UV-filter mod parasitter
-
- Reactions: 0
UV-filter mod parasitter
Hej.
Jeg skal ha indkøbt et UV-filter til mit 840+250 l akvarie. I flere tråde står der at det min. skal være på 55 w for at dræbe parasitter.
Men jeg syntes at det mangler lidt med dokumentation for disse påstande.
Jeg fandt frem til denne lille artikkel og der står da at UV dræber parasitter allerede ved 15W !
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
Men måske er der nogen der har link til noget information om det?
/Henrik
Jeg skal ha indkøbt et UV-filter til mit 840+250 l akvarie. I flere tråde står der at det min. skal være på 55 w for at dræbe parasitter.
Men jeg syntes at det mangler lidt med dokumentation for disse påstande.
Jeg fandt frem til denne lille artikkel og der står da at UV dræber parasitter allerede ved 15W !
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
Men måske er der nogen der har link til noget information om det?
/Henrik
- gunni
- Foxface
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4293 dianalund
- Kontakt:
Mener at det har mere at gøre med opholdstiden for vandet i uv røret. og med flere watt behøver vandet ikke at blive "Bestrålet" så længe og du kan derved have et højere flov.. læste en meget god artikkel om dette på et tidspunkt men kan ikke lige finde den, skal nok kikke videre.. du kan evt. også søge efter noget på havedamssider de bruger tit uv...
- Henrik S.
- Sommerfugl fisk
- 20
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Viborg
Hej!
Jeg vil også mene at man "bare" skal over den effekt som havedams UV-anlæg yder altså mere end 15-20W. Ingen tvivl om, at 55W er godt (jo mere jo bedre).
Jeg har før haft lidt problemer med parasitter og kører nu selv med 30 W med gode resultater. Da jeg købte mit sagde "man" at effekten til saltvand skulle over 25W.
Jeg er i øvrigt ganske sikker på, at meget af resultatet afhænger af tiden i røret.
Jeg vil også mene at man "bare" skal over den effekt som havedams UV-anlæg yder altså mere end 15-20W. Ingen tvivl om, at 55W er godt (jo mere jo bedre).
Jeg har før haft lidt problemer med parasitter og kører nu selv med 30 W med gode resultater. Da jeg købte mit sagde "man" at effekten til saltvand skulle over 25W.
Jeg er i øvrigt ganske sikker på, at meget af resultatet afhænger af tiden i røret.
Mvh.
Henrik S.
Henrik S.
-
Ja det i skriver er også min konklusion af det hele - hvis man ikke har et watt stærkt uvfilter skal flowet derfor være langsomt for at dræbe parasitter - men selvfølgelig, jo højere watt desto højere flow kan man køre igennem. Den med de 55 w må være en skrøne.
Hvor har de det fra ?
/Henrik
mads-fisk skrev:Ønsker du at få fjernet alle parasitter skal du op på 55 W.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... hlight=55wbuller1 skrev:Det er lige meget hvor lille akvariet så er. - det skal stadig være over de 50 watt, før det dræber parasitterne.
Hvor har de det fra ?
/Henrik
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
De 55 Watt kommer fra Thomas/Klovnfisken, desværre er han blevet fejlciteret.
Watt'ne hænger sammen gennemstrømningshastigheden (GSH) og GSH'en hænger sammen med balje størrelsen.
Sååå....
GSH skal være lav nok til at belysningstiden bliver høj nok (og hvad er høj nok?)
og
GSH skal være høj nok, til at den samlede vandpulje kommer forbi ofte nok.
Så hvis et 55wat system kan klare et 1000L system, kan et 5,5watt system så klare 100L ?
Watt'ne hænger sammen gennemstrømningshastigheden (GSH) og GSH'en hænger sammen med balje størrelsen.
Sååå....
GSH skal være lav nok til at belysningstiden bliver høj nok (og hvad er høj nok?)
og
GSH skal være høj nok, til at den samlede vandpulje kommer forbi ofte nok.
Så hvis et 55wat system kan klare et 1000L system, kan et 5,5watt system så klare 100L ?
- K.E
- Dragefisk
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Parasitterne bliver vel i den forstand ikke dræbt af uv lyset ?????
er det ikke noget med at dem der kommer igennem uv filtere bliver sterrile og dermed ikke kan formere sig????????
Eller er det mig der er ude på Lars T`s mark??
er det ikke noget med at dem der kommer igennem uv filtere bliver sterrile og dermed ikke kan formere sig????????
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, det er dig der er på afveje.K.E skrev:Parasitterne bliver vel i den forstand ikke dræbt af uv lyset ?????
Parasitterne, formerer sig på den måde at de deler sig, og er ganske uafhængeige af en formering som sådan.
Det som sker er at parasitten, finder en fisk, sætter sig godt til rette, vokser sig stor(det er først i dette stadie vi ser den). den slipper så fisken på rette tidspunkt, og falder til bunden, hvor man kan sige den ligger og modner, indtil den eksploderer, i en mængde ganske små nye parasitter.
De små nye svæver rundt i vandet og skal inden for få døgn finde en vært, ellers dør den. Det er i dette stadie bekæmpelsen skal ske.
Det triste er at en parasit, kan gå i en form for dvale, og ligge i bundlaget i meget lang tid, og at en simpel om rokering af f.eks sten kan få den til at eksplodere.