Opstart af saltvandsakvarium
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2010
Opstart af saltvandsakvarium
Hej alle.. Jeg har længe haft lyst til et saltvands akvarium og da jeg skal flytte til noget større, har jeg bestemt mig for at NU skal det være:)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange penge jeg ca. kommer til at bruge?
Jeg har intet udstyr, så starter helt fra "scratch":)
Og også om det kræver meget erfaring med akvarier generelt? Jeg har meget begrænset erfaring med ferskvandsakvarier..
På forhånd tak:)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange penge jeg ca. kommer til at bruge?
Jeg har intet udstyr, så starter helt fra "scratch":)
Og også om det kræver meget erfaring med akvarier generelt? Jeg har meget begrænset erfaring med ferskvandsakvarier..
På forhånd tak:)
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Re: Opstart af saltvandsakvarium
Der er mange ting der spiller ind, men det vigtigste er nok hvor stort det skal være... 
Kig på salg af teknik herinde, så kan du danne dig et overblik og se hvad priserne ligger på....

Kig på salg af teknik herinde, så kan du danne dig et overblik og se hvad priserne ligger på....
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Hvor stort et akvarium havde du tænkt dig at starte op? Derudover kan det gøres meget skrabet, men resultatet er jo så også derefter vil jeg mene.
Til at starte op skal du som minimum have:
Akvarium med overløb og/eller sump
Osmosevand (evt. et anlæg da det er billigere i længden)
Salt
Lys (enten i form af T5 rør eller LED)
Levende sten
Cirkulation
Skummer
Hvis du vil have bundlag i er det smarteste at komme det i med det samme så du ikke skal starte mere eller mindre forfra senere
Jeg mener ikke man behøver at have nogen speciel erfaring med akvarier for at starte saltvand. Det bliver nemmere og nemmere at holde saltvand som teknologien skrider frem
Som Pernoe1 siger, kig under salg af udstyr, der kan du se hvad brugte ting ligger til.
Til at starte op skal du som minimum have:
Akvarium med overløb og/eller sump
Osmosevand (evt. et anlæg da det er billigere i længden)
Salt
Lys (enten i form af T5 rør eller LED)
Levende sten
Cirkulation
Skummer
Hvis du vil have bundlag i er det smarteste at komme det i med det samme så du ikke skal starte mere eller mindre forfra senere
Jeg mener ikke man behøver at have nogen speciel erfaring med akvarier for at starte saltvand. Det bliver nemmere og nemmere at holde saltvand som teknologien skrider frem

Som Pernoe1 siger, kig under salg af udstyr, der kan du se hvad brugte ting ligger til.
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Tak for jeres nyttige svar:) Jeg havde ikke forestillet mig det skulle være særlig stort, er jo som sagt en akvarie noob:)
Så starter stille og roligt..
Så starter stille og roligt..
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Bliver det for småt, er det faktisk svære end et større.. Vil mene et 2-300 L er en god størrelse.. Starter man i de helt små bliver det hurtig for lille og mange nybegyndere vil gerne have mange fisk og det finder man hurtig ud a der ikke er plads til i de små, jeg ville selv ønske jeg bare var startet med det jeg har nu
Mvh
Mvh
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- clasen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Enig! Jeg har et 800 liters men ønskede det var 3000literNicki Henriksen skrev:Bliver det for småt, er det faktisk svære end et større.. Vil mene et 2-300 L er en god størrelse.. Starter man i de helt små bliver det hurtig for lille og mange nybegyndere vil gerne have mange fisk og det finder man hurtig ud a der ikke er plads til i de små, jeg ville selv ønske jeg bare var startet med det jeg har nu
Mvh

[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Og ikke nok med at der er plads til mange flere fisk, så er vandværdierne også meget nemmere at holde stabile når man har meget vand, hvilket gør det lettere at holde mere følsomme korallerNicki Henriksen skrev:Bliver det for småt, er det faktisk svære end et større.. Vil mene et 2-300 L er en god størrelse.. Starter man i de helt små bliver det hurtig for lille og mange nybegyndere vil gerne have mange fisk og det finder man hurtig ud a der ikke er plads til i de små, jeg ville selv ønske jeg bare var startet med det jeg har nu
Mvh

Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Holder med de andre, hvis du har luft i budgettet til det, så start stort. For ellers bruger du bare unødige penge på at opgradere.
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Okay... Tak for jeres svar.. Det vil jeg bestemt tage til mig.. Har tænkt mig at ofre en del på det, fordi jeg gider ikke at gøre det halvt.. Det skal være all the way:)
Er der en butik i kan anbefale, hvor man kan komme ned og snakke med nogen?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
En anden mulighed kunne også være at finde en eller flere i nærheden, som ville åbne døren og vise deres akvarie, og hvordan det virker, og er sat op, og som garanteret med glæde vil svare på dine spørgsmålSvampebob skrev:Okay... Tak for jeres svar.. Det vil jeg bestemt tage til mig.. Har tænkt mig at ofre en del på det, fordi jeg gider ikke at gøre det halvt.. Det skal være all the way:)

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- clasen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Kan se at du bor i Glostrup så er du heldig at Moby bor i samme by. Han er nok den billigste i DK og handler primært kun med kvaliudstyr. http://www.deepocean.dk Du skal nok kontakte ham via mail eller telefon da han kun kører Webshop ellers er jeg sikker at han vil være frisk på et personligt møde om dit projekt.
En anden der også er god er Carsten fra DecoOCean der har butik i Hvidovre. Ham kan jeg også anbefale.
En anden der også er god er Carsten fra DecoOCean der har butik i Hvidovre. Ham kan jeg også anbefale.
[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Okay.. Tusind tak.. Det vil jeg da straks undersøge:)