Grønalger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2008

Grønalger

Indlæg af christianlober »

Mangler lidt råd om grønalger. Hele mit RSM akvarium er fuldstændig bedækket af grønalger. Det har snart kørt i et år, men baggrunden og alle stenene vil ikke rigtig blive rene for grønalger. Jeg synes heller ikke rigtig at kalkalgerne rigtigt er trådt frem på baggrunden.

Mine fisk og koraller har det alletiders og alle værdierne burde såmændt også være iorden. Der er monteret køler, Tunze cirkulations pumpe og tunze skummer. Hvad er årsagen til grønalgerne og hvorfor kan jeg ikke komme af med dem? Jeg fodre mine fisk med algefoder dagligt for at holde liv i den hvidbrystet kirug, men det kan da ikke være årsagen?

Har brug for nogle gåde råd.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Grønalger

Indlæg af ronny.w »

For meget lys for meget næring. Aner ikke hvad din magnesium er. men prøv hæv den til 1550 - 1600. Så afvent en 3 ugers tid. ;) eventuelt kombinere hævning af magnesium med nedsat lys timer.

Var det et forsøg hver. så brug denne regnemaskine til at find ud af hvor meget du skal bruge for en pågældende hævning over hvor langtid

http://www.aquafair.de/salzrechner/salzrechner.exe

Husk ikke kør med aktiv kul i den pågældende periode. Eventuelt kør noget rowa Phos ind over også. så du er sikker på at du eventuelt fjerner en forhøjet Fosfat ( selv om du ike kan måle den, kan den godt være for høj )
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du har nok problemet liggende i alt det foder du giver fiskene.

Jeg tror først du kan komme af med algerne hvis du kommer af med den hvidbrystet kirurg.
Som jeg iøvrigt synes slet ikke passer til et så lille akvarie.

Meget foder, giver meget næring, det giver alger.
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Allright, prøver at skifte foderet ud med alm tørfoder. Det er ikke fordi at jeg fodre særligt meget. Der er tit hvor jeg springer en dag over. Lyset er pt på 8 timer, men med lysstofrør. Prøver at skrue den ned på 6 timer de næste 3 uger. Lavede en test på magnesiumen og den var nede på 1200, så den bliver lige hævet som rådgivet :). Phosphat killeren er lige blevet fornyet :). Hvis det bare er det, ville det være skønt. Tak for rådene :).
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

der er ikke noget sollys der rammer dit akvarie?
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Nope, ingen sollys.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Der er skam ingen grund til at skifte dit foder ud med alm. tørfoder. Hvis du snakker noritang er det skam fint nok til din Kirurg.

bare husk på at mange siger at de "Aldrig" foder ret meget, når man så rent faktisk finder ud af hvor meget "nogen" fodre, bliver man helt forbavset over Hvor meget "Deres" lidt er, for rigtig tit er det der Problemet ligger folk tror de fodre lidt, hvor det rent faktisk er lige det modsatte.

Foreks. alt mit Frost foder bliver skyllet igennem 3-4 gange førend det kommer i mit akvarium, der er rigtig meget affald i en del frost foder, Desuden har jeg en huske regel " undtagen noritangen " jeg fodre aldrig mere af gangen end at mine fisk kan spise på 2 min. Med mindre at mine fisk har været på "kur" men normalen er 2 min, så skal alt det foder være væk som jeg har stoppet i baljen.

tag frost fodret. foreks. så blander jeg det altid op i ferskvand i en ca. 20 cm. høj glas. lad os sige det er 33 cl. det tager mit Nitrat filter rigtig langtid om at skyde igennem og nedbryde, tænk så på hvis jeg "bare" smed det i hverdag uden at rengører mit frost foder, dvs. jeg tilsatte det som mit nitrat filter foreks. kunne nedbryde. så ville jeg ende op med Nul effekt på mit nitrat filter og med tiden ville jeg komme til kort.

prøv tag noget frost foder lad det tø op i noget rent vand og se så hvor beskidt det i grunden er, du bliver forbavset. Det er alle de små ting som i sidste ende bliver til store ting og folk forstår ikke hvorfor deres værdier er helt hen i vejret, for de har jo ikke gjort noget som de ikke plejer.

Jeg siger ikke at det er der dine problemer er. men "måske" hvis ikke så har du måske fået noget viden du vil bruge fremover eller andre som læser dette indlæg og det er kun positivt.

PS. nu siger du Lysstof rør hvad kelvin rør kører du med
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu nævner du selv fosfat. Hvad ligger po4 på?? Og hvad har du målt det med?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:Nu nævner du selv fosfat. Hvad ligger po4 på?? Og hvad har du målt det med?

Mon ikke det ligger på nul ligesom ved alle andre som måler det herinde. folk tror bare ikke at de har noget når de ikke kan måle det, mens ens alger gror lystig :shout: :sorry: :sorry:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Sandsynligvis, det var også derfor jeg lige tilføjede den med hvad det var målt med
Besvar

Tilbage til "Sygdom"