.
H&S har jeg gode efaringer med, og hvis du kan finde en brugt ATI Type II den med skråt låg, så erdet også en meget fin reaktor, den skal dog stå i sumpen.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Til et akvarie af den størrelse, så tror jeg seriøst der skal tilsættes meget af ballingvæskerne! Jeg bruger "balling light"-metoden, hvor der ikke tilsættes natriumfrit salt og hvor væskerne er betydeligt stærkere end ved traditionel balling. Det svarer i princippet til det amerikanerne kalder two part. Det er supernemt at justere, med denne metode, da det bare er at skrue op for doseringsmaskinen.

Rent økonomisk så mener jeg dog, at det bedre kan svare sig med en kalkreaktor på et akvarie i den størrelsesorden.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Lys!...problemet er at dit akv. er ret dybt (80) så du må hænge lamperne med den korte side mod frontglasset for at få oplyst fra front til bag. Jeg har placeret mine Pacific Sun på skrå og de oplyser fint et aral på ca.70x70 når de hænger 15 cm over vandoverfladen. Men til syvende og sidst må du lade dine øjne afgøre om hele akv. lyses op. Jeg ville mene at 3 stk skulle kunne gøre det.
Balling!....jeg anbefaler Balling fordi det er helt ukompliceret at arbejde med. Som du selv skriver skal en Kalkreaktor ofte overvåges skønt jeg ved at der findes folk som bare får det til at køre. Jeg rejser meget og tør ikke bruge reaktoren. Da jeg sidst kom hjem efter en måneds rejse lå både Ca og Kh nøjagtig som da jeg tog afsted...risikoen for at noget går galt er meget lille.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Hej Leif,

jeg fik vist rodet om på tallene, baljen er 75 dyb og 80 høj.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvis du skal køre med kalk reactor, så få det med ph styring,det er 100 gange letter!

jeg har prøvet både balling og kalk reactor, og syntes kalk reactor er noget letter. Kig evt på schurans jet stream 1 kalk reactor, den er super effektiv!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lohse skrev:Hej Leif,

Har du længere arme end de fleste af os andre?? Eller er du blot 200 cm høj??
Mit er 70 cm højt, og jeg kan kun lige med nød og næppe når bunden.
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

jeg er blot knap 200cm høj :P eller 193 hvis du ville være teknisk Carsten ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lohse skrev:jeg er blot knap 200cm høj :P eller 193 hvis du ville være teknisk Carsten ;)
Kan du virkelig nå ned på bunden i akvariet??
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

NU kommer der et bundlag på cirka 5 cm, og min rækkevidde fra skulder til fingerspids er 77cm, så det vil jeg mene :)

Klart det bliver da ikke nemt, men sådan er det jo :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Lohse skrev:Hej Leif,

Ok!...det gør jo kun det hele bedre :wink:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Var det mig ville jeg prøve at klare mig med 3 lamper....det er jo ikke alle koraller som kræver meget lys....med lidt god planlægning kan man ofte klare sig med mindre lys og der er jo ingen grund til at bruge mere el end højst nødvendigt.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg ville vælge at køre balling, for jeg synes ikke at kalkreaktoren er specielt økonomisk
desuden er det IMO lettere at arbejde med balling,
jeg var utroligt træt af at arbejde med kalkreaktor til sidst, så jeg skal helt klart køre balling på mit næste setup
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg ved nu ikke om det er uøkomomisk med kalkreaktor. Den sidste flaske som jeg fik byttet hentede jeg i slutningen af april 09 og den var tom i begyndelsen af juli 10. Og det er da blot en 6 kilo's flaske
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

jeg brugte en 2 kg flaske ca hver fjerde måned, så det passer meget godt, men det synes jeg heller ikke er billigt,
særligt ikke når nu jeg har en leverandør af gode salte her i byen
udover Co2, kommer der medie, elforbrug til pumper, større tidsforforbrug i forhold til at holde reaktoren kørende
mere spildplads, jeg ved godt at dunkene fylder, men de er lettere at gemme væk, desuden er det IMO meget lettere at justere de forskellige værdier med balling
Mvh. Brian
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Da jeg havde mit store sps akvarie var jeg oppe og bruge 5l balling i extra stærk opløsning på 8 dage. Så det med balling er mest økonomisk kommer vist an på de øjne der ser på det. Hvis man har mange koraller der vokser godt, så er balling bestemt ikke billigt. Der vil jeg tro at kalk reactoren har en fordel. Men hvad man fortrækker er jo forskeligt, jeg gider dog ikke bruge min tid på balling mere. Jeg var også ude for at værdierne pludselig begyndte at blive "skæve" så sku man til at justere ind osv osv.. med kalk reactor køre det bare... min 6kg flaske co2 har holdt ca 1½år.. de er ca 2kg gas igen... så mon ikke den når at holde 2 år.. så det er 175kr per år, så er der lidt arm medie.. måske har jeg brugt 2 pakker, det giver 115+115+175 = 405kr i medie på et år.. det får du ikke mange balling salte for, og det rækker dig ikke lige så langt, i et akvarie der er MEGET sulten på ca!

at balling så kan være en fordel i mindre akvarier, hvor en doserings pumpe er noget billigere i indkøb og forbruger er mindre er så en anden sag!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Tjah nu bruger jeg det i mit 600 liters, og det tager da sin tid at få brugt indholdet i de 25 liters dunke jeg bruger, på trods af god vækst i korallerne
og jeg syne at kontrollen med værdierne er meget meget lettere med Balling, en måling, et par klik på aquatronicaen og det kører
jeg bestilte ikke andet end at være over den kalkreaktor hele tiden, og først da jeg fik mixer på kunne jeg holde værdierne

og man kan faktisk få ret meget balling for 400,- ;-)
men det er vist mest en smagssag, men mine udgifter er ihvertfald faldet kraftigt, det samme er mit abejde med pasningen
Mvh. Brian
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Tak for svarene gutter.

Aner stadig ikke hvad det skal være, for som med mange ting så er der jo ret delte meninger om det :)

Leif, Jeg gør som du siger og tager udgangspunkt i de tre styk og så må jeg se om der skal en ekstra på.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Lohse skrev:Tak for svarene gutter.

Aner stadig ikke hvad det skal være, for som med mange ting så er der jo ret delte meninger om det :)
Prøv med Balling først det koster ikke meget hvis du tilsætter manuelt hver dag....ikke nogen stor arbejdsbyrde :wink: Så slipper du for at investere i en reaktor som du måske fortryder. Hvis du så bliver tilfreds med Balling så køb senere en doseringspumpe hvis du får lyst.
Med reaktormetoden kan du ikke starte op uden at investere i udstyr ...det kan du med Balling. Hvis du så ikke bliver tilfreds kan du investere i en reaktor uden at det har kostet noget at afprøve Balling.
Lyder det ikke snusfornuftigt?? :y :h :K
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Nu ved jeg at han har aquatronica med doseringspumpe, så er det jo endnu lettere
Mvh. Brian
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Leif og Brian, vi starter med Balling. I er sgu os så kloge :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Lohse skrev:Leif og Brian, vi starter med Balling. I er sgu os så kloge :)
YEP!!! men det troede jeg da du vidste :wink:
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"