Pest anemoner ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Pest anemoner ?

Indlæg af Gzus.dk »

Skal bare lige have et "yes" på at det er et pest anemoner, og jeg skal have kanylen frem :)

IMG_4723_small.JPG
/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Re: Pest anemoner ?

Indlæg af Bingocaller »

Det er det ikke ville jeg mene

Har dem selv - de er lidt grønne i midten med en tyk læbe omkring? Det er mine og sidder nogen gange på en lang stilk. Har en sten kun med dem på.

Pestanemonen er uden læbe og har flere arme (Har selv en der er ret flot og ikke breder sig)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jep, de er grønne i midten og forholdvis tyk læbe.

Lidt svært at se, da de stadig er lidt små :)

/Morten N
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er Protopalythoa sp.

Man kan diskutere om de skal fjernes, de spreder sig som pesten og i din størrelse balje kan de med tiden gå hen og blive et problem. Men jeg ville se tiden an - nu har du da lidt koraller og kigge på her i den tørre opstart ;)
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Gzus.dk skrev:Skal bare lige have et "yes" på at det er et pest anemoner, og jeg skal have kanylen frem :)

IMG_4723_small.JPG
/Morten N
YES det er det, hvis jeg var dig så få dem væk, de kommer meget hurtigt, har selv haft dem engang.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

hehe.. Kan i bestemme jer ? :)

/Morten N
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af T.B.P. »

Det er svært at se, umiddelbart vil jeg sige Protopalythoa sp. som Anders, men jeg ville bare holde et vågent øje med dem, så hurtigt går det jo altså heller ikke.... Afhængigt af hvad man har og vil have, så er "pestanemoner" jo også en del a revet og egentlig også flotte. Min erfaring er at det er rimeligt nemt at udrydde selv store mængder glasroser (Aiptasia). og Majano (Anemonia Majano). Med "Joe's Juice".
Tony Petersen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er ikke "pest anemoner" - Anemonia cf. manjano.
Som Anders skriver, så er det Protopalythoa eller Palythoa.

"Pestanemoner" har langt mere fyldige polypper end dem som er på billedet.
Protopalythoa og Palythoa har en meget kraftig gift, som nogen er meget overfølsom for. Den kan lamme hele armen i nogle dage. Jeg har haft en sten med en mega stor koloni på, og den behandlede jeg ikke ligefrem med fløjshandsker, og jeg fik ingen gener af dem. Så det er ikke givet at de bare afgiver giften i vandet ved berøring.
Om du vil fjerne dem ud fra hvad jeg har skrevet er op til dig selv, men jeg ville nu lade dem være.

http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/61.html
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... anjano.htm
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg lader dem sidde indtil videre. De sidder også ude til siden, og jo mere liv jo bedre i øjeblikket :)

Jeg har også fået en masse spændende rørorme i alle mulige farver og udformninger :)

/Morten N
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Undskyld jeg mener da også at det er Manjano.
Men de opføre sig også som var det pest, Carsten kan du ikke huske mit 240 L der var fyldt med Manjano.

Men jeg mener helt sikkert at de skal væk da de brænder dine koraller.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Min mening:

Jeg syntes ikke det er Manjano.. Det ses tydeligt, at de ikke har samme fylde i tentaklerne som Manjano har.
http://www.reeflex.net/tiere/884_Anemon ... %20%20.htm
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det er ikke Manjano .- jeg har både en en fin manjano der ikke breder sig samt Protopalythoa så jeg kan hurtigt lave en sammenligning
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg lader dem stå indtil videre.

Men det kan da godt være jeg skal til at finde nogle ordentlige handsker, når jeg nu både har dem og får en kaninfisk ned i baljen :)

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvordan er det forresten en kaninfisk er giftig? Har de pigge eller hvad? og hvor stærk er giften egentligt?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Bingocaller skrev:Hvordan er det forresten en kaninfisk er giftig? Har de pigge eller hvad? og hvor stærk er giften egentligt?
Pigge på ryggen.... og ja, omkring et bistik, eller lidt værre.. Det skulle være ret smertefuldt.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Den har pigge på de fleste af finnerne, men man skal vist klemme den eller lign. før den begynder at bruge dem. Skulle være mere tilbøjelig til at gemme sig :)

Men jeg læste et sted at giften skulle være stærkere end det man finder hos dragefiskene.

