Røde og brune alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
John Erik
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions: 0
16
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hadsund

Røde og brune alger

Indlæg af John Erik »

Mit RSM 130 har gennem sommeren haft voldsom tilvækst af brunalger. Bagvæg er dækket med tykt brunligt lag med lange tråde. På det seneste er der desuden kommet mange områder med røde plamager. Enkelte steder er der grønne områder imellem alt det røde. Jeg er blevet anbefalet noget, der fjerner fosfat fra vandet, men jeg er i tvivl om hvor i akvariet, jeg skal anbringe det i den medfølgende strømpe.
Er der nogen, der har bud på, hvordan jeg bedst får etableret balance i akvariet igen, vil jeg gerne høre fra jer. Jeg har kun et års erfaring med salt.
Venlig hilsen
John Erik.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Røde og brune alger

Indlæg af ronny.w »

Anbring det ved siden af din skummer eller under dine retur pumper ( uden at de kan stoppe for pumperne ). og lad nu være med at bare lade det ligge der i de næste 3 mdr. uden at ælte det ;), når det er i en sok har det det med at klumpe og vandet finder altid den nemmeste vej igennem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

På en eller anden måde har du fået alt for meget næring i akvariet, og det skal væk.
Rowaphos tager fosfaten, men ikke nitaten. Letteste måde og hurtigste måde at få bragt niveauerne ned på er ved at lave et par vandskift.
Men inden du gør det, så mål værdierne.

På længere sigt, skal du finde grunden til at der er kommet for næring i akvariet.
Skyldes det at du bare har ladet stå til og blot fodret, eller har andre gjort det i ferien?

De alger som sidder på bagruden, er lette at fjerne. Det klares let med et blad til en hobbykniv.
De røde plamager du nævner, hvordan ser de ud?? Små røde pletter som sidder på ruderne, eller røde plamager der overtrækker alt med alger?
John Erik
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions: 0
16
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af John Erik »

Årsagen er at jeg har været i Australien i sommerferien, så min søn har sikkert fodret for meget. Det er røde plamager der overtrækker store dele af sten m.m.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lyder som om der er for meget Po4 i vandet

som Ronny.w skriver smid en sok i ved siden af skummeren evt med rowa
Nicki

Mit nye reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=85430" onclick="window.open(this.href);return false;

360L rumdeler HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=33857" onclick="window.open(this.href);return false;
120L Mixed reef HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=54207" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

John Erik skrev:Årsagen er at jeg har været i Australien i sommerferien, så min søn har sikkert fodret for meget. Det er røde plamager der overtrækker store dele af sten m.m.
Det er formentligt cyanobakterier, og de kommer som regel af formeget fosfat i vandet, men også forhøj temperatur kan tricke dem til at stikke fjæset frem.

Du kommer nok ikke uden om nogle vandskift, for at få bragt niveauerne ned.
Og de cyanobakterier, suger du let ud med en luftslange, eller bedre en nummet større, den hedder 6/9mm.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"