"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Filtermateriale

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Filtermateriale

Indlæg af DanielXavier »

Hejsa.. Skal lige høre:
Jeg har en spandpumpe kørende,uden filtermateriale i.. Men der fuldte dette med:

Billede

Det er egenlig bare nogle keramiske rør, hvis jeg nu lagde dem i filteret, ville de så ikke bare blive levende på et tidspunkt?

Jeg har ligeledes disse:
Billede

kan man lave samme trick? hvis man overhovedet kan.

Jeg er med på at man ikke kan bruge almindelige filtermaterialer som vat, og blå svamp også videre.. men gælder det også disse keramiske rør, og bolde?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Filtermateriale

Indlæg af Han$en »

Det er rene nitratbomber ;)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Filtermateriale

Indlæg af DanielXavier »

Han$en skrev:Det er rene nitratbomber ;)
Også hvis man lægger et tyndt lag af dem? Der er jo massere at gennemgang i dem.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Filtermateriale

Indlæg af Han$en »

Et tyndt lag kan måske undgå at blive nitrat-fælder, men det vil næppe gøre nogen forskel overhovedet ;)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

Substrat pro, kan faktisk fungere som et slags nitrat filter, men det tager Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid inden det sker, jeg kørte på et tidspunkt med dette medie i et spandfilter, der var ingen målbar nitrat, der blev fodret kraftigt og aldrig skiftet vand, filteret havde så også kørt mere end 3 år inden det blev renset første gang i forbindelse med salg

de ville sikkert også kunne fungere i saltvand, men inden det når så lang, har det produceret en masse nitrat, så jeg ville ikke anbefale at bruge det
det er iøvrigt samme materiale som det beømte/berygtede symbiont sintret glas
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Filtermateriale

Indlæg af DanielXavier »

Ok.. jeg holder mig fra det..

Er der nogen der så ved, hvorfor det ikke bliver levende? og evt. fuldt med kalkalger og så videre? det er ikke pga manglende lys vel? for der er da mange der køre uden lys ved sump.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Filtermateriale

Indlæg af Hougaard »

Kalkalger kræver lys ..
spdiving
Reactions:

Re: Filtermateriale

Indlæg af spdiving »

Efter jeg startede min balje op hævede jeg MG til 1500 og efter 2-3mdr havde jeg masser af kalkalger i akvariet. Lige nu ligger MG på 1350 stabilt.
Men der er også kun kalkalger der hvor der er lys.

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Filtermateriale

Indlæg af William Jr »

Istedet for evige overleveringer baseret på ammestue snak skulle man istedet basere facts på det Nitrogene Kredsløb

- Ingen nævnt ingen glemt, og heller yderligere kommentarer på det da emnet er udtømt for revolutioner i nye tiltag...
Facts omkring emnet som har eksisteret før mennesket, og medvirkende årsag til alle "tings" eksistens!

Og lige så simpelt som det kan lyde. Ligeså kompliceret det end måtte lyde, ligeså let er det... Som i elementært!

Og skulle man med dette forledes til at tro at jeg skulle opfattes som bedre end den næstbedste, så er det ikke tilfældet...

- Men det andet er øregas!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

William Jr skrev:Istedet for evige overleveringer baseret på ammestue snak skulle man istedet basere facts på det Nitrogene Kredsløb

- Ingen nævnt ingen glemt, og heller yderligere kommentarer på det da emnet er udtømt for revolutioner i nye tiltag...
Facts omkring emnet som har eksisteret før mennesket, og medvirkende årsag til alle "tings" eksistens!

Og lige så simpelt som det kan lyde. Ligeså kompliceret det end måtte lyde, ligeså let er det... Som i elementært!

Og skulle man med dette forledes til at tro at jeg skulle opfattes som bedre end den næstbedste, så er det ikke tilfældet...

