biopellets, fåes de i dk?
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
Re: biopellets, fåes de i dk?
Det har jeg prøvet men fik bare denne besked tilbage og den hjalp ikke meget
Hej Tim
Jo selvfølgelig!
Du kan bare bestille det online og gerne foretag betalingen via kontooverførsel. Så snart det er kommet hjem sender jeg det til dig eller hvis du vælger at afhente kan du hente det
Hej Tim
Jo selvfølgelig!
Du kan bare bestille det online og gerne foretag betalingen via kontooverførsel. Så snart det er kommet hjem sender jeg det til dig eller hvis du vælger at afhente kan du hente det
- Deep Ocean
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2625 Vallensbæk
- Saltvand siden?: 1995
- Geografisk sted: Vallensbæk
- Kontakt:
Yes har lige tjekket, arbejder lige på det. Skal lige se hvad der er gået galt og få det rettet.TimW skrev:Det har jeg prøvet men fik bare denne besked tilbage og den hjalp ikke meget
Hej Tim
Jo selvfølgelig!
mvh Moby
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
Du er ikke den eneste der ikke kan smide varen i kurven. Jeg kan sgu heller ikke.
Steen
Steen
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18

Deep Ocean skrev:Yes har lige tjekket, arbejder lige på det. Skal lige se hvad der er gået galt og få det rettet.TimW skrev:Det har jeg prøvet men fik bare denne besked tilbage og den hjalp ikke meget
Hej Tim
Jo selvfølgelig!
mvh Moby
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
Så ser det sku ud til at han har fået styr på det nu dukkede der en inkøbskvurv op til at få kylet det i

- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Er der mon noget i vejen for at køre med Rowa i samme reaktor som pellets??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
uden at vide det, så kunne jeg forstille mig det ikke er en god ide.
Men man kan vel godt bruge sin fosfat reaktor til de der pellets ??
Jeg har den gamle model fosfat/nitrat reaktor fra JJ der kan køre begge medier (kun et af gangen)
Steen
Jeg har den gamle model fosfat/nitrat reaktor fra JJ der kan køre begge medier (kun et af gangen)
Steen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er der jo ingen grund til.....peder skrev:Er der mon noget i vejen for at køre med Rowa i samme reaktor som pellets??
Disse pellets skulle jo fjerne nitrat og FOSFAT.
/Kim
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Se det er da interessant!!, er der målinger der kan bekræfte dette??.Nolan skrev:Det er der jo ingen grund til.....peder skrev:Er der mon noget i vejen for at køre med Rowa i samme reaktor som pellets??
Disse pellets skulle jo fjerne nitrat og FOSFAT.
/Kim
Mvh. Peder
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
før start af N/P havde jeg en po4 på 0,04 efter 3 uger viste mit hanna meter 0,0
jeg har i den periode jeg kørte med n/p sat mad mængden op.
jeg har i den periode jeg kørte med n/p sat mad mængden op.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
Hejsa
For dem som har lyst til at læse om erfaringer som andre har gjort, samt alle mulige spørgsmål som også begynder at komme i denne tråd, så gå ind på følgende link på ReefCentral som startede i August sidste år. Det er en tråd som nu er oppe på 80 sider. Her kan alle få svar på det meste
Jeg går selv og venter som et lille barn på mit sæt
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1694529
/Henrik
For dem som har lyst til at læse om erfaringer som andre har gjort, samt alle mulige spørgsmål som også begynder at komme i denne tråd, så gå ind på følgende link på ReefCentral som startede i August sidste år. Det er en tråd som nu er oppe på 80 sider. Her kan alle få svar på det meste

/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Maack skrev:Hejsa
For dem som har lyst til at læse om erfaringer som andre har gjort, samt alle mulige spørgsmål som også begynder at komme i denne tråd, så gå ind på følgende link på ReefCentral som startede i August sidste år. Det er en tråd som nu er oppe på 80 sider. Her kan alle få svar på det mesteJeg går selv og venter som et lille barn på mit sæt
![]()
/Henrik
Kan du ikke komme med et resume, orker helt ærligt ikke at læse 80+ sider igennem.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Come on
Jeg er selv kun halvdelen igennem. Men der er nogle folk i Holland og Finland som startede en del forsøg op, og skrev om det på Reef Central. Dette gjorde at interessen blev vækket over there.
Da jeg hverken er erfaren saltvandsmand (kommer fra discus og plantekar) eller vandbiolog skal jeg passe meget på hvad jeg skriver omkring dette. Men som jeg forstår alt dette frem til nu, så er folk meget positive over de resultater som der fremkommer rundt omkring hos folk. Der er folk som mener at denne metode er det samme som vodka og sukker metoden, hvilket jeg kan forstå er rigtigt langt hen af vejen, dog med en del plusser til pellets. Man kan ikke overdosere (det kan med det andet). Vodka metoden er usikker/ svær at styre, hvilket dette ikke er. Det er underholdsfrit. Jeg hørte her i Sverige hvor jeg bor, at det er vigtigt at selve pellerne skal være rug i overfladen for at kunne sætte gang i hele processen, hvilket de første pellets som kom på markedet ikke var. Drt fjerne nitrit,nitrat samt ammoniak.
Jeg skal have læse resten af tråden helt igennem før jeg kan skrive mere, hvilket jeg naturligvis gerne gør.