Der står lidt mere om den her http://fishinsects.suite101.com/article ... z0tqOXELfw
The sting is not deadly, but some have said, imagine a bee sting, and then multiply that by one hundred and that’s what you can expect. The pain usually dies down after a couple of days, but the intensity and swelling are surprising to those that are not aware this fish can and will defend itself when it feels threatened with a sharp jab from his fins.

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hyggeligt :) Jeg ville sgu nok holde lapperne for mig selv :)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Nu er der heldigvis godt med plads i mit akvarie, så hvis jeg roder i den ene ende, kan den jo søge tilflugt i den anden ende.

Jeg ville nok være lidt mere nervøs hvis det var et lille akvarie, hvor den ikke rigtig har mulighed for at svømme væk.

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Kan jeg sagtens forstå!
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Så kan børnene også lære at de skal holde fingerne oppe af vandet ;)

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja hahaha - de børn skal sgu lære det på den hårde måde! Den eneste måde de lære færdselsreglerne er sgu ved at slippe dem løs på Holbækmotorvejen! Hahahahahaha :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:Det er ikke "pest anemoner" - Anemonia cf. manjano.
Som Anders skriver, så er det Protopalythoa eller Palythoa.

"Pestanemoner" har langt mere fyldige polypper end dem som er på billedet.
Protopalythoa og Palythoa har en meget kraftig gift, som nogen er meget overfølsom for. Den kan lamme hele armen i nogle dage. Jeg har haft en sten med en mega stor koloni på, og den behandlede jeg ikke ligefrem med fløjshandsker, og jeg fik ingen gener af dem. Så det er ikke givet at de bare afgiver giften i vandet ved berøring.
Om du vil fjerne dem ud fra hvad jeg har skrevet er op til dig selv, men jeg ville nu lade dem være.

http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/61.html
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... anjano.htm
desværre er det ikke helt så uskyldig som at lamme armen eller lignende, giften fra mindst en af Playthoa arterne kan slå dig ihjel

har lige læst en artikel i "der meerwasser aquarianer" om en gut, der var meget tæt på at dø af at have været i nærheden af dem
meget kort fortalt, så forløb det sådan
1.7-2008 arbejdede han med at fjerne Palythoa
2.7-2008 om eftermiddagen fik han åndedrætsbesvær og voldsomme hosteanfald, blev kørt med udrykning på hospitalet, men mistede bevistheden inden de 10 minutter senere nåede frem
han kom til bevisthed, men blev lagt i kunstig koma i 3 uger, og lungekapaciteten var nedsat med 90%
man fandt ved et held en japansk artikel der beskrev et bestemt antibiotikum, det prøvede man og langsomt blev det bedre
efter 3 uger kom han ud af det kunstige koma, og efter ca 2 måneders intensivbehandling blev han overført til genoptræning da han næsten ikke var i stand til at bevæge sig b.la. pga. perioden i koma. artiklen er meget lang med fuld beskrivelse af forløbet, men det korte af det lange, han var utroligt tæt på at dø, og er sidenhen af sin læge blevet kraftigt anbefalet at droppe saltvandshobbyen
Flere af Protopalythoa og Palythoa regnes for rangere fra meget giftige til ekstremt giftige, og Borneman har jeg ihvertfald én gang hørt udtale sig om at han var forundret over at der ikke skete flere alvorlige uheld end der gjorde

så piger og drenge pas på derude, det er en farlig hobby vi har

mht Kaninfiskene, især foxface, så er der lidt delte meninger om dens giftighed, nogen mener at den ikke er giftig men forsøger at efterligne en giftig fisk, og andre mener at den er mere giftig end dragefiskene... så hvad der er rigtig må guderne vide, men uanset hvad så gør det med garanti nuller at stikke sig på piggene
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Holy Shi. - jeg skal fandme ikke have lapperne ned uden handsker på længere! Dum som jeg er roder jeg bare rundt!
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Snakker vi om direkte berøring af Protopalythoa, eller er det gifte de udskiller i vandet, som bliver optaget af vores hud ?

