kan jeg FO uden sump,skummer,powerheds

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kreto
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4540 Fårevejle
Saltvand siden?: 2009

kan jeg FO uden sump,skummer,powerheds

Indlæg af kreto »

Hej
Kan jeg laver et FO setup Kun med spandefilter 180l og 3x2213 (da skummer og powerheads larmer for meget og har ikke mod på sump)som mekanisk/biologisk og så tilføje caulerpa i selv akvariet for at holde nitrat og andet lidt i skak (alla refugium) vil lidt liverock hjælpe i selv akvariet og 10% vandskift h. 14d. eller vil det stadig være meget problem fyldt /dødsdømt på forhånd,eller har total misforstået refugium funktion.
mvh kreto
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: kan jeg FO uden sump,skummer,powerheds

Indlæg af spax »

Nej det kan du slet ikke. Du skal have powerheads i. Og vil råde dig til at få en skummer, ellers skal du lave vandskift mere en engang hver 14 dag
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

lige meget hvad skal du have cirkulation i akvariet, hvis du ikke vil bruge powerheads hvad vil du så? og når du siger det larmer for meget, så handler det blot om at købe kvalitet.

Der ud over, hvad fisk havde du i tankerne? Det kan sikkert uden problem lade sig gøre at køre uden skummer, så længe man ikke har for mange fisk, og ikke har arter der sviner meget. Jeg forstår dog ikke man vil gøre det så besværligt :)
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

gir de andre ret. det hjælper ikke at spring over hvor gærdet er lavest, du kommer til at fortryde det senere når du bliver overrendt af alger.

hvis du vil undgå skummeren, som jeg mener er vigtig i et FO, kan du køre et stort refugeum, der ikke larmer hvis det laves rigtigt.

du kan købe er færdig akvariesæt 54l/bedre 112l fx., så har du hvad du skal ha til at lave et refugeum, lys bla. og få boret et hul til overløb eller køb en overløbskassen.
(du kan evt male det sort hvis du ikke vil ha lysforurenening fra det.)

det var bare et bud.
se fx.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st17471590
det har også den fordel at pods og lign ikke kommer igennem pumpen når refuget er over akvariet.

og cirkulation slipper du ikke for. :wink:

http://petsupply.dk/starterst-112liter-p-8939
http://petsupply.dk/starterst-liter-p-8938
Vedhæftede filer
Untitled.png
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når det er et "fish only" akvarie, er der meget ofte en tendens til at overfylde akvariet.
Og et akvarie på 180 liter er bestemt ikke stort, når man så samtidig tager x antal liter fra som de levende sten fylder.
Vil også som de andre sige at en sump er det optimale. 2213 Hvad er det?? pumpe/filter??

Der findes også hang-on skummere, som kan hænge direkte på akvariet.
f.eks: http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbere ... SL::9.html

Det kna også være problematisk at have Caulerpa algerne i akvariet, da mange fisk gnaver i/æder dem.
kreto
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4540 Fårevejle
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af kreto »

Hej
og tak for alle jeres svar................ ved godt at powerheads og skummer er "nødvendige" med hensyn til skummer er det vist 4 måder at lave bobler på hvilken er mest støjsvag.
mvh kreto
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - det var almen praksis for 30 år siden. Men måske ikke så meget med spandfilter, mange i stedet byggede et stort tørfilter (akvarium med overrislede leca-nødder og afløb i bund). Og man havde bundfilter.

Det skal tilføjes, at dengang så jeg mange tilalgede akvarier, der så jammerlige ud. Men jeg har dog også set akvarier med god Caulerpavækst, som så pæne ud.

Jeg startede selv ud på den måde. Og fik alger :devilish: Jeg vil absolut anbefale skummer og powerhead, som de andre ovenfor.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Selvfølgelig kan det lade sig gøre - det var almen praksis for 30 år siden. Men måske ikke så meget med spandfilter, mange i stedet byggede et stort tørfilter (akvarium med overrislede leca-nødder og afløb i bund). Og man havde bundfilter.

Det skal tilføjes, at dengang så jeg mange tilalgede akvarier, der så jammerlige ud. Men jeg har dog også set akvarier med god Caulerpavækst, som så pæne ud.

Jeg startede selv ud på den måde. Og fik alger :devilish: Jeg vil absolut anbefale skummer og powerhead, som de andre ovenfor.

Et tørfilter kan være en god løsning, men det er ligesom ikke det der er lagt op i, idet oprindelige indlæg.
Spandfiltre vil jeg som sådan dømme ude i forbindelse med et tørfilter.
Selv de største spandfiltre har ikke ret store pumper på, og en spandfilter der skal trykke vandet op i 2 meters højde, har jeg endnu tilgode at se.
Man kan sagens sætte en almindelig pumpe i akvariet som så trykker vandet op i tørfilteret.
nbd skrev: Men jeg har dog også set akvarier med god Caulerpavækst, som så pæne ud.
Mon ikke det snarer skyldes at man/du ikke viste hvordan det kan se ud med hele striben af teknik koblet til.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Selv de største spandfiltre har ikke ret store pumper på, og en spandfilter der skal trykke vandet op i 2 meters højde, har jeg endnu tilgode at se.
http://www.tropefisk.dk/shop/fluval-fx5-209982p.html

Kørte selv dette på et 1120L sydamerikans Cichlide akvarie for et par år siden, med løft på 180cm - Og der var stadig 2000+ L/T i udmundingen.. Der er tryk på dem :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
FrederikNørgaard
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 7000 Fredericia

Indlæg af FrederikNørgaard »

Jeg har i godt og vel i 6 måneder kørt uden skummer, kun med sump og refugie, og har jeg ingen problemer har. Mine værdier og fine og mine koraller vokser godt.
Mvh Frederik B Nørgaard
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"