Tilføje levende sand til etableret akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Tilføje levende sand til etableret akvarie

Indlæg af snib »

Hej

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af at kigge på glasbunden i mit akvarie, og overvejer derfor at smide et tyndt lag fint sand i. Umiddelbart har jeg kig på Fiji Pink eller lignende - gerne som levende sand.

Nu har jeg ikke rigtig rodet med levende sand tidligere, men jeg formoder, at der er en afgasningsperiode, ligesom ved levende sten? Således at det ikke er specielt hensigtsmæssigt at smide 5-10 kg. i på én gang - altså med mindre man gerne vil have udskiftet sin fiskebestand :naughty:

Nogen erfaringer?
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Tilføje levende sand til etableret akvarie

Indlæg af ronny.w »

Gå efter noget mellem 4 mm til 10 mm. Du bliver godt træt af svæv såfremt du vælger noget mindre.
Senest rettet af ronny.w ons 18. aug 2010 22:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Der kommer nok lidt alger i sandet, men det skulle også være det hele.

Husk at skylle sandet godt inden det kommer i akvariet! Nemmeste er en spand, og så lade vandet løbe over kanten mens du ælter sandet, indtil vandet i spanden er blevet klart at se igennem. Derefter slukker du pumperne i akvariet, og i med sandet.

Dog skal du være opmærksom på ikke at vælge alt for fint sand - Det suser bare rundt når der er omrøring i akvariet :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han skal ikke skylle levende sand ;). så går ideen jo ligesom lidt af det " Levende" :K

læs vejledningen på den på gældende pose. står der Levende sand, skal du ikke skylle det.

Med er det grus eller ligende som ikke er levende, så er det masser af kalk rester og andet som ville være en rigtig god ide at få sorteret fra inden brug i et etableret akvarium.

Køber du så ikke levende sand, så tag ud til en makker og få et par håndfulde af den pågældende's sand, som du så mixer med dit, det er altid en rigtig god ide ;)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:Han skal ikke skylle levende sand ;). så går ideen jo ligesom lidt af det " Levende" :K
Ja det er sgu flot Ronny -> :K Sådan en fyr retur til dig..

På mit "Live Sand" fra Carib Sea står der flg:

"Wash before use, and add the 5ml Bacterial additive included in the package"

Så stop lige med at være så smart og klog, og klappe-klappe kage evigt og altid, før du har læst din lektie lidt igennem ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Han$en skrev:
ronny.w skrev:Han skal ikke skylle levende sand ;). så går ideen jo ligesom lidt af det " Levende" :K
Ja det er sgu flot Ronny -> :K Sådan en fyr retur til dig..

På mit "Live Sand" fra Carib Sea står der flg:

"Wash before use, and add the 5ml Bacterial additive included in the package"

Så stop lige med at være så smart og klog, og klappe-klappe kage evigt og altid, før du har læst din lektie lidt igennem ;)
så vil jeg da lige støtte på om ronny for en enkelt gangs skyld :T

for det sand vi har i butkken skal IKKE skyldes ifølge vejledningen på posen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

snib skrev:Hej

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af at kigge på glasbunden i mit akvarie, og overvejer derfor at smide et tyndt lag fint sand i. Umiddelbart har jeg kig på Fiji Pink eller lignende - gerne som levende sand.

Nu har jeg ikke rigtig rodet med levende sand tidligere, men jeg formoder, at der er en afgasningsperiode, ligesom ved levende sten? Således at det ikke er specielt hensigtsmæssigt at smide 5-10 kg. i på én gang - altså med mindre man gerne vil have udskiftet sin fiskebestand :naughty:

Nogen erfaringer?
du kan godt vaske sandet hvis det er overskydende støv,det er lige meget hvad slags vand du bruger,ellers er støvet bare en bonus.
put så meget fint sand i du kan slippe afsted med,bakterier vil komme hurtigt og sandet vil virke delvis,til din bekvæmmelighed tilføres små kryb og sandet bliver mere og mere funktionelt.når dit sand virker og du skal bruge mere så gør lidt ad gangen for at skåne dyrene
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Brian C skrev:så vil jeg da lige støtte på om ronny for en enkelt gangs skyld :T

Der står "Live sand" på mit - Det vil jeg mene er Levende Sand? :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Han$en skrev:
Brian C skrev:så vil jeg da lige støtte på om ronny for en enkelt gangs skyld :T

Der står "Live sand" på mit - Det vil jeg mene er Levende Sand? :T
det gør der sjovt nok osse på det jeg har :T
Jeg kan så heller ikke lige se formålet med at skylle levende sand :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Brian C skrev:det gør der sjovt nok osse på det jeg har :T
Jeg kan så heller ikke lige se formålet med at skylle levende sand :wink:
Da jeg brugte min halve pose tog det to dage før støvet / tågen havde lagt sig. Det er jo ikke vildt pænt ;) Derfor skyllede jeg bestemt den anden halvdel!

Jeg kan heller ikke se hvordan det alligevel skulle kunne være levende i poserne, når det er tørt? Jeg fik sådan et lille brev med noget væske med.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af snib »

Jeg har forøvrigt kun selv set vådt levende sand, var ikke klar over at man kunne købe tørt sand med live-brev-mix til.

Bortset fra det, så var min største bekymring, om jeg ville give akvariet et ammonia/nitrit-boom. Så som foreslået, så bliver det lidt ad gangen :happy:
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Du skal nok regne med en svag næringsopblomstring, men det er ikke noget jeg ville være nervøs for. Jeg ville putte det i, der skal i på een gang, ellers kommer det til at stå på for længe med støv og forhøjet næringsniveau.

