NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af clasen »

Han$en skrev:Og dog..
http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=7297

Der er flere forhandlere, både indenrigs og udenrigs der skriver dette. Så måske er der noget om snakken?
Ja men tjekkede lige et malysisk forum hvor tilfældet har været nogen kinesiske kopiprodukter som var noget værre hø. Det giver jo sig selv :T . Tror egenligt bare det er et salgstrick fra NP at man skal holde sig til originale mærker. Jeg har ikke læst en eneste negativ kommentar om andre anerkendte mærker end lige tilfældet med at både NP og Vertex skal startes forsigtigt op. Det er jo den samme vare.
[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

clasen skrev:Ja men tjekkede lige et malysisk forum hvor tilfældet har været nogen kinesiske kopiprodukter som var noget værre hø. Det giver jo sig selv :T . Tror egenligt bare det er et salgstrick fra NP at man skal holde sig til originale mærker. Jeg har ikke læst en eneste negativ kommentar om andre anerkendte mærker end lige tilfældet med at både NP og Vertex skal startes forsigtigt op. Det er jo den samme vare.
Det skal jeg slet ikke udtale mig om. Jeg ville blot lige tage Saltvandsbutikken lidt i forsvar, og forklare at de altså hverken er første butik, og næppe sidste, der skriver dette.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
dannyan
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af dannyan »

Hejsa

Jeg har startet mit akvarioe op for 14 dage siden, og har ingen dyr i endnu, kan jeg så starte op med fuld dosis da akvariet er fuldt af slimalger ?
Dan
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

dannyan skrev:Hejsa

Jeg har startet mit akvarioe op for 14 dage siden, og har ingen dyr i endnu, kan jeg så starte op med fuld dosis da akvariet er fuldt af slimalger ?
Dan
Jep, fuld knap på!
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

spdiving skrev:Så er har jeg taget lidt video og billeder af min ombygget JJ reaktor så den kan indholde 2kg Biopelles.

Billeder kan se i min tråd.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p363359

[video][/video]

Steen
Hvilken Ændringer har du lavet??? Er det fosfat filteret eller Nitrat filteret du har lavet om ??
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er den gamle model JJ solgte til mig for 1000 kr ink fosfat medie . Den gamle reaktor kunne både køre som Nitrat filter eller som fosfat filter.

Jeg har fjernet omløbet så vandet kan komme ud 2 steder i toppen og pumpen den pumper kun vandet ind i toppen og ned i bunden af reaktoren.

Se billeder i min bygge tråd.

Steen
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

spdiving skrev:Det er den gamle model JJ solgte til mig for 1000 kr ink fosfat medie . Den gamle reaktor kunne både køre som Nitrat filter eller som fosfat filter.

Jeg har fjernet omløbet så vandet kan komme ud 2 steder i toppen og pumpen den pumper kun vandet ind i toppen og ned i bunden af reaktoren.

Se billeder i min bygge tråd.

Steen
hvor meget flow har du igennem? mine pellets bevæger sig slet ikke så meget !!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

spdiving skrev:Jeg har lige skiftet pumpen ud på min reaktor gik fra Aquabee 1000l til en Aquabee. UP2000/1 løfter 3m og nu danser mine biopelles meget mere. Vil lige sig jeg har mine pelles i en JJ fosfat reaktor og den er fyldt med 2kg Biopelles.
Det er den gamle model der både kan bruges som Nitrat og fosfat filter da den har omløb tilbage til pumpe indsuget dette rør har jeg skået af og sat en slange mere på så nu er der istedet 2 stk udgange i toppen fra reaktoren samt en støre pumpe er sat på med det resutat at mine biopelles de er løftet ca 10cm højere op i reaktoren og de danser 4 cm fra bunden og op i toppen. ca 5 cm fra toppen bliver de løftet til så de bliver der inde for en sikkerhed skyld har jeg en tyndfilter svamp i toppen til at fange dem der gerne ville have været ud i sumpen. Svampen i bunden har jeg fjernet helt.
Vil lige tage lidt video af reaktoren i mogen når der er mere lys.
Bliver flowet for stort igenem reaktoren er der en kuglehane på pumpen og en kuglehane på den ene udgang fra reaktoren så jeg kan justere flowet som jeg vil havde det.

Steen
Det står på side 17.

