Opstart af kalkreaktor
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Opstart af kalkreaktor
Jeg lavede lige nogle målinger i går på mit akvarie i går.
Kh 7,7
Ca 350
Mg 1110
Jeg har stadig ingen koraller i, men vil til at starte op for min kalkreaktor så jeg kan begynde at putte nogle i.
jeg er opmærksom på det lave Mg tal. Hvis jeg tilføjer noget Magnesium Pro fra Grotech til reaktoren, kan jeg så forvente at mine værdier vil stige til det korrekte niveau, eller skal jeg til at tilføre noget flydende magnesium. Eller er det en bedre ide at jeg køber noget af det flydende fra Carsten og så får både magnesium og Kh/Ca op på det rigtige niveau, før jeg starter reaktoren op ?
/Morten N
Kh 7,7
Ca 350
Mg 1110
Jeg har stadig ingen koraller i, men vil til at starte op for min kalkreaktor så jeg kan begynde at putte nogle i.
jeg er opmærksom på det lave Mg tal. Hvis jeg tilføjer noget Magnesium Pro fra Grotech til reaktoren, kan jeg så forvente at mine værdier vil stige til det korrekte niveau, eller skal jeg til at tilføre noget flydende magnesium. Eller er det en bedre ide at jeg køber noget af det flydende fra Carsten og så får både magnesium og Kh/Ca op på det rigtige niveau, før jeg starter reaktoren op ?
/Morten N
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Opstart af kalkreaktor
Reaktoren skal udelukkende bruges til at holde værdierne stabile. Det anbefales derfor at have værdierne på plads inden du starter.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det som Stefan skriver er korrekt, og så ville jeg ikke selv komme det der Magnesium pro i kalkreaktoren.
Magnesium forbruget er pænt stort, og derfor skal der nok fyldes efter ofte. Oftere end med kalkmediet.
Magnesium forbruget er pænt stort, og derfor skal der nok fyldes efter ofte. Oftere end med kalkmediet.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hvad er så den smarteste måde at komme op på de rigtige værdier ?Carsten skrev:Det som Stefan skriver er korrekt, og så ville jeg ikke selv komme det der Magnesium pro i kalkreaktoren.
Kan se at der findes utallige forskellige produkter til at hæve Kh, Ca og Mg.
/Morten N
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg har gode erfaringer med 10% magnesium pro i reaktoren, det er ikke nok til at klare hele mit magnesium forbrug, men det hjælper ret meget.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Decocean sælger calciumklorid i en meget ren kvalitet. opløs noget af det i vand, og juster med opløsningen. Det samme gør du med Magnesium og natriumkarbonat(kh)
Køb de rene varer, det et billigere end de kulørte flasker
Køb de rene varer, det et billigere end de kulørte flasker
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
gør det samme her. faktisk har jeg sjældent brug for at tilføje magnesium når jeg gør det sådan.Hougaard skrev:Jeg har gode erfaringer med 10% magnesium pro i reaktoren, det er ikke nok til at klare hele mit magnesium forbrug, men det hjælper ret meget.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nu har jeg fået købt mig nogle "rene" varer hos Decocean og tænkte jeg ville starte med at hæve min Mg.
Men hvor meget skal man bruge af de "rene" varer får at hæve det ? Jeg har af nogle gange prøvet med 3-4-5 te-skeer blandet op i en kop af vandet fra akvariet, men jeg syntes mine målinger bliver lidt uklare.
Hvor lang tid går der før det bliver opløst i hele akvariet, og derfor kan måles ? Syntes at jeg har oplevet at hvis jeg måler en time efter jeg har puttet det i, at jeg faktisk kan måle mindre Mg med mit Sailfert testsæt ?
Er der nogen der ved hvor meget af det man skal bruge for at hæve Mg fra 1100 til de 1350-1400 ?
/Morten N
Men hvor meget skal man bruge af de "rene" varer får at hæve det ? Jeg har af nogle gange prøvet med 3-4-5 te-skeer blandet op i en kop af vandet fra akvariet, men jeg syntes mine målinger bliver lidt uklare.
Hvor lang tid går der før det bliver opløst i hele akvariet, og derfor kan måles ? Syntes at jeg har oplevet at hvis jeg måler en time efter jeg har puttet det i, at jeg faktisk kan måle mindre Mg med mit Sailfert testsæt ?
