Hvor meget bundlag?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2010
Hvor meget bundlag?
Hej
Står og skal til at bestille sand til mit nye akvarie på 130x55 cm men er lidt tvivl om hvor mange kilo jeg skal bruge? Selvfølgelig vil det afhænge af tykkelsen på bundlaget jeg ønsker men kan i give mig sådan et ca. kg tal jeg skal/bør sigte efter?
Jeg tænker umiddelbart at blande en fiji pink 0-1mm og 1-2 mm (http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html)
På forhånd tak for hjælpen!
Står og skal til at bestille sand til mit nye akvarie på 130x55 cm men er lidt tvivl om hvor mange kilo jeg skal bruge? Selvfølgelig vil det afhænge af tykkelsen på bundlaget jeg ønsker men kan i give mig sådan et ca. kg tal jeg skal/bør sigte efter?
Jeg tænker umiddelbart at blande en fiji pink 0-1mm og 1-2 mm (http://saltvandsbutikken.dk/dekoration- ... -c-59.html)
På forhånd tak for hjælpen!
Fluval Edge 23L in the making
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hvor meget bundlag?
Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
Hvis du skal have sand i så ikke mere end 1-2 cm tykt bundlag. Så kan du selv regne antal liter ud
Hvis du skal have sand i så ikke mere end 1-2 cm tykt bundlag. Så kan du selv regne antal liter ud
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Har sjusset mig lidt frem til at ca. halvdelen af arealet af mit akvarie, måske lidt mindre, er blotlagt fra sten så umiddelbart ser mit regne stykke således ud: 130 x 55 x 2 x 0,5 = 7150 cm3
Men hvordan får jeg lige omregnet det til kilo i forhold til at det bliver solgt i kilo mål?
Men hvordan får jeg lige omregnet det til kilo i forhold til at det bliver solgt i kilo mål?
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
hvorfor kun 1-2 cm??Carsten skrev:Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
jeg selv bruger fra 2-5 cm, de fleste steder ligger det omkring 3, når ikke lige mine vortechs har fjernet det
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Det er vel fordi carsten er ved at være oppe i årene, vi ved jo at ældre folk bliver nærig og gemmer deres penge, ja de fugter hvidt brød når dette bliver tørt og skære bare det der er mug befængt af osten og div. pålægBrian C skrev:hvorfor kun 1-2 cm??Carsten skrev:Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
jeg selv bruger fra 2-5 cm, de fleste steder ligger det omkring 3, når ikke lige mine vortechs har fjernet det

Vel også derfor vi ikke har set billeder endnu af hans akvarium, man kan ikke lige få disse film / billeder fremkaldt, hos hvem som helst.

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
dybden kan jo altid diskuteres men skulle der være en der kunne hjælpe med omregningen af 7150 cm3 til et ca kg tal?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
mon ikke du skal bruge 1½ til 2 poser af 9 kg.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
enig, det er et godt sted at starte og så kan man jo altid købe en pose eller to mere hvis man ikke synes det er nokronny.w skrev:mon ikke du skal bruge 1½ til 2 poser af 9 kg.
ronny.w skrev:Det er vel fordi carsten er ved at være oppe i årene, vi ved jo at ældre folk bliver nærig og gemmer deres penge, ja de fugter hvidt brød når dette bliver tørt og skære bare det der er mug befængt af osten og div. pålægBrian C skrev:hvorfor kun 1-2 cm??Carsten skrev:Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
jeg selv bruger fra 2-5 cm, de fleste steder ligger det omkring 3, når ikke lige mine vortechs har fjernet detfor ikke at snakke om bad 1 gang om ugen og de lugter ikke engang til mælken når denne er over dato. de ryster den for at lytte efter klumper
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vel også derfor vi ikke har set billeder endnu af hans akvarium, man kan ikke lige få disse film / billeder fremkaldt, hos hvem som helst.

Mvh. Brian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis du ikke kan komme med andre kommentarer, så hold dig fra tastaturet!ronny.w skrev:Det er vel fordi carsten er ved at være oppe i årene, vi ved jo at ældre folk bliver nærig og gemmer deres penge, ja de fugter hvidt brød når dette bliver tørt og skære bare det der er mug befængt af osten og div. pålægBrian C skrev:hvorfor kun 1-2 cm??Carsten skrev:Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
jeg selv bruger fra 2-5 cm, de fleste steder ligger det omkring 3, når ikke lige mine vortechs har fjernet detfor ikke at snakke om bad 1 gang om ugen og de lugter ikke engang til mælken når denne er over dato. de ryster den for at lytte efter klumper
Der er ingen belæg for at 5 cm er bedre eller dårligere end 1-2 cm
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
HAHA har du glemt dit levertran i dag. troede kun det var piger som fik deres periode.Carsten skrev:Hvis du ikke kan komme med andre kommentarer, så hold dig fra tastaturet!ronny.w skrev:Det er vel fordi carsten er ved at være oppe i årene, vi ved jo at ældre folk bliver nærig og gemmer deres penge, ja de fugter hvidt brød når dette bliver tørt og skære bare det der er mug befængt af osten og div. pålægBrian C skrev:hvorfor kun 1-2 cm??Carsten skrev:Lad være med at købe noget før end du har fået sat stenene i akvariet. og kig så meget grundtigt på det resterende bundareal.
Der er ingen belæg for at 5 cm er bedre eller dårligere end 1-2 cm

