Jeg vil prøve at forklare det så godt jeg kan.
Et traditionet svovlbasere nitrat filter er fyldt med...svovl som udgangspunkt.
I svovlet lever der nogle organismer, bakterier (lidt uenighed om det egentlig er bakterie). Bakterierne omdanner nitraten til nitrogen og vand. Hvis der ikke er nok nitrat kan bakteriner leve af svovlet i filtret.
Det lyder meget simpelt ikke....
Nu kommer så lidt af problemerne. Når filtret, som vel mest er en bio-reaktor, skal starte op skal der opbygges en bakteriemængde. Bakterierne kan kun leve ved et bestemt vandflow. Hvis der ikke er nok dør de. Hvis der er formeget dør de.
Bakterierne er anarobe, hvilket vil sige at de helst ikke skal have noget ilt. Vandet der tilføres filtret skal ikke være ekstra iltet.
Processen sænker pH så det er en god ide at blande svovlet med kalk sten eller have et lag de løber igennem lige som i en kalt reaktor.
Lidt praktisk.
Det er en god ide at have intern
cirkulation i filtret, da det ellers godt kan finde på at kage sammen.
Når filtret startes skal det kun dryppe. Efterhånden som bakteriern danned skal flowet øges. ( dette er en logaritmist udvikling så vidt jeg husker så det er om at følge med)
Hvis flowet ikke øges hurtigt nok så er flowet for langsomt og så dannes der noget hvidt svampeligende i filteret. Dette danner nogle andre processer som lugter virkeligt grimt. Hvis der er meget at det hvide snask så skal filteret rensens. Hvis det kun er lidt så øg flowet til det dobbelte.
Styr flowet ved at måle nitrat ud. Hvis den er 0, så øg flowet. Hvis der er lidt så er det fint. Hvis måling går amok >100 så er det sikkeret den anden reaktion der er i gang, så øg flowet. Lad være at panikke. Måling er sikkert forkert. Luft vandet og mål igen.
Flowet må ikke stå stille. Hvis det gør må det ikke startes op igen uden det bliver vasket.
Lidt læse stof
http://www.theaquariumsolution.com/?q=node/26
Der finden nogle gode sider men, jeg kan ikke lige finde dem.
Sig til hvis du skal bruge mere hjælp lige nu.