Regler og Retningslinjer Læs her

Boyu 58 flow? fra vand ind - gennem skummuer - ud? How?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Boyu 58 flow? fra vand ind - gennem skummuer - ud? How?

Indlæg af lotp »

Først: Fjern alle biobolde og svampe. De er kun en skidtsamler. Nøjes med en enkelt filtersvamp i toppen af det første rum(og rens den ofte). Du skal sørge for at vandet kun kan komme ind i det første rum(til højre) via den øverste rist. Luk alle de øvrige riste tæt til, evt med korallim eller silicone.
Vandet går via en pumpe ind nederst i skummeren, herefter fortsætte det til rummet hvor varmelegemet sidder og videre til sidste rum, hvor det ender i akvariet via returpumpen som sidder i det sidste rum.
Søg evt her på siden, da der er mange, incl undertegnede, som har måtte foretage ændringer i boyu 58 liters.
Mvh Lotte
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Normalt sidder der en pumpe i det sidste rum, som skyder vandet ud af det ene hul i skillevæggen mellem selve akvariet og "sumpen". Fra original er denne forbundet med en spraybar så returvandet fordeles lidt bedre. Langt de fleste har så sat en ekstra cirkulationspumpe i selve akvariet. Kunne forestille mig at den pumpe du bruger som cirkulationspumpe, egentlig er den som er ment som returpumpe... Det giver ikke rigtig nogen mening at der ikke findes en returpumpe...
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Der skulle gerne være huller i skillevæggene... Mener at hullerne i skillevæggen mellem rum to og tre fra højre, består af to åbninger i siden af skillevæggen. Hullet i skillevæggen mellem rum tre og fire er i bunden af skillevæggen. Vandet behøver ikke være roligt i det rum hvor varmelegemet sidder(Det er vel det du mener med termometer?...), der vil self være et flow i vandet som det passerer de forskellige rum i sumpen.

Vedr. pumpen... Jeg fandt lige min den gamle returpumpe, som stod af for noget tid siden. Det er en boyu submersible pump 720 liter i timen
pumpe 006.JPG
pumpe 006.JPG (19.72 KiB) Vist 1559 gange
Hvis det er den der sidder i selve akvariet nu, så skal du bare sætte den i det 4 rum, og så evt. skaffe en anden cirkulationspumpe.
Håber det giver mening :)
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

At den tømte rummet og så bare sendte bobler ud kan skyldes flere ting... Evt har pumpen til skummeren været stoppet til, eller vandstanden i akvariet har været for lav så der ikke er løbet nok vand hurtigt nok ned i sumpen...
Jeg har som sagt lukket alle riste undtagen den øverste hvor jeg har sat et tyndt stykke plastik i klemme, så der nu er et pænt fald. Altså højere vandstand i akvariet end i sumpen. Det tog noget tid at finde den rigtige størrelse på det lille stykke plastik og samtidig finde ud af hvor meget vand der skulle være i akvariet. Nørklede med det et par uger, men nu fungerer det perfekt.
Læste din anden tråd om koraller der dør. Det kunne muligvis skyldes alle de affaldsstoffer der har hobet sig op i biobolde og filtersvampe i sumpen, når vandet nærmest har stået stille. Tror du er nødt til at kigge lidt på vandværdierne og skifte vand noget oftere. Evt. 5-10% hver uge eller hver anden uge. 3-4 gange på 1½ år er ikke meget i så lille et akvarie der ovenikøbet ikke huser verdens bedste skummer. Herudover kunne jeg forestille mig at du har en del overfladefilm i akvariet, hvilket stjæler meget lys fra korallerne.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Hvis returpumpen nu sidder hvor den skal og skyder vand ud i akvariet, og der løber vand ind i sumpen i det første rum, og det ikke løber over nogen steder, så er der flow gennem alle rum. (selvom det måske kan se ud som om vandet står stille når du kigger ned i det)

I din anden tråd nævnte du at du har 15-25 kg sten i dit akvarie... Jeg holder nok med Carsten i forhold til at det ikke kan passe, med mindre det er nogle dårlige sten (Jo bedre sten, jo mindre vejer de)... Hvis det virkelig er tilfældet at du har 15-25 kg, vil jeg råde dig til at fjerne nogen af dem... Jeg har 8 kg i mit boyu og de fylder altså godt.

Hvis jeg var dig, ville jeg:

Skaffe en god cirkulationspumpe.

Overveje om stenene er gode nok, eller der er for mange. Der må ikke være døde områder i akvariet hvor vandet står stille. Så stenene må heller ikke bare være læsset op i en dynge.

Løbende teste vandværdierne, og skifte 20 % vand hver dag indtil nitrat, nitrit, fosfat osv er næsten nul. Evt bruge osmosevand eller teste vandhanevandet...

:h
-Og husk lige et stykke filtersvamp i det første rum. Det kan tage større ting som evt kunne stoppe skummerpumpen til. Men husk at rense det hver uge.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Det var så lidt. Glad for at kunne hjælpe, det er jo det vi har forummet til :)
Der er delte meninger om store vandskift, men jeg tror ikke der sker noget i forhold til bio´en i akvariet. Det er bedre at slippe af med affaldsstofferne. Du skal jo også kun skifte så meget indtil der er styr på værdierne. (jeg bruger forresten lidt rowaphos i en nylonstrømpe i det første rum, det er effektivt til at tage fosfat)
Du kan ikke bruge stripsene, så du må desværre til at lege den lille kemiker.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

rowaphos: http://www.saltvandsudstyr.dk/shop/rowa ... -399p.html

Jeg ville stadig bruge filtersvamp også...
Du kan da bare gemme det... Så bla at der var en fornylig som ville købe biobolde. Jeg vil ikke sige du skal smide det ud, hvis du nu af en eller anden grund står om 5 år og skal bruge det :grin:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Genbrug det gamle, men rens det godt under den kolde hane. Eller køb et stykke blå filtersvamp og skær det til så det passer. Mit ligger i toppen og "hviler" på uv-røret som sidder på pumpen til skummeren.
Der står på bøtten med rowaphos hvor meget du skal bruge.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

Så lidt :)
Tror det er nok med det øverste. Jo mere filtermateriale, jo mere skidt kan der samle sig...
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af lotp »

I dit tilfælde er det nok pga for høj vandstand i sumpen. Ellers kan det være den får for meget luft...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"