En lille update....
Scrubberene producerer nu et relativt tyndt lag brunalger/slimet snask med lidt bobler i. Det tager ca. 2 dage at få et nyt lag i gang efter rens. Der er antydningen af grønlager langs siderne så jeg tror de kommer. Jeg kan IKKE måle nogen forskel i vandværdier endnu (vil have nitraten reduceret), men har været på ferie og familien har fodret næsten en hel dåse Omega på 14 dage !

Min nitrat er på omkring 50mg/l nu. En lille streg i regningen, men jeg arbejder videre hehe.
Det er ret afgørende at vandflowet er jævnt fordelt over pladen, da en stor del ellers forbliver ubrugt. Har måtte sætte en tændstik ind for at fordele vandgardinet

Det virker fint.
Det lader til at blåt
lys (150W HQI, fishstreet purple brænder og to 24w blå T5) ikke er helt optimalt. Af een eller anden grund, har jeg faktisk flere grønalger på bagsiden af pladen ! Jeg betragter det som positivt, at de vokser på bagsiden, hvor der praktisk talt ikke er
lys.
Jeg vil foreslå, at man finder et hullet hobby plastiknet, og ikke nødvendigvis laver en plade selv. Min plade fik en tur med kopboret for at gøre den mere ru. Algerne glider ret let af.
Tjaa, prøver at tune videre på den og opdatere når der sker noget =)
/Kaspar