Han$en skrev:Prima, alá 392ppm på TDS'en
Det er nok den type vand de fleste ville forsøge at undgå

sådan kan du ikke vurdere det, for din måling fortæller ikke noget om hvilke salte dit vand indeholder, det er mere interessant med en Po4 og No3 måling, samt en analyse af hvad dit vand ellers indeholder
her i byen har vi fremragende vand til saltvandsakvarier, og vi har osse TDS værdier der ligger deroppe omkring
AndersGS, vi kan være enig i at en konstant tilførsel af næring ikke er godt, men problemet med bryopsis, er at de åbenbart ikke lever så meget af det der i selve vandsøjlen som det snask der ligger i stenene, dvs de aflejringer der opstår i stenene ved fodring mm.
jeg kan fortælle at jeg i mit system har nogle enkelte Bryopsis kolonier, og har haft det i det sidste år, de er efterhånden på tilbagegang
jeg bruger osmosevand, jeg har i snart 2 år kørt med minimalværdier mht næringstoffer og maksimalværdier mht mineraler, blandt andet har jeg i en længere periode haft Mg værdier på 1700-2000 uden at det gjorde nogen forskel.
til gengæld har den tidligere omtalte snegl, og mine kirurger gjort noget ved sagen, idag kan man ind imellem opdage min olivenkirurg ligge fladt på siden oppe i de øverste områder af mine sten bare for at komme til at snuppe Bryopsis, og alt hvad der hedder Bryopsis i normal kirurghøjde, er "ikke eksisterende" det kombineret med manuel fjernelse er det eneste der har virket
så at sige det kun kommer væk ved brug af osmosevand, den holder i min verden ikke, og slet ikke sålænge vi tilfører næring i form af foder etc.
Noget helt andet er så at der formodentlig er andre mindre interessante ting i det mosevand i kalder drikkevand, derovre på øen. alene af den årsag vil jeg da anbefale brug af osmosevand, men ikke som middel til at fjerne bryopsis, eller bobbelalger
men det er så min personlige mening, andre har en anden