Anbefaling / hjælp til kalk reactor
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Stenløse
- Kontakt:
Anbefaling / hjælp til kalk reactor
Hejsa,
Jeg har et mindre akvarie på 320 liter plus en lille sump.
Jeg har læst mig frem til at en kalk reaktor er en fornuftig ting at få koblet til sit akvarie, men jeg er absolut ikke på hjemmebane på det område.
Så er der nogen som kan anbefale en fornuftig kalk reactor?
Det skal ikke være den dyreste / flotteste, men blot en som fungerer.
Også gerne vejledning til hvad man ekstra skal bruge
Mvh
Thomas
Jeg har et mindre akvarie på 320 liter plus en lille sump.
Jeg har læst mig frem til at en kalk reaktor er en fornuftig ting at få koblet til sit akvarie, men jeg er absolut ikke på hjemmebane på det område.
Så er der nogen som kan anbefale en fornuftig kalk reactor?
Det skal ikke være den dyreste / flotteste, men blot en som fungerer.
Også gerne vejledning til hvad man ekstra skal bruge
Mvh
Thomas
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Re: Anbefaling / hjælp til kalk reactor
Jeg har overvejet det, men synes jeg bliver lidt vel forvirret over at læse det...
Det kan godt være det er mig som slet ikke forstår måden det er skrevet på, men det er absolut en mulighed...
Jeg kom endda så langt at jeg har købt 3x5ltr dunke til det, men så sad jeg lidt fast
Det kan godt være det er mig som slet ikke forstår måden det er skrevet på, men det er absolut en mulighed...
Jeg kom endda så langt at jeg har købt 3x5ltr dunke til det, men så sad jeg lidt fast

[/url]

[/url]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7140 Stouby
Balling er ikke så svært igen - men det kræver at man måler og måler indtil man har ramt akvariets forbrug og at man derefter holder øje med værdierne efterhånden som man laver ændringer i akvariet. Derudover et det lettest hvis man anskaffer sig en doseringspumpe, ellers kræver det, at man tilsætter manuelt hver dag.
Hvis du har læst wiki'en kan du også læse her: http://www.koralrevet.dk/artikler/Balling-metoden.htm
Hvis du har læst wiki'en kan du også læse her: http://www.koralrevet.dk/artikler/Balling-metoden.htm
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens, Denmark
Men en kalk reactor kræver vel også at man måler indtil denne er indstillet korrekt?
Jeg ville nok prøve det Carsten Decocean selv blander du får det i 2 duke og indholder alt hvad du behøver at tilsææte for at opretholde ca-kh-mg samt sporestoffer.
Letter bliver det ikke at tilsætte balling. Kender flere der bruger det og er yderst tilfres med det.
Steen
Letter bliver det ikke at tilsætte balling. Kender flere der bruger det og er yderst tilfres med det.
Steen
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
spdiving skrev:Jeg ville nok prøve det Carsten Decocean selv blander du får det i 2 duke og indholder alt hvad du behøver at tilsææte for at opretholde ca-kh-mg samt sporestoffer.
Steen
Hvad koster sådan en omgang, kan det så ikke svare sig for ham selv at købe og blande det fra aquafair?? han ender vel op med dobbelt så meget til samme pris ?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Jeg har fået noget fra Carsten / Decocean, så nu prøver jeg lidt med det.
Jeg prøver stadig at blive lidt klogere på balling, og håber indenfor en overskuelig fremtid at komme igang med det.
Jeg overvejer dog hvorvidt en doseringspumpe ville være en god investering... ?
Jeg prøver stadig at blive lidt klogere på balling, og håber indenfor en overskuelig fremtid at komme igang med det.
Jeg overvejer dog hvorvidt en doseringspumpe ville være en god investering... ?

[/url]

[/url]
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
En doseringspumpe er helt sikkert en god ting til balling. Du slipper for besværet med at skulle til sætte manuelt hver dag.
Iøvrigt læs de artikler der findes om balling. Det er på ingen måde svært. Du skal blande 3 stoffer med osmosevand i det forhold der står på bøtten og så tilsætter du ellers bare dagligt lige meget at hver. Når du starter det op bør du tilsætte de rene stoffer til dit vand indtil CA og KH er korrekte. Du kan også tilsætte af det væske du har blandet, men personligt synes jeg det er langt nemmere med stofferne i pulverform. Du risikerer også at skulle tilsætte mere af den ene eller den anden, hvorfor du vil ende med mere væske end den anden. Da man med balling skal/bør tilsætte den samme mængde væske fra hver beholder er det irriterende hvis du ikke har lige meget i hver (de bliver tømme forskudt).
Når ovenstående er klaret vedligeholder du med de ballingvæsker du har blandet.
Iøvrigt læs de artikler der findes om balling. Det er på ingen måde svært. Du skal blande 3 stoffer med osmosevand i det forhold der står på bøtten og så tilsætter du ellers bare dagligt lige meget at hver. Når du starter det op bør du tilsætte de rene stoffer til dit vand indtil CA og KH er korrekte. Du kan også tilsætte af det væske du har blandet, men personligt synes jeg det er langt nemmere med stofferne i pulverform. Du risikerer også at skulle tilsætte mere af den ene eller den anden, hvorfor du vil ende med mere væske end den anden. Da man med balling skal/bør tilsætte den samme mængde væske fra hver beholder er det irriterende hvis du ikke har lige meget i hver (de bliver tømme forskudt).
Når ovenstående er klaret vedligeholder du med de ballingvæsker du har blandet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421