Jeg er selv kun halvdelen igennem. Men der er nogle folk i Holland og Finland som startede en del forsøg op, og skrev om det på Reef Central. Dette gjorde at interessen blev vækket over there.
Da jeg hverken er erfaren saltvandsmand (kommer fra discus og plantekar) eller vandbiolog skal jeg passe meget på hvad jeg skriver omkring dette. Men som jeg forstår alt dette frem til nu, så er folk meget positive over de resultater som der fremkommer rundt omkring hos folk. Der er folk som mener at denne metode er det samme som vodka og sukker metoden, hvilket jeg kan forstå er rigtigt langt hen af vejen, dog med en del plusser til pellets. Man kan ikke overdosere (det kan med det andet). Vodka metoden er usikker/ svær at styre, hvilket dette ikke er. Det er underholdsfrit. Jeg hørte her i Sverige hvor jeg bor, at det er vigtigt at selve pellerne skal være rug i overfladen for at kunne sætte gang i hele processen, hvilket de første pellets som kom på markedet ikke var. Drt fjerne nitrit,nitrat samt ammoniak.
Jeg skal have læse resten af tråden helt igennem før jeg kan skrive mere, hvilket jeg naturligvis gerne gør.
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Hvad med et spandfilter. Kan det ikke bruges?Tobias-århus skrev:Vil det sige at jeg slet ikke kan få det i mit 20 liters akvarie når jeg hverken har reaktor eller skummer?StarF skrev:ingen steder, mediet skal ligge i et filter.
Lige nu bruger jeg Chemi-pure, men vil gerne prøve noget nyt, da de poser med chemipure jeg køber faktisk er beregnet til akvarier på et par hundrede liter og jeg har hørt at man ikke må dele indholdet op i mindre portioner.
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Jeg tillader mig at holde mig MEGET afventende og skeptisk- dels fordi disse såkaldte "mirakelmidler" er ofte set før, og lige så stille for´svundet ud i glemslen igen... Jeg holder mig også skeptisk over for disse tråde, som på ReefCentral, der forherliger et produkt som det eneste saliggørende- og har mine anelser om at der måske er nogle stykker af bidragsyderne til tråden der er mere sælgere end alm. brugere...
Igen og igen har konklusionen været (igennem mange år) at sund fornuft, vandskifte, god cirkulation, effektiv skummer er det eneste der holder i længden. mht til Rowaphos er der ihvertfald ingen tvivl om effektiviteten... kompineret med et velkørende nitratfilter, kan systemet klare meget store belastninger...
Og endelig er man inde på at biopellets erstatter Rowaphos da det også fjerner fosfat- men hvad med silikat og diverse metaller som Rowaphos også fjerner??
Dette er ikke for at lyde negativ og imod al nytænkning- foretrækker bare lige at "spise brød til " og bruge min sunde fornuft inden jeg uden videre udsætter mit system for nye produkter...
Igen og igen har konklusionen været (igennem mange år) at sund fornuft, vandskifte, god cirkulation, effektiv skummer er det eneste der holder i længden. mht til Rowaphos er der ihvertfald ingen tvivl om effektiviteten... kompineret med et velkørende nitratfilter, kan systemet klare meget store belastninger...
Og endelig er man inde på at biopellets erstatter Rowaphos da det også fjerner fosfat- men hvad med silikat og diverse metaller som Rowaphos også fjerner??
Dette er ikke for at lyde negativ og imod al nytænkning- foretrækker bare lige at "spise brød til " og bruge min sunde fornuft inden jeg uden videre udsætter mit system for nye produkter...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Jeg giver dig helt ret Erik.
Med hensyn til fosfat, så kommer de også frem til i omtalte tråd at det IKKE fjerner fosfat, men at man skal forsætte med at kører sit fosfatfilter. De skriver ligeledes at det kræver en effektiv skummer for at det skal blive så optimalt som muligt. Jeg er som tidl. skrevet ikke nogen ørn i saltvand, men hvis man har rent osmosevand, er man vel den vej fri for ting sm silikat og diverse metaller eller ?.
Jeg skal på ingen måde opfattes som værende super optimist omkring dette produkt. Jeg lagde blot et link ind til Reef Central hvor der er en meget lang tråd om netop dette. Jeg har da også noteret mig ting som at personen som starter omtalte tråd bor i Holland og den person som sidder med opskriften også bor i Holland