Mht. til vaskning er med Han$en her, det kan være en god ide, at skylle sandet let, blot for at fjerne det værste støv - ellers sviner det virkelig af H til.. Man skal selvfølgelig ikke overdrive det, ellers er det meningsløst at betale ekstra for "levende". Støvet kan jo være lidt problematisk hvis man har mange koraller.

Samtidigt skriver producenten det nok ikke på posen, for at tage gas på os allesammen !?

Men Han$en forstår ikke dit sand var tørt? Det var mit ikke(samme producent).
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

ja se Han$en, det er så forskellen, for mit bliver leveret i en pose med vand, uden nogen former for breve med indhold der skal tilføres
men ihvertfald skal det jeg bruger ikke skylles, og en del af svineriet, kan nu ret let undgåes ved at lade det løbe ned til bunden gennem et pvc-rør
Mvh. Brian
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg har dette:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... olite.html

Min pose er som der står "Breathable" dvs. med bitte små huller i, derfor tørt. Så jeg må desværre meddele at jeg har fuldstændig ret i hvad jeg skriver - Med lige netop denne type sand. At det så ikke var tilfældet ved alle typer Levende Sand indrømmer jeg så gerne at jeg ikke vidste - Så min fremgangsmåde er måske ikke så brugbar med andre typer end lige dette. Men Levende Sand kalder de det, og der er om sagt et lille brev med bakterie starter med i posen.

Og her et snit af beskrivelsen:
Each bag includes a packet of Bio-Magnet™ clarifier to reposition the free floating bacteria to where they are most active; sand beds, surfaces of live rocks, and to biological filtration media
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jamen er det ikke skønt, vi har en dejlig hobby hvor folk "næsten" aldrig er enig og det er jo det der er rart og udfordrende ved vores hobby.

men ligefrem tørt levende sand har jeg aldrig nogensinde hørt om, og de breve har jeg kun set ved forskellige salte til vores hobby, / / ( men måske findes det )

Men jeg holder stadigvæk fast i at man skal følge hvad der står på posen og det fik jeg vist nok også flettet ind i mit tidligere indlæg. Men ved levende sand gør det ikke den store forskel om man lige skyller det eller ej.

Men man skal ikke vaske det som hansen skriver, smide det i en spand og lade vandet løbe mens man kører hånden forvildet rundt i spanden for at få alt det man betaler for ud af sandet.

Nogen mener også at levende sand er en Joke for at få en mere pris på en vare som er fugtig. men det må så stå for deres egen regning.

hvad du vælger at gøre er sikkert godt nok, spørgsmålet er bare om du får nogen nyttig udbytte ud af det gjorte til den tid.

Og et svar til mængden ville jeg bare smide det hele i på en gang med et rør som brian skriver eller med en Si stille og rolig tilfører det bunden
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:men ligefrem tørt levende sand har jeg aldrig nogensinde hørt om, og de breve har jeg kun set ved forskellige salte til vores hobby, / / ( men måske findes det )
1 - Du kan læse beskrivelsen i linket til det omtalte sand, så har du jo ligesom til svar?
2 - Mener du så indirekte, at jeg både er blind, og ikke kan læse?

Når jeg skriver at min pose er fyldt med lufthuller, og det nævnte er hvad der STÅR på posen, er det jo nok fordi det praktisk talt er sandt? At du så personligt ikke har set et sådant brev - SOM STÅR SKREVET medfølger, kan da virkelig ikke gå hen og blive en vedtaget regel ikke findes?

Som der står i teksten:

"Simply Natural – Enjoy this real Caribbean live sand in a breathable bag with no added chemicals or special processing."

Breathable betyder at posen indeholder en række bitte små huller, som gør at luft kan komme ind - Og så vil vand også kunne fordampe, deraf kommer tørt sand. Og til dette har de givet et lille brev med den omtalte væske med, som ligger et sted i sandet, og indeholder en bakterie kultur på 5ml.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:Jeg har dette:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... olite.html

Min pose er som der står "Breathable" dvs. med bitte små huller i, derfor tørt. Så jeg må desværre meddele at jeg har fuldstændig ret i hvad jeg skriver - Med lige netop denne type sand. At det så ikke var tilfældet ved alle typer Levende Sand indrømmer jeg så gerne at jeg ikke vidste - Så min fremgangsmåde er måske ikke så brugbar med andre typer end lige dette. Men Levende Sand kalder de det, og der er om sagt et lille brev med bakterie starter med i posen.

Og her et snit af beskrivelsen:
Each bag includes a packet of Bio-Magnet™ clarifier to reposition the free floating bacteria to where they are most active; sand beds, surfaces of live rocks, and to biological filtration media

Hansen nu er det jo et fortolknings spørgsmål. hvad jeg har kunne læse mig frem til er det sand dødt indtil du tilfører den pose trylle middel der. Så er spørgsmålet så om det er korrekt at kalde det for levende sand. ?? for det er jo ikke levende uden tryllemidlet. Så ja det ville jeg klart vaske først.

Men det er da en smart træk fra producenten. kan man forresten købe disse poser løse, det ville da være genialt ???
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:Hansen nu er det jo et fortolknings spørgsmål. hvad jeg har kunne læse mig frem til er det sand dødt indtil du tilfører den pose trylle middel der. Så er spørgsmålet så om det er korrekt at kalde det for levende sand. ?? for det er jo ikke levende uden tryllemidlet. Så ja det ville jeg klart vaske først.

Men det er da en smart træk fra producenten. kan man forresten købe disse poser løse, det ville da være genialt ???
Det kategoriseres som Levende Sand alle steder det udbydes, og hedder det fra producenten - Deraf kalder jeg det Levende.

Om man kan købe de små breve løst har jeg ingen idé om, men tvivler stærkt. Det er ikke oplyst nogle steder på Carib Sea's hjemmeside.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"