Efter lang tids research på de forskellige LED lamper der var på markedet, kunne jeg konkluderer at på toppen lå Pacific sun led lamper og Led lamperne fra mærket vertex, mht til effektivitet og muligheder.
Efter et besøg hos en kunde i sverige fik jeg også mulighed for at foretage parmålinger af LED lampen sammenlignet med en 250 watt lumenarc hqi lampe
Led lampen var langt overlegen!
Læs her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 26&t=34977
Jeg vil inden for den nærmeste fremtid komme med yderligere parmålinger med et quantummeter for at se effekten af de forskllige kelvin grader.
Fordele ved LED lampen
Pacific sun afgiver ingen varme. Dermed bliver blæsere og køler unødvendigt.
Betydelig lavere strømforbrug
LED pærene har en levetid på 12 år Ved 10 timers forbrug pr dag
Følgende indstillinger kan foretages med Pacific Sun lamperne.
- Dato / tid
- Indstilling tænde / slukke tid, dimming tid
- Fastsættelse af lysstyrke for månelys
- Farvetemperatur ændrer sig - mellem 13.000K-23.000K
- Indstil tiden solopgang og solnedgang fra 1 minut op til ...
- Simulerer Månens lys (28 dages fuld periode), naturligt sollys Simulation, overskyede dage Simulation
- Skiftende lysstyrke i lys perioden som i naturen, hvor solindstråling afhænger af timer. For hele cyklus af belysning, kan du definere op til 40 enkelte punkter, der er fastsat af lysstyrken af lampen Dette giver mulighed for at simulere lyset ligesom i naturen:
- Naturligt sollys Simulation - lampe er i stand til at simulere skyet og solrige dage - når du bruger denne mulighed, lampe simulerer virkningen af midlertidige uklarhed - som det er i naturen.
Primær Ulempe: DYRT
Men vil tilføje at dette er noget af det sjoveste og nemmeste legetøj jeg har haft til mit akvarie og i mine øjne har det været alle pengene værd. At kunne lave så mange sanseindtryk og vejrskift er så lækkert.
Jeg har taget nogle billeder for et stykke tid siden inden jeg hev min min 400 watt lumenarc lampe ned
Jeg er ikke den bedste fotograf så jeg håber i vil bære over med mig!
Mit akvarie måler 160 cm i længden.
Mit indtryk af lyspredningen er Meget positiv. Jeg vil umiddelbart mene at hvis jeg have et akvarie der var 140 cm kunne 2 moduler godt havde klaret arbejdet, Mine 3 moduler bør kunne oplyse et akvarie på 2 meter da jeg ud fra mit indtryk kan se at spredningen fra den lange side ihvertfald er en smule over 70 cm grænsen.
Jeg har derefter fået fået sat alle 3 moduler til.
Så man kan få sig et indtryk af kelvingrad skift fra 13000 kelvin op til 23000 kelvin
Billederne er taget idag uden flash på kameraet. Beklager det skæve billede