Mere sand giver mindre anledning til bare pletter hvor man kun ser glasbunden. flere pods som overlever. så jo det er vel belæg nok for at gå op på de extra cm.
Senest rettet af ronny.w søn 29. aug 2010 19:44, rettet i alt 2 gange.
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Jeg mener helt klart også at 5cm er bedre end 1-2cm.
Efter at jeg har øget bundlaget til 5cm, har jeg ikke haft cyano bakterier, som jeg har døjet rigtig meget med, akvariet kører generelt bare bedre.
Der kan jo være langt flere gode bakterier i 5cm og orm og andet skravl har også meget mere at gemme sig i.
Efter at jeg har øget bundlaget til 5cm, har jeg ikke haft cyano bakterier, som jeg har døjet rigtig meget med, akvariet kører generelt bare bedre.
Der kan jo være langt flere gode bakterier i 5cm og orm og andet skravl har også meget mere at gemme sig i.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg sætter stor pris på jeres inputs og læser dem gerne tror jeg vil købe en 20 kg som udgangspunkt og se hvordan det går.
Når det er sagt Ronny så syntes jeg også at din kommentar var unødig og i mine øjne en smule nedladende. Uenighed er godt men lad os holde en saglig debat til gavn for alle.
forsat god aften
Når det er sagt Ronny så syntes jeg også at din kommentar var unødig og i mine øjne en smule nedladende. Uenighed er godt men lad os holde en saglig debat til gavn for alle.
forsat god aften

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Humør skader aldrigkasbac skrev:Jeg sætter stor pris på jeres inputs og læser dem gerne tror jeg vil købe en 20 kg som udgangspunkt og se hvordan det går.
forsat god aften

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg er helt enig i begge dele, både at humør ikke skader og tror da heller ikke at du bevidst søgte at være nedladende men den kunne desværre i mine øjne (og åbenbart også Carsten's) tolkes sådan, men lad det nu ligge og lad os alle have en god aften 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
mipe skrev:Jeg mener helt klart også at 5cm er bedre end 1-2cm.
Der er ikke belæg for at 5 cm er bedre end 1-2 cm. Der er ganske mange som har akvarier helt uden bundlag, og som kører super godt.
At du ikke har haft cyano efter du kom mere bundlag i, betyder ikke at 5 cm er bedre. Blot at dit akvarie er blevet ældre og dermed mere indkørt.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
der er så osse mange som kører uden bundlag der har problemer, hvilket du kan læse lidt om ved at søge rundt på de amerikanske forumsCarsten skrev:mipe skrev:Jeg mener helt klart også at 5cm er bedre end 1-2cm.
Der er ikke belæg for at 5 cm er bedre end 1-2 cm. Der er ganske mange som har akvarier helt uden bundlag, og som kører super godt.
At du ikke har haft cyano efter du kom mere bundlag i, betyder ikke at 5 cm er bedre. Blot at dit akvarie er blevet ældre og dermed mere indkørt.
selvfølgelig er der belæg for det, det giver plads til meget mere af det gode.
Jeg kan ihvertfald tydeligt se forskel
men noget helt andet, Kasbac, hvilke fisk har du tænkt dig at holde, visse arter trives bedst med lidt tykkelse på bundlaget
eks en del gylter graver sig ned om natten
Mvh. Brian
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Må nok indrømme at jeg pt ikke er nået så langt i planlægning i forhold til hviklen fiske besætning der skal i. Har kigget lidt på de gylter du nævner og specielt Labroides dimidiatus fangede min interesse uden dog at have taget nogen beslutninger på den front endnu 
Jeg har som udgangs punkt bestilt en 18 kg pose hos moby istedet da fragt priserne fra det andet sted jeg havde kigget ville løbe op over 200 kr. Så må vi se hvor langt det rækker og så vil jeg supplere op alt efter behov.

