Tålmodighed...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Tålmodighed...

Indlæg af Gzus.dk »

Nu er det lidt over 3 måneder siden at jeg kom de levende sten i mit akvarie.

Jeg har været igennem perioden med det høje ammoniak niveau, igennem perioden med de brune algerne og er nu igang med perioden med grønalger og her snakker vi alle mulige typer af alger. Dog er de fleste af disse alger også lidt på retur.

Jeg kan ikke måle noget NO2, NO3, PO4 eller Ammonium.

Jeg var derfor nede for et par uge siden og købe en stor Sø-hare, 8 snegle og en Hugo, i håbet at de kunne begynde at hjælpe mig med at fjerne algerne.

Desværre smed Hugo'en træskoene efter en lille uge, og der er også røget et par snegle. Men de resterende snegle og søharen lever i bedste velgående.

Jeg har på fornemmelsen at sneglene røg fordi min salinitet var lidt lav da de kom i (omkring 1021), og måske ikke fik den længste indkøring. Har ihvertfald læst her på forummet at det kunne ske.

Hugo'en har jeg ingen anelse om hvorfor døde. Jeg så den enkelte gange spise lidt, men den sad tit godt skjult i min stensætning eller imellem alger. Der burde ihvertfald være nok mad til den at spise.

Spørgsmålet er så nu om jeg tør købe nogle nye fisk, evt. en ny Hugo eller en gul kirug, eller om jeg skal vente lidt endnu.

Mine sten ser efterhånden godt indkørte ud, der er masser af kalkalger, rørorme, og det vrimler også med liv på mine vinduer og i sumpen.

/Morten N
spdiving
Reactions:

Re: Tålmodighed...

Indlæg af spdiving »

Det lyder lidt mystisk at din hugo bare dør men desvære sker det en gang imellem.

Jeg vile prøve at smide en hugo i baljen.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Selvom der er masser af alger, kan en Hugo godt sulte ihjel!
Den spiser kun de alger der er så lave, at du ikke kan se dem.
Dem som du vil skraber væk fra forrudenm hvor de danner en tynd film, så har du en ide om størrelsen på de alger den spiser.
Sneglene har jeg ikke den helt store tillid til som algefjernere, dertil er de forlangsomme, og der skal være virkeligt mange for at du kan se forskel.
Søharen har du nok ingen problemer med at se hvor den har været.

Jeg synes at du skal sætte dig på hænderne og lade tingene gå sin egen gang, hvis du endeligt vil være aktiv, så fjern de alger du kan med hænderne. Derved exporterer du også næringstoffer fra akvariet.

Kribler det alligevel for meget i fingerne for at få noget mere liv i akvariet, kan en kirurg være en god og effektiv alge fjerner. Men inden du køber en, så find ud af hvilke du vil have i akvariet,
så du ikke laver nogle impulskøb, for som du ved er det ikke alle kirurger der kan sættes ind senere uden problemer
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det kan være en rigtig god ide at købe en "brugt" hugo, når de først har indpasset sig er de umulige at slå ihjel...

Alternativ til en kirurg kunne være en kaninfisk.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Min søhare er super effektiv, men også lidt skræmmende i størrelse. Et sted mellem 15-20cm i udstrakt form. Den skal helt sikkert videre inden jeg begynder at sætte koraller i, for ellers får den helt sikkert væltet noget :)

Jeg syntes at Hugo'en så lidt tynd ud da jeg fik set godt på den. Den næste jeg skal købe, skal helt sikkert være lidt større, og i bedre form.

Jeg glemte lige at skrive at min ph ligger mellem 8.10-8.20 stykker og Redox ligger omkring de 390-400. Så jeg regner med at vandet er i en fin kvalitet.

Jeg ved jeg skal have en gul kirug på et eller andet tidspunkt og sikkert også et par andre kiruger senere. Det kunne måske være smart at det var den første type jeg smed i.

Jeg kender ikke så meget til kaninfisk, er er noget specielt at bemærke omkring dem ?

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Gzus.dk skrev:Jeg kender ikke så meget til kaninfisk, er er noget specielt at bemærke omkring dem ?
De er også rigtig gode til alger, og hvis du planlægger et kirurgpuslespil så var det måske nemmere at benytte en kaninfisk nu, end at lige finde den "første" kirurg.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Snakker vi så om en Siganus Unimaculatus, eller er der en anden art der er bedre ?

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Gzus.dk skrev:Snakker vi så om en Siganus Unimaculatus, eller er der en anden art der er bedre ?
siganus vulpinus eller guttapus er to gode forslag, men jeg har ikke rigtigt dyrket dem, så det kan være der er andre der har bedre forslag..
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg kan læse at de er giftige, endda mere end dragefisk arterne ?

Er der nogen der ved noget mere omkring dette eller har prøvet at blive stukket ?

Skal man være nervøs for dette ?

/Morten N
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

De stikker kun hvis du tager den op i fingerne osv! Hvis du har hænderne i akvariet, så svømmer de ikke hen bare for at stikke dig.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Det lyder som om det er fin begynderfisk, de steder jeg har læst om den.

Jeg må bare holde nalderne fra den, måske få købt et par gummi handsker :)
The sting is not deadly, but some have said, imagine a bee sting, and then multiply that by one hundred and that’s what you can expect. The pain usually dies down after a couple of days, but the intensity and swelling are surprising to those that are not aware this fish can and will defend itself when it feels threatened with a sharp jab from his fins.

Read more at Suite101: The Foxface Rabbitfish: A Misunderstood, Beautiful Tank Addition http://fishinsects.suite101.com/article ... z0tqOXELfw"

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

En Siganus vulpinis er en fin fisk. Selv om den skulle være giftig, så er den på ingen måde aggressiv. Og jeg har rodet meget i mit akvarie, i blinde, og aldrig været nervøs for at stikke mig på den.
At det så kan være en god ting med handsker på, når du roder i akvariet, er så en anden ting.
hør evt Stillhof om han har flere at de handsker han fik fat i. De er så lange at der ikke kommer vand ind, og samtidig lidt tykkere end latex handskerne, så man stadig har fornemmelse for hvad man rører ved.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Carsten skrev:Selvom der er masser af alger, kan en Hugo godt sulte ihjel!
Dem som du vil skraber væk fra forrudenm hvor de danner en tynd film, så har du en ide om størrelsen på de alger den spiser.
carsten så skal man vel bare være glad for sin hugo spiser noritang eller hvordan?
overtog nemlig en hugo fra et akvarie der blev nedlagt og han var sgu temlig tynd efter min mening men er nu begyndt at blive tykkere men han æder os konstant og rigtig gerne noritang?!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DDT2 skrev:
Carsten skrev:Selvom der er masser af alger, kan en Hugo godt sulte ihjel!
carsten så skal man vel bare være glad for sin hugo spiser noritang eller hvordan?
overtog nemlig en hugo fra et akvarie der blev nedlagt og han var sgu temlig tynd efter min mening men er nu begyndt at blive tykkere men han æder os konstant og rigtig gerne noritang?!

Nogle kan m,an få til at tage Nori tang, andre ikke. Lidt ligesom med mandarinfisk, nogle kan få dem til at spise frostfoder, andre har bare ikke samme held.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Har læst at det er en god ide at introducere Nori tang så hurtigt som muligt til Hugo'en, så de kan få smag for både Nori og de alger man har i sit akvarie.

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"