Steen
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Thomaas skrev:Jeg kan ikke lige rigtigt finde ud af hvad jeg skal gøre med afgangs vandet fra reaktoren mht. iltning af vandet.
Skal jeg sætte udblæsningen så tæt som muligt (3cm) ved indsugningen til skummerpumpen. Eller bare i samme kammer som skummeren står i?
Lige pt. sidder afgangen så tæt som muligt på skummerpumpen. Jeg vil tro den suger ca 50-60% af vandet fra reaktoren ind i skummeren.
Billede

Uploaded with ImageShack.us

Billede

Uploaded with ImageShack.us
Er der overhovet ingen som har et byd/læst noget omkring iltning??
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Rundstyk at jeg ødelægger en fin tråd, men håber jeg lige kan få lidt hjælp til disse pellets :)
Jeg skal bruge en reaktor og den skal gerne kobles på udgangen på min spandpumpe. Er der nogen der ved hvad jeg skal bruge ??
Når jeg når max dosis skal jeg vist have omkring 3 dl i reaktoren....

PFT og endnu engang undskyld for offtopics :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mon ikke denne her reaktor skulle kunne gøre jobbet. http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html
Hvad vil du bruge din spandpumpe til ??

Biopelles erstatter fosfat, nitrat filter samt aktivt kul. Ud over dette ødelægger UV-Filteret bakteriene som frigives af Biopelles til fodering til koraller.

Har lige målt min balje og har fået banket min fosfat ned fra 0.14 til 0.08 siden opstart af Bioppels.
Nirtaten lå på 10 enden biopelles og måler 0.

Jeg har fået en lille smugle brunalger i akvariet samt lidt luftbobbler hvor algerne ligger på de levene sten. Vil lige sige det er meget lidt alger der er tale om.
Grunden til algerne er nok pga. alle de koraller der døde på meget kort tid efter at Biopelles de blev startede op på fuld mængde og bankede min nitrat ned på rekort tid.

Steen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Steen> jeg ved ikke om det er helt korrekt at de kan erstatte aktivt kul, da det jo også fjerner misfarvning og medicinrester (og sikkert andet). Det kan jeg ikke umiddelbart forestille mig at pellets gør.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Indlæg af klisby »

Lige et spørgsmål omkring dimmensionering af Vertex filter.

Hvor mange liter vand kan Vertex UV-15 trække før denne bliver for fyldt med bio-pellets og man ikke opnår et ordenligt flow?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

leifkrarup skrev:
kenneth145 skrev:
spdiving skrev:
kenneth145 skrev:Er der nogle der har målt forbedringer efter brug af biopellets? har selv bestilt til mit deltec filter de skulle gerne komme imorgen.

Det er der vist flere der har :T :T
Personligt havde jeg 10 i Nitrat og efter blot 1 uge var den 0.

Men desvære er det ikke lige frem en pisse god ide at fjerne så meget næring på så kort tid har lige fisket 10 stk døde koraller op af vandet. De fleste Acropora samt et par Stylophora pistillata.

Steen
Der er dog en ting der undrer mig lidt mht. hurtige ændringer af værdier. Når vi køber koraller hos forhandlere eller private så sætter vi bare korallerne på plads i vores akvarier med vores værdier. det sker der intet ved jeg har købt flere koraller i brune nuancer der efter at ha kommet i "rent" vand er blevet lillae blå røde osv. men aldrig mistet nogen på den konto.
Hvorfor dør de så når de står i akvariet og værdierne falder langsommere end når de får en lyn ændring ved ny indkøb??
Jeg har også spekuleret mig gråhåret over det samme!!!! Kloge svar udbedes :y :y :be:

--Nu ikke fordig jeg kan komme med et klog svar med latinske navne og utallige links til vor herre, med blot et bud til at for klarlagt hvor for koraldød kan forkomme!

Jeg tror der nok også har været en anden factor som kan have stresset korallerne lidt samtidigt med et fald i værdigerne der har gjort udsvinget til negativ side. Men mig bekendt så er det ofte mere hurtig ændring i po4 og KH der kan give koraller RNT og ikke et fald i No3 og slet ikke fra 10 til 0! Har i kunne måle ændringer i KH før og efter tilførslen?

