Tridacna Maxima med ADHD???
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4050 Skibby
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Skibby
Tridacna Maxima med ADHD???
Hej folkens.
Jeg har en tridacna maxima, som ikke vil sidde stille.
Jeg har læst og fået fortalt herinde, at den er meget lyskrævende, og at den ikke kan få for meget lys,
Men det virker som om den notorisk forsøger at vende sin åbning væk fra lyset i mit akvarie.
Har den DAMP, eller er det meget normalt!? for er godt nok ved at være træt af at samle den op fra bunden 1-2 gange om ugen.
Det drejer sig om en lille musling på ca. 6-7 cm. Ret mørk i kødet.
Den er placeret ca. 10 cm under vandoverfladen på en nogenlunde plan overflade af levende sten.
Under 250W hqi 12.000 kelvin.
Med lavt flow.
Kan en musling alligevel få for meget lys?
Jeg har en tridacna maxima, som ikke vil sidde stille.
Jeg har læst og fået fortalt herinde, at den er meget lyskrævende, og at den ikke kan få for meget lys,
Men det virker som om den notorisk forsøger at vende sin åbning væk fra lyset i mit akvarie.
Har den DAMP, eller er det meget normalt!? for er godt nok ved at være træt af at samle den op fra bunden 1-2 gange om ugen.
Det drejer sig om en lille musling på ca. 6-7 cm. Ret mørk i kødet.
Den er placeret ca. 10 cm under vandoverfladen på en nogenlunde plan overflade af levende sten.
Under 250W hqi 12.000 kelvin.
Med lavt flow.
Kan en musling alligevel få for meget lys?
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Tridacna Maxima med ADHD???
Har haft den stående nede på bunden før...
Men blev anbefalet at gi den så meget lys som muligt, og placere den øverst.
Da den stod i bunden havde den også tendens til at vende og dreje sig i sandet, og flytte sig lidt.
Den åbner sig fint, men vender sig som regel om på siden, med åbningen væk fra lyset.
Skulle man investere i sådan en lille skålformet sten i reef keramik den ku ligge i, så den ikke kan tilte om på siden?
Men blev anbefalet at gi den så meget lys som muligt, og placere den øverst.
Da den stod i bunden havde den også tendens til at vende og dreje sig i sandet, og flytte sig lidt.
Den åbner sig fint, men vender sig som regel om på siden, med åbningen væk fra lyset.
Skulle man investere i sådan en lille skålformet sten i reef keramik den ku ligge i, så den ikke kan tilte om på siden?
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Her ser den nærmest ud til at stå på kanten og kigge ned og tænke: Skal?, Skal ikke?...
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
den står ikke i for meget turbulent vand? prøv evt. at stille den et sted der er forholdsvis roligt vand, og se om det hjælper

- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Den står i en ret død zone flowmæssigt. Dog kommer den smule flow der er fra forskellige vekslende retninger. Men der er vel ikke andet at gøre end at flytte den igen, og se om den finder sig til rette..
Synes folk har meget forskellige meninger omkring placering af sådan en.
Har valgt at tilslutte mig dem der siger at den bør sidde på fast underlag frem for sandbund, da det er dens naturlige valg.
Lysmængden er jeg ikk ehelt sikker på... for det virker lidt som om den søger væk fra lyset.(Men den er jo også mere afhængig af filtrering end lys, i sin tidlige alder).
Men er alle enige om at den ikke bør vælte sig om på siden, hvis den er tilfreds med stedet hvor den står? Eller er det meget normalt?
Synes folk har meget forskellige meninger omkring placering af sådan en.
Har valgt at tilslutte mig dem der siger at den bør sidde på fast underlag frem for sandbund, da det er dens naturlige valg.
Lysmængden er jeg ikk ehelt sikker på... for det virker lidt som om den søger væk fra lyset.(Men den er jo også mere afhængig af filtrering end lys, i sin tidlige alder).
Men er alle enige om at den ikke bør vælte sig om på siden, hvis den er tilfreds med stedet hvor den står? Eller er det meget normalt?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har altid placeret mine muslinger i den nederste halvdel. Disse har altid trives ved denne belysning (250w HQI).
Jeg ville rykke den længere ned mod bunden i medium cirkulation og så ellers lade den få fred og ro. Evt. finde et hul i en LS så den ikke kan vælte, men hold øje for de kan faktisk godt "hoppe" ment med at den kan komme op ved at lave nogle samklappelige ryk.
Jeg har kun positivt at sige om de keramikskåle man kan købe i handlen, da jeg har en musling som har stået på sådan en i over 2 år. Fordelen er at den sætter sig fast i skålen og du kan derved nemmere flytte rundt på musligen uden at løbe risiko ved at ødelægge stregen.
Jeg ville rykke den længere ned mod bunden i medium cirkulation og så ellers lade den få fred og ro. Evt. finde et hul i en LS så den ikke kan vælte, men hold øje for de kan faktisk godt "hoppe" ment med at den kan komme op ved at lave nogle samklappelige ryk.
Jeg har kun positivt at sige om de keramikskåle man kan købe i handlen, da jeg har en musling som har stået på sådan en i over 2 år. Fordelen er at den sætter sig fast i skålen og du kan derved nemmere flytte rundt på musligen uden at løbe risiko ved at ødelægge stregen.
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
OK.. Den er nu flyttet ned i mellem/bundzonen, hvor jeg fandt en lille lomme i stensætningen med medium belysning og moderat flow.
Lad os håbe den falder lidt mere til ro. hehe
Grunden til jeg rykkede den op, var følgende tråd...
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=36082
Lad os håbe den falder lidt mere til ro. hehe
Grunden til jeg rykkede den op, var følgende tråd...
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=36082
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5560 Aarup
- Saltvand siden?: 2009
mine 2 står på bunden og står stille i moderat flow under 4 x t5 39 watt.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Har du overvejet at der måske er for varmt for den i toppen? Jeg tænker hvis du har en hel omgang HQI der brager lige ned i hoved på 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Det var også en mulighed.... faktisk en jeg ikke havde tænkt over.
Så må man bare gå lidt på kompromis, og undvære det fulde lysudbytte..
Men har også læst mig frem til at den først bliver meget afhængig af lys når den bliver større.
I de små str. skulle xooanthellerne ikke være tilstrækkeligt alligevel til at holde den i live, og den får her sin meste næring fra filtrering.
Så må man bare gå lidt på kompromis, og undvære det fulde lysudbytte..
Men har også læst mig frem til at den først bliver meget afhængig af lys når den bliver større.
I de små str. skulle xooanthellerne ikke være tilstrækkeligt alligevel til at holde den i live, og den får her sin meste næring fra filtrering.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det er ikke filtrering som vi normalt kender det fra andre muslinger, det er optag af fosfat og nitrat direkte fra vandet. Ikke alger og småorganismer de lever af.
Men du kan ikke overbelyse dem med 250 watt, men det kræver tilvænning over nogle dage og du skal endeligt få fat en i en sten som den kan fæstne sig i. Mange dyr, fx dannebrogsrejer kan nemt aflive en tridacna nedefra når den ligger på siden.
Mine 3 blå tridacna står 5-15 cm under 800 watt og vokser ekstremt hurtigt - i forhold til tidligere eksemplarer at samme farve som jeg har haft på dybere vand..
Men du kan ikke overbelyse dem med 250 watt, men det kræver tilvænning over nogle dage og du skal endeligt få fat en i en sten som den kan fæstne sig i. Mange dyr, fx dannebrogsrejer kan nemt aflive en tridacna nedefra når den ligger på siden.
Mine 3 blå tridacna står 5-15 cm under 800 watt og vokser ekstremt hurtigt - i forhold til tidligere eksemplarer at samme farve som jeg har haft på dybere vand..
SPS : Stability provides succes
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
enig , de kan ikke overbelyses med vores alm hqi , men det kan nemt blive for varmt her om sommeren.
Brug et præcist termometer og mål temperaturen lige der hvor din musling står. Over 26-27 er ikke godt.
Brug et præcist termometer og mål temperaturen lige der hvor din musling står. Over 26-27 er ikke godt.

- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Ligger og svinger imellem 27-29 her i sommervarmen, så kan da godt være derfor den er lidt urolig... Nu får den lov at blive nede ved bunden hvor der ikke er så meget strålingsvarme indtil det begynder at blive lidt køligere igen. Så må vi se om den skal op i toppen igen... For ville jo også være lækkert at kunne se noget vækst med tiden..
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Kan det ikke være erimitter eller andet kravl der vælter den evt ?
Har også læst om nogle der støber en ''fod'' til den som den kan stå i. Ved at tage en go klump koralklæber, sætte hvor muslingen skal side, Derefter presse muslingen ned i klumpen mens den stadig er blød. Fjerne muslingen og lade klæberen størkne, på den måde er der et aftryk i klæberen som muslingen passer ned i.
Har også læst om nogle der støber en ''fod'' til den som den kan stå i. Ved at tage en go klump koralklæber, sætte hvor muslingen skal side, Derefter presse muslingen ned i klumpen mens den stadig er blød. Fjerne muslingen og lade klæberen størkne, på den måde er der et aftryk i klæberen som muslingen passer ned i.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Man kan få færdiglavede "vugger" til muslingerne
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Ja jeg overvejer faktisk stærk at købe sådan en til den også...Carsten skrev:Man kan få færdiglavede "vugger" til muslingerne
Problemet med simons forslag i mine øjne er at det aftryk jo kun passer til en lukket musling...