Med hensyn til fosfat, så kommer de også frem til i omtalte tråd at det IKKE fjerner fosfat, men at man skal forsætte med at kører sit fosfatfilter. De skriver ligeledes at det kræver en effektiv skummer for at det skal blive så optimalt som muligt. Jeg er som tidl. skrevet ikke nogen ørn i saltvand, men hvis man har rent osmosevand, er man vel den vej fri for ting sm silikat og diverse metaller eller ?.
Jeg skal på ingen måde opfattes som værende super optimist omkring dette produkt. Jeg lagde blot et link ind til Reef Central hvor der er en meget lang tråd om netop dette. Jeg har da også noteret mig ting som at personen som starter omtalte tråd bor i Holland og den person som sidder med opskriften også bor i Holland

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Prøv nu at læs hvad der står, der står ikke at det ikke virker imod PO4. Der bliver sagt, at det tager længere tid at omdanne po4 end det gør med no3! Det er der jo ikke noget underligt i, samme "problem" havde zeo. Faktum er, det fjerner po4 ved mig. Selve videnskaben bag det, er ikke meget anderledes end VSV og Zeo, dette er bare endnu en metode. Der er INGEN der siger den er bedre, end så meget andet. Det er bare skide let.
Der ud over skal det siges, at folk har forskellige held med at bruge dem, dem hvor det virker bedst, er det typisk i et filter med moderat flow, hvor der bliver tilsat lidt bakterier til at sætte det hele igang!
engelquist> de ting du skriver, kunne man også skrive om mange andre metoder, vsv, zeo osv. Jeg er ikke uenig i det du skriver, men der er mange måder man kan holde et akvarie på, der er mange metoder til at deducere næringen, nogle fortrækker den ene metode, andre den anden.
Der ud over skal det siges, at folk har forskellige held med at bruge dem, dem hvor det virker bedst, er det typisk i et filter med moderat flow, hvor der bliver tilsat lidt bakterier til at sætte det hele igang!
engelquist> de ting du skriver, kunne man også skrive om mange andre metoder, vsv, zeo osv. Jeg er ikke uenig i det du skriver, men der er mange måder man kan holde et akvarie på, der er mange metoder til at deducere næringen, nogle fortrækker den ene metode, andre den anden.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Så var det jo kun godt at jeg fik skrevet at jeg på ingen måde ville/skulle kunne blive hængt op på noget, da min erfaring er alt alt for lille til dette. Men ønsker blot at bidrage med det jeg kan
eller har set eller kan formidle.
StarF, når du skriver moderat flow i reaktoren, har du så nogen erfaring med hvor mange L/T der er tale om ?