Kan det ikke også skyldes et drastisk fald i ild/ildsvind samtidigt med fald i værdigerne? Et bakterie boom vil bruge en enorme mængde ild, men det vil nu også kunne ses på fiskene!

Der er også noget med at høj KH sammen med Vsv og zeo kan give RNT/SNT det samme er vel også gælende for biopellets?

Steen ved du hvad din KH lå på før du tilføjede biopellets?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg vil mene hvis man køre med disse biopellets, bør holde KH stabil omkring de 7-8 stykker, lige som inden for zeo verden.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

spdiving skrev:Mon ikke denne her reaktor skulle kunne gøre jobbet. http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html
Hvad vil du bruge din spandpumpe til ??

Biopelles erstatter fosfat, nitrat filter samt aktivt kul. Ud over dette ødelægger UV-Filteret bakteriene som frigives af Biopelles til fodering til koraller.

Har lige målt min balje og har fået banket min fosfat ned fra 0.14 til 0.08 siden opstart af Bioppels.
Nirtaten lå på 10 enden biopelles og måler 0.

Jeg har fået en lille smugle brunalger i akvariet samt lidt luftbobbler hvor algerne ligger på de levene sten. Vil lige sige det er meget lidt alger der er tale om.
Grunden til algerne er nok pga. alle de koraller der døde på meget kort tid efter at Biopelles de blev startede op på fuld mængde og bankede min nitrat ned på rekort tid.

Steen
Jeg bruger den til grov og fin filtersvamp samt et sted at ligge mit aktive kul, da min skummer ikke tager overflade vand...
Det filter der, skal man bare køre en 800 liter i timen igennem det og så er det det eller skal man drosle det noget længere ned ???
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvam skrev:
leifkrarup skrev:
kenneth145 skrev:
spdiving skrev:
kenneth145 skrev:Er der nogle der har målt forbedringer efter brug af biopellets? har selv bestilt til mit deltec filter de skulle gerne komme imorgen.

Det er der vist flere der har :T :T
Personligt havde jeg 10 i Nitrat og efter blot 1 uge var den 0.

Men desvære er det ikke lige frem en pisse god ide at fjerne så meget næring på så kort tid har lige fisket 10 stk døde koraller op af vandet. De fleste Acropora samt et par Stylophora pistillata.

Steen
Der er dog en ting der undrer mig lidt mht. hurtige ændringer af værdier. Når vi køber koraller hos forhandlere eller private så sætter vi bare korallerne på plads i vores akvarier med vores værdier. det sker der intet ved jeg har købt flere koraller i brune nuancer der efter at ha kommet i "rent" vand er blevet lillae blå røde osv. men aldrig mistet nogen på den konto.
Hvorfor dør de så når de står i akvariet og værdierne falder langsommere end når de får en lyn ændring ved ny indkøb??
Jeg har også spekuleret mig gråhåret over det samme!!!! Kloge svar udbedes :y :y :be:

--Nu ikke fordig jeg kan komme med et klog svar med latinske navne og utallige links til vor herre, med blot et bud til at for klarlagt hvor for koraldød kan forkomme!

Jeg tror der nok også har været en anden factor som kan have stresset korallerne lidt samtidigt med et fald i værdigerne der har gjort udsvinget til negativ side. Men mig bekendt så er det ofte mere hurtig ændring i po4 og KH der kan give koraller RNT og ikke et fald i No3 og slet ikke fra 10 til 0! Har i kunne måle ændringer i KH før og efter tilførslen?

Kan det ikke også skyldes et drastisk fald i ild/ildsvind samtidigt med fald i værdigerne? Et bakterie boom vil bruge en enorme mængde ild, men det vil nu også kunne ses på fiskene!

Der er også noget med at høj KH sammen med Vsv og zeo kan give RNT/SNT det samme er vel også gælende for biopellets?

Steen ved du hvad din KH lå på før du tilføjede biopellets?
KH den lå på 9 og ligger nu på 10 mål igår aftes som det seneste.
Ca lå på 420 og målte den til 390 da jeg tog mine døde koraller op af vandet for 3-4 dage siden. Har fået den hævet til 420 igen ved at skruge op for kalkreaktoren. Det blev målt igår.

Med de få ændringer i KH og CA tror jeg bestemt ikke at det er oversagen.

Mg er uændret liger på 1350 både før og efter.
Fosfat målt før 0.14 og målt igår 0.08
Nitrat før pelles 10 og få dage efter 0.

Steen
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

:dontknow: :hula: :no: :panic: :pout: :propeller: :scratch: :uhoh: :think: Så have jeg ikke lige guldkornet :wink:
Da jeg startede på VSV fik jeg et udbrud af SNT min kh lå på 11 da jeg sænkede kh'en til 7 stoppede det igen og jeg ikke haft problemer siden....... Undtagen når jeg tager på ferie og lader Hqi'en brande 24/7 :wink:

:W Undskyld jeg fik nok lige rodet godt op i de smaileys :whistle:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af clasen »

klisby skrev:Lige et spørgsmål omkring dimmensionering af Vertex filter.

Hvor mange liter vand kan Vertex UV-15 trække før denne bliver for fyldt med bio-pellets og man ikke opnår et ordenligt flow?
I princippet bør der kunne være over 1500 ml biopellets i men Deep Ocean anbefaler nærmere 1000ml for at der kan være ordenligt flow igennem. Skal man have mere skal man vælge uf 20 filteret der er 12 cm højere.
[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Jeg har 15'eren og jeg har 700-800 ml i og der kan være det dobbelte vil jeg sige.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Vil meget gerne skifte mit rowaphos ud med biopellets. Men jeg har ingen sump. Hvordan benytter jeg bedst pellets i det her setup? Udløb i overløbet så det ryger igennem skummeren eller ved udløb fra skummeren i akvariet så det bliver iltet der????
Vedhæftede filer
CIMG5442 [640x480].JPG
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Indlæg af klisby »

Så kom jeg også med på bølgen. Fik bestilt et "sæt" hos Moby, så venter spændt på at det kommer. Jeg håber virkelig at dette kan hjælpe med at mindske det algeboom som jeg har oplevet siden opstarten.
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

jeg er nu oppe på 500ML pellets til ca 450L vand min nitrat er faldet fra 25 til under 10 på ca en uge mine LPS og sps koraller har aldrig stået så flot som de gør nu.
det ser også udtil at min skummer er blever mere effektiv men om det er pågrund af pellets eller om det er fordi jeg har sat et meshwheel i pumpen ved jeg ikke...

thumps up til produktet herfra :)
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV

Indlæg af Niclas »

Jeg kunne godt tænke mig at hoppe med på bølgen, og samtidig lave en reaktor selv. Mit spørgsmål er så, for I siger jo at det bedste er hvis vandet bliver iltet fra skummerudløb. Ville det være smart at lade skummeren trække vandet gennem reaktoren, og derefter ud i akvariet, eller vil alle bakterierne man gerne vil have, bare forsvinde op i skummeren så effekten ryger?
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

SÅ fik jeg sku skiftet min grotech reaktor ud, med en Lækker Vertex fra Moby som hurtigt leverede den, da mine pellets var stoppet med at danse i den gamle..

Kunne selvfølgelig bare sætte en større pumpe på, men var sku blevet lidt små forelsket i de her Vertex reaktore, og et lille problem mere med min grotech og så tog det ikke Moby mere end en dag så havde jeg den vildeste danse maskine fra Vertex.. Og fuck det spiller..

Jeg havde nemlig oplevet et vildt nitrat dyk i min tank da jeg for små 14 dage siden prøvede bio pellets i grotechén og ved gennem Steen´s oplevelse med dem at der skal noget dans på, men selvfølgeig bare rolig opstart.. Og faktisk ændrede mine koraller deres farver på bare 2 skide dage.. Det er sku et vidunder middel..så da jeg over dagene så mine nye skønne pellets gå mere og mere i stå begyndte jeg sku helt at drømme om en ny reaktor..

Griner.. Og man skal vel være lidt grej luder..hehe

:K :K :K :K
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

Grej luder :W For life :W
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Valentin »

And i looooooove it...... :GO
Mvh Troels

Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Hvor mange ml har du så i din vertex og hvilken pumpe?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil da lige henlede opmærksomheden på denne butik

http://stores.ebay.de/knecht-kunststoff ... 008?_rdc=1

Han laver nogle flotte gennemstrømningsfiltre både til sumpen og til at stille uden for.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Valentin »

Har 150 ml som opstart nu, i min vertex, til min balje på ca 400 l plus sump..
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"