Hvide kalkalger
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Farum
Hvide kalkalger
Hej
Jeg har over det seneste års tid observeret at den røde farve fra alle min kalkalger forsvinder.
Kalket er der stadig, men det er helt hvidt. Jeg tilsætter mg og calcium og har følgende værdier
mg : 1250
calcium : 380
ph : 8
temperatur : mellem 25-28grader
Hvad har jeg overset/gør forkert
Mange Hilsner
Mathias
Jeg har over det seneste års tid observeret at den røde farve fra alle min kalkalger forsvinder.
Kalket er der stadig, men det er helt hvidt. Jeg tilsætter mg og calcium og har følgende værdier
mg : 1250
calcium : 380
ph : 8
temperatur : mellem 25-28grader
Hvad har jeg overset/gør forkert
Mange Hilsner
Mathias
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Hvide kalkalger
har du checkket magnesium?... magnesium giver vist den rødlige farve.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
både calcium og magnesium er for lave, Mg skal op på min 1300 men jeg ville ligge den på 1500, derudover ville jeg smide Ca op på min 420 og så give kalkalgerne lidt tid til at komme igen...
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
alternativt kan du hæve din ph forsigtigt til 8,3, da dette formentlig vil mindske udfældningen af kalk i vandet og dermed øge mængden af kalk til rådighed for dine kalkalger, dog ville jeg først og fremmest hæve de to førnævnte værdier da ph værdien kan være lidt tricky at rode med mhp besætningen!
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Tak for det! det vil jeg gøre 

- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
har nu hævet CA til 440(jbl) og MG ligger nu på 1400(salifert) og har gjort det et stykke tid, men der sker intet. Næsten alle kalkalger er væk. PH ligger ifølge mit upræcise sera testsæt på 8. Er der mere som jeg kan have overset?
Jeg har også målt følgende idag: No3:0ppm(sera) PO4:0-0,1ppm(rowa highsensetive)No2:0ppm(jbl) Salinitet:1,025.Temperatur 27grader(kl 18 med alt lys tændt)
Hilsen Mathias
Jeg har også målt følgende idag: No3:0ppm(sera) PO4:0-0,1ppm(rowa highsensetive)No2:0ppm(jbl) Salinitet:1,025.Temperatur 27grader(kl 18 med alt lys tændt)
Hilsen Mathias
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Så hurtigt tror jeg nu heller ikke det går..
Giv det lidt tid..

Giv det lidt tid..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du nogle fisk der gnaver i kalkalgerne??
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Sidder lige og griner lidt af mig selv.. Troede de der kalk ting kom når der var meget lys på.. 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har dem også i sumpen hvor der bestemt ikke er meget lys.nissen skrev:Sidder lige og griner lidt af mig selv.. Troede de der kalk ting kom når der var meget lys på..
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Ja nu skal jeg først have det hele op og køre igen så må jeg se hvad min mg ca ligger på.. men tror ikke jeg har haft min calcium over 370 før..
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Nissen, du har i virkeligheden kun haft ferskvand.. Det er da derfor fiskene er dødenissen skrev:Ja nu skal jeg først have det hele op og køre igen så må jeg se hvad min mg ca ligger på.. men tror ikke jeg har haft min calcium over 370 før..
Sidder lige og griner lidt af mig selv.. Troede de der kalk ting kom når der var meget lys på..

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
ha ha ha AAAAA pis troede ellers lige...
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Forsat ikke nogle kalkalger, og MG og CA ligger hvor de skal!!
Kom til at tænker på en ting. Jeg har virkelig mange af de satans små søstjerner, flere hundrede. De kan vel ikke have en indflydelse, vel?
Kom til at tænker på en ting. Jeg har virkelig mange af de satans små søstjerner, flere hundrede. De kan vel ikke have en indflydelse, vel?
- Yogibjørn
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Horsens
hmm dem har jeg også mange af, og jeg har eller ikke mange kalkalger.....
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
så måske nogle af disse satans søstjerne kan være kalkalge ædere!!
Det ville forklare en del.......

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
intresante observationer! de betegnes ellers som kryptiske overflade græssere der æder en hel stribe forskellige ting som ikke er specielt vel dokumenteret..og det er da underlig,måske det skyldes de ikke æder koraller
at de så også kan spise kalkalger undrer meg ikke da det er nogle echinodermer som gør http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rs/index.php men igen er der tale om to dyr som ligner hinanden og æder 2 forskellige "ting" er de af forskellige slag!det er nogle asteroidea som æder andre asteroidea Harlequin rejer kan virke og hvis mand er rigtig ihærdig kan bestanden holdes nede ved selv at være rovdyr http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... 30&bih=585
HVIS MAN IKKE VED HVAD DET ER KAN MAN IKKE VIDE HVAD DET GØR!!!
de små søstjerner formerer sig på kryds og tværs deraf er de så populært kaldet asterina svære at gøre id på,det skal dna prøver til men patiriella er også en hyppig arts gen i familien asterinidae.http://www.sfu.ca/biology/faculty/hart/ ... ootaxa.pdf
det kan tænkes at i akvariet holder de andre pest dyr nede som snegle,nøgensnegle eller måske endda værre fladorme som går på koraller
???

