ang vand i baljen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

ang vand i baljen

Indlæg af micogmaj »

hej folkens

NU er det sku på tide at jeg skal til at have vand i baljen i denne uge, så ville jeg lige høre hvad i andre har gjort når man starter med helt frisk vand...
altså nyt 250 liters osmosevand + til sumpen.... ville i starte med at lave 250 liter direkte ned i baljen også bagefter med blanding med salt i den rigtige blandning og bagefter bygge op med LS samt sand .... ellers hvad jeg er lidt på herrensmark...

kom med gode råd

vh

michael
En gang saltvand, altid saltvand ......
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: ang vand i baljen

Indlæg af Sheriffen »

Da jeg lavede vand til mit 400l fyldte jeg først vand i baljen, og så bare salt i bagefter... det nemmeste sys jeg...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
17

Indlæg af micogmaj »

ja det ville jeg også sige:) men samtide ville jeg sige at det ville være nemmere at bygge LS op uden vand da jeg syntes det kan snyde med at se ordenligt... så opbygning af LS først bagefter vand derefter sand i bunden hvad siger i til det?

men måske bedre med sheriffen siger så kan cirk pumperne køre så salten kommer rigtigt rundt....
spdiving

Indlæg af spdiving »

Fyld vand i akvariet og tilsæt noget af saltet under vejs og ret saltindholdet til når alt vandet er kommet i. Den måde plejer jeg at gøre det på.
Men husk hvis du bruger en flyder til at aflæse saltet så tag højde for temp da denne helst skal aflæses ved 25grader. Bruger du et refraktometer så er det lige meget med temp.

Efter saltet er kommet i og temp er kommet lidt op kan du komme dine levene sten i akvariet. Det kan være en god ide at kigge dine sten igenem for at se om der er skadlige krapper i dem og børste dem af for uønskede vægst enden de kommes i. Børster du dem så skyld dem lige der efter.
Når stensætningen er på plads kan du komme sandet i HUSK at skylde sandet først.

Når alt dette er gjort så kom cirk.pumper i akvariet og tænd noget lys så du kan få gang i algefasen.

Steen
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
17

Indlæg af micogmaj »

spdiving skrev:Fyld vand i akvariet og tilsæt noget af saltet under vejs og ret saltindholdet til når alt vandet er kommet i. Den måde plejer jeg at gøre det på.
Men husk hvis du bruger en flyder til at aflæse saltet så tag højde for temp da denne helst skal aflæses ved 25grader. Bruger du et refraktometer så er det lige meget med temp.

Efter saltet er kommet i og temp er kommet lidt op kan du komme dine levene sten i akvariet. Det kan være en god ide at kigge dine sten igenem for at se om der er skadlige krapper i dem og børste dem af for uønskede vægst enden de kommes i. Børster du dem så skyld dem lige der efter.
Når stensætningen er på plads kan du komme sandet i HUSK at skylde sandet først.

Når alt dette er gjort så kom cirk.pumper i akvariet og tænd noget lys så du kan få gang i algefasen.

Steen
hej

ja flyder har jeg , jeg har haft salt i stuen før :wink: men tak for den venlighed ..... jeg regner stadigvæk med de LS jeg har købt her på forumet skal indkøres en gang til .... jeg har jo ventet nok så jeg venter bare en md til at der kan komme lidt ermit i baljen ... så ville jeg lige høre om jeg kan regne med en kæmpe alge bum engang til eller hvad?
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Indlæg af Sheriffen »

Der kommer altid lidt alger selvom det er indkørte sten du putter i.. efter mit uheld med det game akvarie sidste weekend havde jeg mine sten ud pga de jo sku tømmes og over i et nyt akvarie.. og jeg har fået lidt brun alger igen, selvom det er indkørte sten... så lidt ska du nok regne med..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
spdiving

Indlæg af spdiving »

Husk at akvariet behøves ikke at blive fyldt 100% op da der går lidt vand fra når der kommer sten i :P

Steen
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har selv startet mit 1000l op med indkørte sten ca 150kg og der kom også en alge fasen men lige meget hvad er det bedste at lade akvariet blive kørt ind et pat mdr enden du kommer fisk i akvariet.

Mit stod 1½-2mdr enden indholdet fra det gamle 400l kom over i akvariet.

Steen
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
17

Indlæg af micogmaj »

ja men jeg tager det ganske rolig så regner jeg med at det er klart så snart thomas åbner den nye butik det bliver sku godt :)
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

kan man godt køre noget tid uden skummer? for jeg er næsten klar, mangler bare LS og skummer..

Hvornår åbner Thomas igen? :pray:
spdiving

Indlæg af spdiving »

Så længe du bare har vand i akvariet kan det godt køre uden skummer. Men når du har fået lev.sten i bør du have skummeren sat til så den kan fjerne alt det skidt der vil komme under opbygning af stensætning samt under indkøringen og selvfølig frem over.

Steen
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Okay jeg skal lige have mig Tunze reefpack 200 før jeg går i krig, men tak for dit svar :y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"