Jeg har som udgangs punkt bestilt en 18 kg pose hos moby istedet da fragt priserne fra det andet sted jeg havde kigget ville løbe op over 200 kr. Så må vi se hvor langt det rækker og så vil jeg supplere op alt efter behov.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
nu lige den gylte (pudsefisk) du nævner der kan godt være lidt problematisk, da den kræver en rimelig stor bestand af lidt større fisk, for at trives i længdenkasbac skrev:Må nok indrømme at jeg pt ikke er nået så langt i planlægning i forhold til hviklen fiske besætning der skal i. Har kigget lidt på de gylter du nævner og specielt Labroides dimidiatus fangede min interesse uden dog at have taget nogen beslutninger på den front endnu
nu har jeg haft den to gange, og skal ikke have den igen, ihvertfald før jeg får en noget større akvarie, med flere af de lidt større kirurger
den spiser ganske vist hvad der kommer i, MEN de dør ofte af fejlernæring
Mvh. Brian
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
ok tak for inputtet Brian syntes godt at jeg havde læst et eller andet sted at den kunne være en smule problematisk, mener også at jeg læste at den kunne være aggrasiv over for andre fisk?
Men som sagt er jeg endnu ikke kommet så langt i fiske udvælgelses fasen:)
Men som sagt er jeg endnu ikke kommet så langt i fiske udvælgelses fasen:)
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Tja... altså nu gider jeg ikke se på snavs på forruden, som efter lidt tid, nok vil kunne ses i sandet.
Derfor er mit sand kun 1,5-2cm ved forruden, det er derimod 5-6cm ved bagruden, for at få mere dybde
i akvariet.
Hvorvidt der bliver bare pletter, kommer vel an på hvordan man får sat sine powerheads. Jeg har ALDRIG
bare pletter. Det kræver 1 dags justering - that's it!
Der er masser af liv i mit bundlag, OVER det hele!
Mit akv. mål er også ligesom dit kasbac!
Derfor er mit sand kun 1,5-2cm ved forruden, det er derimod 5-6cm ved bagruden, for at få mere dybde
i akvariet.
Hvorvidt der bliver bare pletter, kommer vel an på hvordan man får sat sine powerheads. Jeg har ALDRIG
bare pletter. Det kræver 1 dags justering - that's it!
Der er masser af liv i mit bundlag, OVER det hele!
Mit akv. mål er også ligesom dit kasbac!
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
smart ide med forskellen i tykkelsen for at øge dybde effekten den vil jeg have i tankerne når jeg kommer mit sand i i løbet af ugen. Ved du hvor mange kilo sand du ca har i dit Kenneth?
Og så lige et yderligere spørgsmål vedr. sand tilførslen. Skal jeg "behandle" sandet på nogen måde inden jeg kommer det i eller kan jeg bare "dumpe" det direkte i fra posen? mener der var noget med at jeg læste et eller andet sted at det skulle "vaskes" men kan være jeg husker forkert? i tilfælde af at en vaskning er anbefalingsværdigt modtager jeg gerne tips til hvordan dette gøres mest praktisk.
Og så lige et yderligere spørgsmål vedr. sand tilførslen. Skal jeg "behandle" sandet på nogen måde inden jeg kommer det i eller kan jeg bare "dumpe" det direkte i fra posen? mener der var noget med at jeg læste et eller andet sted at det skulle "vaskes" men kan være jeg husker forkert? i tilfælde af at en vaskning er anbefalingsværdigt modtager jeg gerne tips til hvordan dette gøres mest praktisk.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jo mindre du gør ved sandet, jo mere liv kan der være i det, kan man LIDT sige.
Jeg skyldede godt nok mit i en spand et par gange, for at få det meste kalkstøv m.m. væk.
Så gik der kun 2 dage før jeg kunne se til bagvæggen og se korallerne igen!
Jeg kan virkelig ikke huske hvor mange kg. jeg købte, men det kan jeg måske finde et sted.
Jeg tjekker lige senere og vender så tilbage.
Jeg synes det giver en god effekt med dybden, og samtidig mulighed for, at sætte noget som
direkte skal sidde fast i bundlaget. Og samtidig kan du have glassnegle gående, som,
når de kommer i det tynde lag, kommer til synde - det er skægt nok.
Jeg skyldede godt nok mit i en spand et par gange, for at få det meste kalkstøv m.m. væk.
Så gik der kun 2 dage før jeg kunne se til bagvæggen og se korallerne igen!

Jeg kan virkelig ikke huske hvor mange kg. jeg købte, men det kan jeg måske finde et sted.
Jeg tjekker lige senere og vender så tilbage.
Jeg synes det giver en god effekt med dybden, og samtidig mulighed for, at sætte noget som
direkte skal sidde fast i bundlaget. Og samtidig kan du have glassnegle gående, som,
når de kommer i det tynde lag, kommer til synde - det er skægt nok.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
lige et lille spørgsmål Kenneth skriver i overstående at han skyllede sit sand i en spand et par gange, er det simpelthen bare op i en spand med sandet så vand på, ud med vandet og i med noget frisk vand igen eller misfortår jeg noget?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Salt vand og han har sikkert bare gjort det hurtig for at få noget af støvet væk
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
hvad gjorde du selv i sin tid ronny? dumpede det direkte i eller?
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hey,
ja op i en spand med ½ pose af gangen, og så vand i, og ud igen et par gange.
Så var det værste støv væk. Man vil jo heller ikke skylde livet ud af sandet, så
bare lidt skyldning.
Husk nu lige, at stensætningen skal være på plads først, og du har gået og kigget på den
et par dage eller tre.
ja op i en spand med ½ pose af gangen, og så vand i, og ud igen et par gange.
Så var det værste støv væk. Man vil jo heller ikke skylde livet ud af sandet, så
bare lidt skyldning.
Husk nu lige, at stensætningen skal være på plads først, og du har gået og kigget på den
et par dage eller tre.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
jeg skyllede det helt rent, da mit ikke var levende sand, så puttede jeg det ned i akvariet med en Metal si, så jeg ikke havde sand ud over det hele