at de så også kan spise kalkalger undrer meg ikke da det er nogle echinodermer som gør http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rs/index.php men igen er der tale om to dyr som ligner hinanden og æder 2 forskellige "ting" er de af forskellige slag!det er nogle asteroidea som æder andre asteroidea Harlequin rejer kan virke og hvis mand er rigtig ihærdig kan bestanden holdes nede ved selv at være rovdyr http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... 30&bih=585
HVIS MAN IKKE VED HVAD DET ER KAN MAN IKKE VIDE HVAD DET GØR!!!
de små søstjerner formerer sig på kryds og tværs deraf er de så populært kaldet asterina svære at gøre id på,det skal dna prøver til men patiriella er også en hyppig arts gen i familien asterinidae.http://www.sfu.ca/biology/faculty/hart/ ... ootaxa.pdf
det kan tænkes at i akvariet holder de andre pest dyr nede som snegle,nøgensnegle eller måske endda værre fladorme som går på koraller

Senest rettet af ole kekkonen tirs 17. aug 2010 11:20, rettet i alt 1 gang.
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
hmmm, så nytter det ikke noget med et billede:D
Jeg læste en tråd på reefcentral med en gut som havde samme problem, så de sataner kan åbenbart godt finde på at æde kalkalger :/ http://www.reefcentral.com/forums/showt ... y+seastars
Jeg har 2 kirurger,2klovne en kardinal og en dannebroreje, og jeg tror næppe nogle af disse går på kalkalger.
Jeg har forsøgt at fjerne dem manuelt, men de formere sig som rotter! :/
Jeg læste en tråd på reefcentral med en gut som havde samme problem, så de sataner kan åbenbart godt finde på at æde kalkalger :/ http://www.reefcentral.com/forums/showt ... y+seastars
Jeg har 2 kirurger,2klovne en kardinal og en dannebroreje, og jeg tror næppe nogle af disse går på kalkalger.
Jeg har forsøgt at fjerne dem manuelt, men de formere sig som rotter! :/
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2006
Så må du ud og købe dig en Harlequin reje eller 2, de skal nok spise dine stjerner 

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvad spiser den reje du har allerede?
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
nori,artemia,flagefoder, ja alt hvad den kan få fat iole. skrev:hvad spiser den reje du har allerede?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis rejen kunne vælge mellem det og noget "kød" tar den kødet!
har du set orme>larver>rogn>sperm>de mindre crustacea eller "white dots" og hvad de nu ellers bliver kaldt eller er det kun de "skide"asterinas der er over det hele?
har du et refugium,et sted hvor "nyttedyr" kan være i fred uden at blive spist på den måde bliver akvariet aldrig helt tømt for diversitet,blot en tanke,
eller en anden variant du kan sætte den reje du allerede har i et par,i et refugie så de producerer mad til akvariet uden at de "nakker" dit clean up crew!
har du set orme>larver>rogn>sperm>de mindre crustacea eller "white dots" og hvad de nu ellers bliver kaldt eller er det kun de "skide"asterinas der er over det hele?
har du et refugium,et sted hvor "nyttedyr" kan være i fred uden at blive spist på den måde bliver akvariet aldrig helt tømt for diversitet,blot en tanke,
eller en anden variant du kan sætte den reje du allerede har i et par,i et refugie så de producerer mad til akvariet uden at de "nakker" dit clean up crew!
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Har massere af nyttedyr, især om natten ses styrthjlemsnegle, små rejer(pods),salgesøstjerner osv
Har ikke et refugium eller sump, blot en hangonskummer på siden samt et fosfat filter.
Jeg har ikke observeret larver eller orme udover et par små fireworms som ligger under/i bundlaget. Har aldrig haft problemer med bestanden af pods da jeg ikke har haft nogle dyr som driver rovdrift på dem
Alt i alt er den eneste mulighed JEG kan se til de ikke eksisterende kalkalger de hundrede af asterinas sp som sidder over alt.
Nu får jeg et par halequin rejer, så kan jeg jo vende tilbage med resultatet om 2 måneder......Men efter at have læst/snakket med flere mennesker er jeg blevet overbevist at disse asterinas sp spiser kalkalger.....
Har ikke et refugium eller sump, blot en hangonskummer på siden samt et fosfat filter.
Jeg har ikke observeret larver eller orme udover et par små fireworms som ligger under/i bundlaget. Har aldrig haft problemer med bestanden af pods da jeg ikke har haft nogle dyr som driver rovdrift på dem
Alt i alt er den eneste mulighed JEG kan se til de ikke eksisterende kalkalger de hundrede af asterinas sp som sidder over alt.
Nu får jeg et par halequin rejer, så kan jeg jo vende tilbage med resultatet om 2 måneder......Men efter at have læst/snakket med flere mennesker er jeg blevet overbevist at disse asterinas sp spiser kalkalger.....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
som du selv skrev de formerer sig som rotter og kaniner,måren er god til at holde de små gnavere nede 

- Yogibjørn
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Horsens
hmm, hvad er alternativet til en halequin reje. har en mantis i akvariet.......
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvordor er alle de kræ som man ikke vil ha i akvariet så hårdføre?alt kan dø i akvariet mens pest anemoner bare trives...!
hvorfor er asterina så vellykket?
hvorfor er asterina så vellykket?
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Min yuma skive har taget sagen i egen hånd
Den er nu begyndt at æde af stjernerne.......eller i hvert fald en enkelt 

- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
giv det at par måneder efter du har justeret Ca og Mg op... så skal du bare se!!! har selv MASSER af kalkalger på trods af en god bestand af Asterina´er, så det burde ikke være dér problemet ligger!mathiaskehlet skrev:så måske nogle af disse satans søstjerne kan være kalkalge ædere!!Det ville forklare en del.......