Rednings aktion i gang mon det går.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Rednings aktion i gang mon det går.

Indlæg af em300 »

Her i dag startede jeg mit forsøg på at rede min balje før den vælter. For 2 uger siden skulle jeg selvfølgelig være så genial at stille på min skummer :angry: selvom den kørte fint men jeg troede da den kunne gøre det bedre. Næste morgen vågner jeg så til synet af en skummer der skød vand ud i sumpen. Kun halvdelen af skummet var tilbage i skummer koppen og resten var røget ind i mit bioboldfilter. Det har så resultered i at mit akvarie hurtigt fik et nitrart BOOM.. fra 1pm til 10pm efter blåt 10 dage. Nogle fisk og et par koraller er gået til selvom jeg prøvede med vandskift og eseay life. :(

I dag slukkede jeg så for min sump og sued den fuldstændig tom for skidt og bundfald. Dernæst rensede jeg så samtlige biobolde og fjernede de filtersvampe jeg havde. Efter at have tømt sumpen for medier rykkede jeg lidt om på det hele. Skummeren blev selvfølgelig i det første kammer men der til blev der også tilført halvdelen af bioboldene. 2. Kammer fyldte jeg så med små LS. 3. Kammer puttede jeg en lille filtersvamp, filtervat, 1Kg symbiont og 1Kg aktiv kul. Også skulle der ellers bare rydes op efter dagens opperation. :wink:

Ville bare høre jeres mening om hvordan i tror det ville virke og om det ville hjælpe på nitraten.

Men nu hvor jeg er i gang har jeg lige et par spørgsmål:

1. Er 1Kg aktiv kul for voldsomt til 120L akvarie (med sump)?

2. Hvor lang tid må man have aktiv kul i akvariet?

3. Hvor tit skal aktiv kul skiftes?

Pyhh.. det var en ordentlig smøre men håber i gider lige at kaste et blik på det. :pray:

Hilsen Emil.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rednings aktion i gang mon det går.

Indlæg af Brian C »

jeg vil først sige ro på, panik, gør mange gange mere skade selve problemet

et nitrattal på 10 er ikke farligt, det kan koste lidt på farve kontoen, men det skal nu nok komme igen
du kan skifte vand, og så mål istedet din nitrit No2 og ammonia Nh3/4, da de er langt mere kritiske
jeg tror de fleste af os har prøvet at få tømt en skummer kop i alvariet, efter at skummeren er gået amok, jeg har ihvertfald
det eneste jeg har oplevet er at den lige skummer lidt kraftigere i en periode

så igen ro på

skift 10% vand et par gange, og hold så øje med dine vandværdier især dem jeg nævnte længere oppe

så med hensyn til kul, det skal normalt skiftes hver 4 uge, og et kg kul er IMO lige rigeligt nok, det er mere end hvad jeg bruger på 600 liter vand
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En stigning i no3 indholdet fra 1-10 over 10 dage, burde fiskene nok kunnet klare.

Der er flere meninger om Symbiont, og så vidt jeg husker er alle dog eninge om det mere eller mindre er spild af penge.

1 kilo aktivt kul, hvad skal det gøre godt for, i den nuværende situation?? Det fjerner ikke ret meget andet end farve fra vandet.
Kullet kan du have i så længe du har lyst, da det ikke har den store betydning for akvariet.
Kullet skal skiftes når det er blevet inaktivt kul, men igen, hvorlang tid der går er der ingen der kna sige noget om, det kommer helt an på belastningen
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af em300 »

Okay jeg siger tak og tager lige en ekstra indånding. :wink:

Men det er godt nok træls at se det der endelig er blevet som du vil have det så begynder at dø og så fare man op af stolen.
Brian C skrev:et nitrattal på 10 er ikke farligt, det kan koste lidt på farve kontoen, men det skal nu nok komme igen
du kan skifte vand, og så mål istedet din nitrit No2 og ammonia Nh3/4
Mine vædier er som følger:

NO2: 0,2

NO3: 10

Amonia: (har ikke lige testet men skal så tæt på nul som mulig ik?)

Ca: 480

PH: 8

Alk: 2,5
Brian C skrev:jeg tror de fleste af os har prøvet at få tømt en skummer kop i alvariet, efter at skummeren er gået amok, jeg har ihvertfald
det eneste jeg har oplevet er at den lige skummer lidt kraftigere i en periode
Som du skiver skulle skummeren jo helst bare skumme lidt mere i et stykke tid. Men det var præcis det der fik alarm klokken til at ringe fordi min skummer siden uheldet ikke har skummet sæligt brunt skum nærmere en gul tåge. Derfor havde jeg den teori at slamet havde sat sig nede ved mine biobolde og svampe. Ganske vist fandt jeg en masse slam og jeg mener masser..! da jeg fjende boldene og rensede svampene. Det er så også grunden til jeg fjenede de fleste biobolde og alle filtersvampene.
Carsten skrev:En stigning i no3 indholdet fra 1-10 over 10 dage, burde fiskene nok kunnet klare.
De to fisk jeg havde i akvariet intil vidre er døde og det er rigmelig hårdfører fisk ellers en chromis og et styks seksstribet gylte. Men til gengæld kravler min Stenopus hispidus løstigt rundt.

Nu hvor jeg nævnte at et par koraller var døde vil jeg lige spørge kan Caulastrea, Euphyllia og Xenia klare de værdier jeg har da de ser noget slatne ud og halvdelen af mit Xenia er nærmest visnet væk. De koraller der er døde var alle Acropora, men mistænker lidt en krabbe jeg heldigvis har fanget for at have taget livet af dem. Da jeg en dag tilfældigvis gik forbi sad den oppe i korallerne og åd/sad der på et område der ellers ikke havde været dødt før. Det var en såkaldt pelskrappe har desvære ikke et billed.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor i alverden har du fra at Chromis er hårdfør??
Chromiser er billige, men derfor er de nødvendigvis ikke hårdføre.
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af em300 »

Dengang jeg var i praktik på kattegat fik jeg det fortalt af en ved navn Rune. Han står for alle deres koral/tropiske saltvands fisk akvarier. Det var også ham der gav mig blod på tanden til at starte min egen balje op. Han gav mig en hel dags forklaring om saltvands verdnens små fæller og hvordan en begynder balje kunne se ud. Og til en begynder balje andbefalde han arter som blågrøn chromis og alm. klovnefisk som hårdføre. Hvis du tænker på at en chromis skal fodres tit ved jeg godt hvad du mener. :wink:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Hverken Klovnfisk eller Chromis viridis er specielt hårdføre... jo når de er indkørte, men som nyimporterede/vildtfangne kan de være meget sarte
Mvh. Brian
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg faldt over Alk: 2,5... Mener du Kh, for i såfald er det p.g.a. natlige pH dyk du har døende fisk. den skal gerne op på over 5, for at det virker ordentligt.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Eskildsen skrev:Jeg faldt over Alk: 2,5... Mener du Kh, for i såfald er det p.g.a. natlige pH dyk du har døende fisk. den skal gerne op på over 5, for at det virker ordentligt.
det kommer an på hvilken skala det er oplyst ud fra, hvis det er dKH, så har du ret, hvis det er den anden, kan ikke lige huske hvad den hedder, så lyder hans værdi nu rimelig
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"