gode råd til hvordan man laver om på sin sump
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4040 Jyllinge
- Saltvand siden?: 2009
gode råd til hvordan man laver om på sin sump
så man kam styrer vanstanden. da jeg her i sidste uge flækket min sump og skal til at stææe ny bund ville jeg lige lave ledt om på den så jeg selv kan styrer vanstanden på den
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Re: gode råd til hvordan man laver om på sin sump
Du kan sætte en hane på som du kan åbne og lukke for som det passer dig? så kan du jo selv styre hvor meget vand der kommer ind og ud..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det vil da ikke ændre vandstanden i sumpen ?Sheriffen skrev:Du kan sætte en hane på som du kan åbne og lukke for som det passer dig? så kan du jo selv styre hvor meget vand der kommer ind og ud..
Der vil ALTID være variable vandstand i sumpen, hvis du ikke ønsker det skal være hele sumpen, skal du lave et overløb og så have returpumpen i den del der stadig har variable vandstand.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Permanent styrer du vandstanden i sumpen, med højden på den skillevæg der er sidst, ind til returkammeret.
Lige en hurtig tegning: Her vil vandstanden så være 20cm. Laver du glasset lavere - vil vandstanden være lavere, højere osv.
Dernæst kan du styre vandstanden i retur rummet som Sheriffen er inde på med en kuglehane - Men vandstanden i resten af sumpen, vil altid være den som din sidste skillevæg inden returpumpen har.
Lige en hurtig tegning: Her vil vandstanden så være 20cm. Laver du glasset lavere - vil vandstanden være lavere, højere osv.
Dernæst kan du styre vandstanden i retur rummet som Sheriffen er inde på med en kuglehane - Men vandstanden i resten af sumpen, vil altid være den som din sidste skillevæg inden returpumpen har.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Altså nej, det er den totale mængde vand der afgør hvor meget vand der er i returkammeret.Han$en skrev:Dernæst kan du styre vandstanden i retur rummet som Sheriffen er inde på med en kuglehane
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg må melde mig uenig.Hougaard skrev:Altså nej, det er den totale mængde vand der afgår hvor meget vand der er i returkammeret.
Jeg kan på mit system hæve vandstanden i overløbet, og dermed sænke den i retur kammeret.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ja, midlertidigt, men når der fordamper vand vil vandstand i sumpen falde, ikke overløbet.Han$en skrev:Jeg må melde mig uenig.
Jeg kan på mit system hæve vandstanden i overløbet, og dermed sænke den i retur kammeret.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er helt korrekt!Hougaard skrev:Ja, midlertidigt, men når der fordamper vand vil vandstand i sumpen falde, ikke overløbet.Han$en skrev:Jeg må melde mig uenig.
Men igen - Vælger man med hanen at sænke fx 2 cm i returrummet, hvis overløbet kan klare dette, og sætter en Osmolator på, har man jo stadig via hanen sænket 2 cm. Resten af sumpen vil dog stadig være styret af sidste væg.
Alternativt kan man opbygge sumpen helt anderledes - stadig med vægge, men "lagt" ned så hele sumpen holder samme vandstand fra start til slut.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
JA men når osmolatoren så fylder vand i sumpen så vil Niveauet jo ikke falde. jeg kører sådan, og har fast niveau i sump og 2 akvarier.Hougaard skrev:Ja, midlertidigt, men når der fordamper vand vil vandstand i sumpen falde, ikke overløbet.Han$en skrev:Jeg må melde mig uenig.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4040 Jyllinge
ov lyder svært og ikke lige hvad jeg skal gører. det var kun fordi jeg ikke kan stille på min skummer så tængde at det var nemmer at lave om på sumpen. det kan godt værer der er nemmer at lave om på skummeren. men hade set at der nogen som har bio kugler i starten på sumpen er det noget der virker ?