StarF, når du skriver moderat flow i reaktoren, har du så nogen erfaring med hvor mange L/T der er tale om ?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har en 1200l/t pumpe på, og det virker fint, det bevæger sig ikke som man ser i de videoer nogle lægger på nettet, mange af dem med fuld knald på, oplever ogås det ikke virker lige så godt. Men vil skyde på mine får ca 800l/t... So far so good. er fint tilfreds, men det er på ingen måde et mirakkel middel, der er stadig ting der skal være på plads for at få et sundt akvarie!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Jeg har nu kørt vsv siden den 20. juni. Det virker fantastisk. nu kører jeg det uden skummer på akvariet og det kræver at man går super forsigtigf til værks med tilsættelsen af vsv!
Jeg syntes disse pellets lyder som et kanon filtermatriale, der findes MANGE måder at få sit akvarie til at køre. nogle metoder kræver mere observation end andre (som den måde jeg pt driver mit akvarie). disse pellets lyder næsten for godt til at være sandt lidt a la "miracle mud".
Men det er da altid sjovt at prøve noget nyt, så hvorfor da ikke give det en chance!
bliv endelig ved med at give os andre facts omm, hvordan de virker rund om i de forskellige baljer!
Jeg syntes disse pellets lyder som et kanon filtermatriale, der findes MANGE måder at få sit akvarie til at køre. nogle metoder kræver mere observation end andre (som den måde jeg pt driver mit akvarie). disse pellets lyder næsten for godt til at være sandt lidt a la "miracle mud".
Men det er da altid sjovt at prøve noget nyt, så hvorfor da ikke give det en chance!
bliv endelig ved med at give os andre facts omm, hvordan de virker rund om i de forskellige baljer!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- clasen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Jeg er til dels enig. Det gamle system virker, men det der netop er formålet med biopellets er det skal skal kunne erstatte en masse ting og gører det betydlig nemmere. Og efter min overbevisning har jeg ikke hørt en eneste negativ kommentar om biopellets hvorimod jeg har hørt mange negative ting om Rowa phos, nitratfiltre, VSV og Zeovit.engelquist skrev:Jeg tillader mig at holde mig MEGET afventende og skeptisk- dels fordi disse såkaldte "mirakelmidler" er ofte set før, og lige så stille for´svundet ud i glemslen igen... Jeg holder mig også skeptisk over for disse tråde, som på ReefCentral, der forherliger et produkt som det eneste saliggørende- og har mine anelser om at der måske er nogle stykker af bidragsyderne til tråden der er mere sælgere end alm. brugere...
PROS & CONS
Rowaphos -
Pro: Fjerne phosfat effektivt
Con: Dyrt og skal udskiftes ofte. fjerner ikke nitrat.
Nitratfilter (svovlkugler)
Pro: Fjerner nitrat effektivt.
Con: kan ændre Ph værdi i vandet. Udgang kan blive stoppet og man skal holde øje med at det drypper regelmæssigt, ellers bliver det en ildelugtende og slem omgang rengøring af svovlkuglerne. Fjerner ikke phosphat. Til store akvarier med hård belastning skal filterne være ret store.
Zeovit:
Pro: Fjerner nitrat og phosphat. Skaber lav næring i vandet så korallernes farver kan træde frem. Skaber foder til koraller.
Con: Det kan være besværligt, tidskrævende og svært at kører det korrekt. Man kan risikerer det slet ikke virker optimalt eller du kan også slå alle dine koraller ihjel. Der er ikke nogen facit for at nu skal du bare kører sådan derud af. Daglig rysten af sten og væsker bliver rutinært.
VSV (vodka-sukker-eddike)
Pro: Fjerner Nitrat nitrit og Phosphat effektivt. Billigt og nemt at fremstille og holder længe.
Con: Man skal tjekke sine værdier ofte for at hele tiden doserer i rigtige mægder. Du kan risikerer at overdoserer og slå hele din besætning af fisk ihjel.
BioPellets
Pro: Fjerner nitrat phosphat,nitrit,amonniak effektivt. Du kan ikke overdoserer. Holder i lang tid. Er vedligeholdesfrit. Skaber foder til koraller.
Con: Jeg leder stadig!!!
I mine øjne så kan jeg ikke se at der er noget i vejen med biopellets. Det har været i brug i udlandet i en del tid nu og kan stadig ikke finde en eneste negativ kommentar. Og det fjerner som sagt Phosphat blot lidt langesommere end rowaphos, men det gør VSV og Zeovit også grundet kemi.
Jeg har bestilt mit hos filter og biopellets hos Deep ocean grundet han er billigst og jeg har fået superbehandling af ham.

[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
Så har jeg sgu også lige bestildt 2kg Biopellets hos Moby. Så nu må vi se hvad det kan. Glæder mig sug til at afprøve det.
Regner med at skulle bruge lige under 2kg på mit system.
Steen
Regner med at skulle bruge lige under 2kg på mit system.
Steen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har osse lige bestilt 1000 ml på jobbet, det skal prøves, så må vi se hvad det kan gøre
kunne være fedt med en erfaringstråd, hvor al hyggesnak og anden urelevant snak er skåret væk
kunne være fedt med en erfaringstråd, hvor al hyggesnak og anden urelevant snak er skåret væk
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Var der ikke noget med at han gerne skulle have det sendt i dag D.29 og han sankkede noget om at det nok ville ankomme til ham på mandag eller tirsdag ??
Steen
Steen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Er der vel her:Brian C skrev:Jeg har osse lige bestilt 1000 ml på jobbet, det skal prøves, så må vi se hvad det kan gøre
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=35946
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
spdiving skrev:Var der ikke noget med at han gerne skulle have det sendt i dag D.29 og han sankkede noget om at det nok ville ankomme til ham på mandag eller tirsdag ??
Steen
Jo http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 26&t=36518
Det kribler også i fingrene for mig at komme igang med dem. Jeg har jo efter min crash ikke meget at "more" mig over i baljen.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Jeg er helt enig i at man ikke bare skal kaste sig hovedkuls i nye Produkter bare fordi det lover en masse. Som du selv skriver så er din sunde fornuft altid det første du burde bruge.engelquist skrev:Jeg tillader mig at holde mig MEGET afventende og skeptisk- dels fordi disse såkaldte "mirakelmidler" er ofte set før, og lige så stille for´svundet ud i glemslen igen... Jeg holder mig også skeptisk over for disse tråde, som på ReefCentral, der forherliger et produkt som det eneste saliggørende- og har mine anelser om at der måske er nogle stykker af bidragsyderne til tråden der er mere sælgere end alm. brugere...
Men vælger man nu at se tilbage til den gang man startede med at holde saltvand, der var det jo en større videnskab (det kan det stadig være en gang imellem

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten