cyano HJÆLP

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

cyano HJÆLP

Indlæg af jim »

hej alle

jeg har snart hele mit akvarie fyldt med cyano og jeg har forsøgt med at suge det op mange gange, men de kommer bare igen. nu er jeg træt af dem og vil prøve noget andet nogle det ved hvor jeg kan købe det "red slime remover" eller noget andet medicin der virker mod denne cyano ting der er ved af overtage mit akvarie. HJÆLP
Senest rettet af jim lør 21. aug 2010 08:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: cyreno HJÆLP

Indlæg af herzberg »

Det hedde cyano.

Hvis du vil prøve med red slime remover så vil jeg mene at de fleste forhandlere har det hjemme. Jeg så det forleden hos akvarieudstyr.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Re: cyano HJÆLP

Indlæg af jim »

super tak rettet og jeg vil da lige lure den ud, nogle det så ved om det virker?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

roden til cyano bakterie udbrud er en ubalance i næringen>ophobning af mineraler>en typisk injurie af nitrat og fosfat.
desværre er det ikke uendelige varianter at komme dette endestop til livs.............
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Red slime remover virker, hvis du følger brugsanvisningen. Men det er kun symtombehandling.
Som Ole skriver på sin sædvanlige snørklede stil, så skyldes udbrydet at der simplethen er alt for meget nitrat og fosfat i akvariet.
Du skal gå alt i akvcariet igennem og se om du kan finde årsagen til den ophobning af næring som er i akvariet.
Er der cirkulation nok?
Virker slummeren optimalt?
Hvordan ser det ud med vandskifte?
Hvad med det vand du bruger, er det rent eller blot postevand?
Hvormange fisk har du? Og ikke mindst hvordan foderer du?
En af de helt store kilder til næring er overfodring.
Fisk kræver kun meget lidt foder, for at have fået det nødvendige mængde næring til at vokse og være sund. Alt andet foder er rent spild. En fisk vil du formentligt aldrig kunne mætte, deres tarm system er så kort, og deres fordøjelse så hurtig, at 5 minutter efter du har fodret, er de klare til en ny omgang.
Og meget foder, giver meget lort som igen giver meget næring.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Som de andre skriver så er det selvfølgelig bedst at finde roden til problemet. Men en kombination kunne du også lave, finde problemet og behandle med RSR. Selvom du retter problemet kan der godt gå en rum tid før du er af med cyanoen igen. Du skal dog være opmærksom på, at det kan have en effekt på dine koraller at bruge RSR ligesom at din skummer vil gå totalt amok i op til en uge efter behandlingen, så meget så du sikkert er nødt til at holde den slukket.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af jim »

hey carsten

jeg har ingen målbar nitrat eller fosfat i vandet.
jeg bruger osmose vand.
jeg laver ikke så mange vandskifte.
jeg har 6 fisk af medium størrelse i vandet.
akvariet er 470l + sump ca 100 l - sten og pumper.
jeg foder ca hver anden dag med forskellige ting nori tang, tørfoder, og frostfoder, selvfølig skiftevis.
jeg er også startet med bio pellets men angrebet var startede inden så min skummer er på toppen.

jeg kan ikke finde grunden til dette angreb og det er meget irriterende jeg har også godt med cirkulation på.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Så vender vi lige bøtten engang til.

Hvad måler du med??
Alt andet en Rowa/Deltec/merck eller et elektroniks er ikke præcise nok.

Noritang, er kendt for at lække fosfat til akvariet, så det lader man kun hænge sålænge fiskene er interesseret i det.
Frostfoder, hvordan foder du med det??

Et er at du har cirkulation nok, men kommer cirkulationen ind mellem stenene og fjerne ophobet slam??

Hvad siger målingerne på dit osmose anlæg??

Hvordan ser det ud med temperaturen?? Cyano er kendt for at stikke sit fjæs frem, hvis temperaturen i en periode er høj.
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af jim »

jeg måler fosfat og nitrat med salifert som carsten fra decocean mener er helt fint at måle med.han har også lige målt mit vand med samme resultat 0 nitrat 0 fosfat. jeg mangler stadig at få testet mit osmose anlæg men carsten kan åbenbart ikke skaffe de batterier til hans måler.jeg foder kun nori 1 gang om ugen så tror ikke det er det.

jeg må prøve at ændre min cirkulation så den blæser mere ind på stenene og få testet det osmose anlæg hvis det kan være skyld i denne ulykke.
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Ruflo »

Jeg døjede meget med det på min 430Liters og Min nu værende Boyu 58L.
Jeg prøvede alt, sindssyg meget cirkulation, mindre foder osv. også Red slime r..(som fjernede det) men det blev ved med at komme tilbage!
Jeg stoppede med at bruge sporstoffer og laver 15% vandskift hver 3-4 uge og jeg har ikke døjet med det mere.
Jeg havde mest succes med at fjerne Cyano, ved at suge så meget Cyano op som muligt og dække Baljen til et par dage. En gang gjorde jeg det fra fredag til tirsdag og jeg har ikke set noget Cyano siden.
Det har også virket for en ven som har en 500L, efter han stoppede med at bruge sporstoffer.
Vi bruger heller ikke Osmosevand mere og har perfekte værdier.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

jim skrev:jeg måler fosfat og nitrat med salifert som carsten fra decocean mener er helt fint at måle med.han har også lige målt mit vand med samme resultat 0 nitrat 0 fosfat. jeg mangler stadig at få testet mit osmose anlæg men carsten kan åbenbart ikke skaffe de batterier til hans måler.jeg foder kun nori 1 gang om ugen så tror ikke det er det.

jeg må prøve at ændre min cirkulation så den blæser mere ind på stenene og få testet det osmose anlæg hvis det kan være skyld i denne ulykke.
Hvis du måler med Salifert's testsæt, så kan du ikke bruge testen til en skid!!!
Hvis det skulle være tilfældet at Decocean tester med samme sæt, så kan det kun være fordi det er ham der er importør.
Du kan have et fosfat indhold langt over hvad godt er, uden at der kommer noget udslag.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg beundrer de micro bæster som fixerer nitraten og nitrogenen så effektivt,er det ikke noget med at salifert tilbyder en "organisk" test kit som måler refraktær matriale?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvis nogen har haft og stadig har Cyano, så er det mig, mit akvarie har nu kørt i et år, og det har ikke været nogen fornøjelse :wink: Jeg er sikker på et den smule fosfat jeg kan måle, kommer fra mine Reefkeramiksøjler, som jeg nu for nylig har taget ud, og endelig kan jeg nu se en bedring, Det er begyndt at løsne sig i flager, som kan fanges op :wink: Så der er håb forude når man endelig får lokaliseret synderen :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"