Ang. strømforsyning til LED

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
julefanden
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev

Ang. strømforsyning til LED

Indlæg af julefanden »

Hej til alle led eksperter.

Jeg er igang med at indkøbe stumper til mit lille led projekt og ser at de fleste bruger denne led driver: Mean Well ELN-60-48D.

På den står at den laver 48V DC og på dioden (CREE XR-E Q5 Cool White 3W) står at den skal bruge 3.3-3.5 V DC.

Er der noget jeg ikke læser rigtige i databladene eller skal der laves en eller anden dæmpning af spændingen på forsyningen?

Hvad har I andre gjort?

MVH

Kristian
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VH Kristian

Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ang. strømforsyning til LED

Indlæg af DennisJ »

Meanwell driveren er beregnet til op til 13 dioder i serie, den skal så vidt jeg husker minimum have 6-7 stykker på for at køre ordentligt (=ikke brænde noget af)

hvor mange dioder skal du have ?
julefanden
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af julefanden »

Jeg regner med at bruge en 20-30 stykker i 2 eller 3 farver. Dvs. 2 eller 3 drivere med 7-10 dioder på hver.

Jeg skal bruge det til malawi, så er ligeglad med effekt, dog vil jeg have mulighed for at styre farverne og lave nat/aften belysning.

MVH

Kristian
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VH Kristian

Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange.
julefanden
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af julefanden »

Vil det sige at jeg bare serieforbinder ca. 10 dioder (IKKE PARRALLEL) til driveren. Så styre den selv spændingen. og jeg styre strømmen på 0-10V signalet. Eller er jeg stadig galt på den?

MVH

Kristian
VH Kristian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Korrekt !
julefanden
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af julefanden »

Spanks.. Det var jo meget mere simpelt en jeg troede :)
VH Kristian

Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"