Og lidt bevægelsesfrihed skal den jo ha. Desuden var planen jo også at den gerne skulle vokse lidt med tiden, og så passer det aftryk ikke alligevel.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er det jo ikke tanken at koralklæberen skal helt op om skallen på den.M.G.Larsen skrev:Ja jeg overvejer faktisk stærk at købe sådan en til den også...Carsten skrev:Man kan få færdiglavede "vugger" til muslingerne
Problemet med simons forslag i mine øjne er at det aftryk jo kun passer til en lukket musling...![]()
Og lidt bevægelsesfrihed skal den jo ha. Desuden var planen jo også at den gerne skulle vokse lidt med tiden, og så passer det aftryk ikke alligevel.
Det er jo blot bunden som skal have lidt facon.
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Nå.. Så skete det jeg mindst troede ville ske..
Her ved 1 tiden i nat, da jeg var på vej i seng, lyste jeg lige forsigtigt ind i baljen for at se om alt var vel.
Tror i så ikke Jeg finder min lille pompom-krabbe ifærd med at gnaske musling i sig?!
Havde placeret muslingen, så den ikke kunne vælte i en lille udhulning i stensætningen, men det var krabben da ligeglad med.
Om den har væltet den selv, eller fået hjælp fra andre i akvariet ved jeg ikke, men den var den eneste der viste interesse for muslingen, som på det tidspunkt stadig var lukket.
Jeg tog muslingen, og rystede krabben af, og jagtede ham lidt væk fra åstedet med en pincet. Og placerede så muslingen nede på sandbunden langt væk fra krabben, let trykket ned i sandet, så den ikke lige kunne vælte af sig selv.
Men her til morgen, er der så desværre kun rester af kød tilbage imellem 2 vidt åbne skaller, og muslingen ligger selvfølgelig på siden ovenpå sandbunden..
Jeg er GODT ærgelig over at jeg ikke kunne holde mig vågen og overvære adfærden i baljen, for jeg har ingen 100% faste beviser for det kun er min lille lybia tesselata der har nakket min musling. Jeg må leve med tvivlen fremover, imens jeg skuler lidt mistroisk med nag i sinden hver gang jeg ser den lille fætter gå rundt og vifte med sine 2 anemoner i kløerne.
Her ved 1 tiden i nat, da jeg var på vej i seng, lyste jeg lige forsigtigt ind i baljen for at se om alt var vel.
Tror i så ikke Jeg finder min lille pompom-krabbe ifærd med at gnaske musling i sig?!
Havde placeret muslingen, så den ikke kunne vælte i en lille udhulning i stensætningen, men det var krabben da ligeglad med.
Om den har væltet den selv, eller fået hjælp fra andre i akvariet ved jeg ikke, men den var den eneste der viste interesse for muslingen, som på det tidspunkt stadig var lukket.
Jeg tog muslingen, og rystede krabben af, og jagtede ham lidt væk fra åstedet med en pincet. Og placerede så muslingen nede på sandbunden langt væk fra krabben, let trykket ned i sandet, så den ikke lige kunne vælte af sig selv.
Men her til morgen, er der så desværre kun rester af kød tilbage imellem 2 vidt åbne skaller, og muslingen ligger selvfølgelig på siden ovenpå sandbunden..

Jeg er GODT ærgelig over at jeg ikke kunne holde mig vågen og overvære adfærden i baljen, for jeg har ingen 100% faste beviser for det kun er min lille lybia tesselata der har nakket min musling. Jeg må leve med tvivlen fremover, imens jeg skuler lidt mistroisk med nag i sinden hver gang jeg ser den lille fætter gå rundt og vifte med sine 2 anemoner i kløerne.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Den musling er helt sikkert død/kraftigt svækket og det har krabben bemærket/lugtet og kastet sig over det lette måltid. Muslingerne kan ikke holde til at vælte rundt i baljen på må og få gennem ret lang tid. Jeg har lige mistet en større blå fordi den var væltet ned 1 ! nat oveni en kæmpe caulustrea - den var væltet med sokkelsten og det hele og selv landet på hovedet - øv bøv.... 2 dage efter så den sløj ud og dagen efter kaput..
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Hvis du gerne vil af med din krabbe, så vil jeg da gerne aftageM.G.Larsen skrev:Nå.. Så skete det jeg mindst troede ville ske..
Men her til morgen, er der så desværre kun rester af kød tilbage imellem 2 vidt åbne skaller, og muslingen ligger selvfølgelig på siden ovenpå sandbunden..![]()

- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Tror du har ret Niels.nielsk skrev:Den musling er helt sikkert død/kraftigt svækket og det har krabben bemærket/lugtet og kastet sig over det lette måltid. Muslingerne kan ikke holde til at vælte rundt i baljen på må og få gennem ret lang tid. Jeg har lige mistet en større blå fordi den var væltet ned 1 ! nat oveni en kæmpe caulustrea - den var væltet med sokkelsten og det hele og selv landet på hovedet - øv bøv.... 2 dage efter så den sløj ud og dagen efter kaput..
Den var ikke død, men den har haft det ret hårdt på det sidste. Nu er der ihvertfald ryddet op. Der er kun skallen tilbage i akvariet...
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Du må da bare have en med næste gang moby skal til dejong. Det er en sjov lille fætter, og dyr er den ihvertfald ikke.Hvis du gerne vil af med din krabbe, så vil jeg da gerne aftage![]()
http://www.deepoceanshop.dk/dejong/reje ... elata.html