Lyder absolut ikke rart, og skal nok være ekstra opmærksom omkring dem.

Er der nogen der har prøvet at blive stykket af en Foxface eller har læst om nogle der er ? Jeg har nemlig ikke stødt ind i nogen, når jeg har søgt efter den.

/Morten N
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja det ville jeg også gerne vide :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Gzus.dk skrev:Snakker vi om direkte berøring af Protopalythoa, eller er det gifte de udskiller i vandet, som bliver optaget af vores hud ?

Lyder absolut ikke rart, og skal nok være ekstra opmærksom omkring dem.

Er der nogen der har prøvet at blive stykket af en Foxface eller har læst om nogle der er ? Jeg har nemlig ikke stødt ind i nogen, når jeg har søgt efter den.

/Morten N
lidt af hvert, dog primært pga af kontakt med polyppens slimlag, i omtalte tilfælde hælder jeg dog mere til at giften er kommet via luftvejene pga ultra små vandpartikler i luften
jeg bruger altid handsker, har flere gange oplevet at få irriterende og særdeles ømt udslet på fingrende hvis jeg glemmer det
Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev: desværre er det ikke helt så uskyldig som at lamme armen eller lignende, giften fra mindst en af Playthoa arterne kan slå dig ihjel

har lige læst en artikel i "der meerwasser aquarianer" om en gut, der var meget tæt på at dø af at have været i nærheden af dem
meget kort fortalt, så forløb det sådan
1.7-2008 arbejdede han med at fjerne Palythoa
2.7-2008 om eftermiddagen fik han åndedrætsbesvær og voldsomme hosteanfald, blev kørt med udrykning på hospitalet, men mistede bevistheden inden de 10 minutter senere nåede frem
han kom til bevisthed, men blev lagt i kunstig koma i 3 uger, og lungekapaciteten var nedsat med 90%
man fandt ved et held en japansk artikel der beskrev et bestemt antibiotikum, det prøvede man og langsomt blev det bedre
efter 3 uger kom han ud af det kunstige koma, og efter ca 2 måneders intensivbehandling blev han overført til genoptræning da han næsten ikke var i stand til at bevæge sig b.la. pga. perioden i koma. artiklen er meget lang med fuld beskrivelse af forløbet, men det korte af det lange, han var utroligt tæt på at dø, og er sidenhen af sin læge blevet kraftigt anbefalet at droppe saltvandshobbyen
Flere af Protopalythoa og Palythoa regnes for rangere fra meget giftige til ekstremt giftige, og Borneman har jeg ihvertfald én gang hørt udtale sig om at han var forundret over at der ikke skete flere alvorlige uheld end der gjorde

så piger og drenge pas på derude, det er en farlig hobby vi har

Den historie har jeg så ikke lige læst, men har læst at giften "endnu" ikke har betydet amputationer!!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Har lige prøvet at tage et uskarp billed af mine (lortekamera)!!!
Vedhæftede filer
Døden til følge?
Døden til følge?
ss.JPG (13.23 KiB) Vist 1933 gange
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Carsten har du et link tíl den artikel?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Carsten, det er en temmelig stor artikel i det sidst udkomne blad med titlen "Achtung Lebensgefahr - Krusten anemonen können lebensbedrohend sein"
og den gav mig godt nok noget at tænke over, da jeg har mindst én af de omtalte arter i tanken, bla Protopalythoa grandis
Mest uhyggeligt er det, at det ikke var første gang gutten havde oplevet problemer med omtalte polypper

til gengæld står der så osse at de hyppigt holdte Zooanthus sp ikke er kendt for at være specielt giftige

iøvrigt et anbefalelsesværdigt magasin, hvis man kan tysk, kvaliteten er IMO fuldt på højde med Coral
http://www.dermeerwasseraquarianer.de/

udover omtalte artikel, gør de denne gang op med flere af de gængse misforståelser og holdninger i hobbyen :sneaky2:
Senest rettet af Brian C tirs 20. jul 2010 12:39, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"