Er der nogen der ved hvor meget af det man skal bruge for at hæve Mg fra 1100 til de 1350-1400 ?
/Morten N
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Du skal lige være opmærksom på at Saliferts Mg test (så vidt jeg lige husker) kræver at Calcium værdien har et bestemt niveau, eller viser den ikke korrekt ?
Men der skal meget pulver til at hæve Mg i 1000 liter vand..
Men der skal meget pulver til at hæve Mg i 1000 liter vand..
Til mit system brugte jeg ca 5 kilo der lå MG også på 1100 da jeg startede op så der går en pæn sjat til.
prøv at opløse en liter og hæld den i akvariet over 2 dage hvor du måler 1 time efter du har kommet en god sjat i så burde du kunne se at det bliver hvævet.
Har du ikke nok kan du komme og låne en 5l spand med MG booster hos mig. Den er også fra Carsten.
Steen
prøv at opløse en liter og hæld den i akvariet over 2 dage hvor du måler 1 time efter du har kommet en god sjat i så burde du kunne se at det bliver hvævet.
Har du ikke nok kan du komme og låne en 5l spand med MG booster hos mig. Den er også fra Carsten.
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Kan anbefale at bruge ARM medie i kalkreaktoren.
Dels så skal der ikke bruges så meget co2, da mediet opløses ved en ph på 7,5. dels så er der naturligt meget mere Mg i det.
Jeg er ingen ørn til at skifte vand og måle værdierne. Men igår tog jeg mig lige tid til at måle Mg og Ca.
Til min store overraskelse var Mg indholdet helt oppe på 1450 og Ca 440. Og jeg tilsætter INTET.
Ved et hurtigt kig på indholdsfortegenelsen på ARM, står der også at det både indeholder mere Calcium, strontium og magnesium end medie lavet af koralstumper. Det er især magnesium indholdet som er højere i forhold til de andre.
Dels så skal der ikke bruges så meget co2, da mediet opløses ved en ph på 7,5. dels så er der naturligt meget mere Mg i det.
Jeg er ingen ørn til at skifte vand og måle værdierne. Men igår tog jeg mig lige tid til at måle Mg og Ca.
Til min store overraskelse var Mg indholdet helt oppe på 1450 og Ca 440. Og jeg tilsætter INTET.
Ved et hurtigt kig på indholdsfortegenelsen på ARM, står der også at det både indeholder mere Calcium, strontium og magnesium end medie lavet af koralstumper. Det er især magnesium indholdet som er højere i forhold til de andre.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Er enig med carsten om at ARM er et godt medie, med minimalt fosfat indhold.
det kan dog ikke holde mit Mg niveau på plads, så jeg kører 15% Magnesium Pro i kalkreaktoren.
Syns bare at det er svært at opløse Mg i forhold til kalk mediet i reaktoren.
det kan dog ikke holde mit Mg niveau på plads, så jeg kører 15% Magnesium Pro i kalkreaktoren.

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det lyder godt, jeg har allerede købt et gang ARM medie, som jeg regner med at smide i når jeg engang skal til at starte min kalkreaktor op.Carsten skrev:Kan anbefale at bruge ARM medie i kalkreaktoren.
Jeg blev faktisk kun opmærksom på mit lidt lave Mg tal, fordi jeg syntes at mine kalkalger begyndte at se lidt triste ud. Troede ikke at tallet kunne falde så hurtigt, når jeg ikke har koraller i mit akvarie.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg kender en der køre et stort sps akvarie, og han bruger KUN arm medie, hans mg ligger altid omkring de 1300-1400...Carsten skrev:Kan anbefale at bruge ARM medie i kalkreaktoren.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Kunne det ikke skyldes at Mg Pro mere er beregnet til at køre i en reaktor med lavere ph en den som er nødvendig med ARMjoekill skrev:Er enig med carsten om at ARM er et godt medie, med minimalt fosfat indhold.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
det er en mulighed, der er ikke noget på 'Grotech MG pro vejledning om ph. Men vil prøve at sænke ph over et par uger og se om der sku ske en ændring.Carsten skrev:Kunne det ikke skyldes at Mg Pro mere er beregnet til at køre i en reaktor med lavere ph en den som er nødvendig med ARMjoekill skrev:Er enig med carsten om at ARM er et godt medie, med minimalt fosfat indhold.