- Men det andet er øregas!
ØØØØHHH?????!!!!! oversæt lige til dansk

Hvis det er min udtalelse, så kan jeg garantere dig at det ikke er ammestuesnak, det er regulære facts, om du så i din gigantiske visdom ikke kan tro på det er din sag

jeg har ikke tid lige nu, men senere idag skal jeg komme med en fyldestgørende forklaring på forløbet, som iøvrigt har været vendt på forum før, jeg ved godt det ikke fungerer på samme måde som dit filter, men fakta er at det virker, omend det tager meeeeeeeeget lang tid om at komme igang


Og nej vi sælger ikke produktet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Filtermateriale

Indlæg af Anders månsson »

jeg kører med en spandpumpe og noget ligenende symbiont som filtermatriale... JEg har ikke nitrat problemer (endnu) jeg kører også med VSV og tilsætter 0,8ml hverdag, det fungere indtil videre men det har også kun kørt en lille måned på denne måde...
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Filtermateriale

Indlæg af DanielXavier »

Det lyder spændende det her... :hehe: Jeg venter på en større udredning i et forståeligt sprog. :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

DanielXavier skrev:Det lyder spændende det her... :hehe: Jeg venter på en større udredning i et forståeligt sprog. :)
der kommer en forklaring fra mig senere, den anden må Flemming selv stå inde for :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Filtermateriale

Indlæg af William Jr »

DanielXavier skrev:Det lyder spændende det her... :hehe: Jeg venter på en større udredning i et forståeligt sprog. :)
Jeg kan ikke deltage for den tone der af Brian lægges for dagen, det beklager jeg...

- Søg istedet på "symbiont", "sintered glass", "dsb" "Det nitrogene kredsløb" osv. I disse søgninger står den udredning som efterlyses... En forlængelse ville blot være gentagelser, og årsag til at jeg ikke havde flere kommentarer!
Omend det for nogle kunne lyde lidt harskt... Og det kommer ikke til at lyde mere spændende end det!

God week-end til alle.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Filtermateriale

Indlæg af ole kekkonen »

lige en analog .--->VASKETØJ! 8)

og en sidste tilføjelse-> læs om detrivore!!!men kun hvis du er til en blød bund!

sumsummarum, jeg leder stadig efter en elektronisk version af det færdige produkt :W

god weekend :beer:
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Filtermateriale

Indlæg af DanielXavier »

Jeg er gone.. :shock: totalt tabt bag en vogn lige nu... :rolleyes:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

Jeg beklager min tone, men det Flemming prøver at sige er at det er noget øregas jeg lukker ud :wink:

men i dette tilfælde skal jeg nok bære over, jeg er nok bare lidt overfølsom for tiden :wink:
og så gider jeg iøvrigt ikke skændes, jeg har ferie nu :W

Nå men jeg må hellere komme med lidt ammestuesnak, jeg er nemlig i dette tilfælde lidt ligeglad, med teorier etc.... :T

for ca 4 år siden havde jeg en meget stor interesse i at holde rovfisk(ferskvand), især de større af slagsen, og de sviner jo som bekendt en hel del.
blandt andet min El-malle (Malapterurs electricus) på knap 30 cm, den åd som et svin, og leverede ligesåmeget den anden vej.
Planter var no go i akvariet, det samme var et tyk bundlag, ergo der var ikke noget til at optage nitrat i akvariet.
som filter havde jeg et spandfilter af modellen LAC809 der var proppet med Ehfisubstrat Pro. Dette filter havde efterhånden kørt i 2-3 år uden rensning.
vandet der kom ud af filteret og det der var i akvariet, viste nitratværdier mindre end 1,0 på trods af den voldsomme fodring. Vandskift var ikke noget jeg praktiserede særlig meget, ved den pågældende malle. og selv efter 6 og 12 måneder kunne jeg ikke spore nogen stigning i nitrat
emnet har iøvrigt været oppe at vende inde akvariesiden flere gange, hvor jeg osse skrev om fænomenet

det var så mit lille eventyr :sneaky2:

jeg håber det var til at forstå, ellers må i bare spørge ind
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Filtermateriale

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil mene det drejer sig mere om et fodernet og infrastruktur,bakterier kan ikke følge med alene vs. en "makrofauna" som fordøjer koncentreret mad,der vil ophope sig detritus...og det er jo endel forskel på saltvand<>ferskvand eller en såkaldt fowlr tank<>revakvarie..
den nemmeste måde at komme af med mad/energi er via varme,en lille del af dette er også konverteret til kemisk energi(indkapslet i dyr hvor det aldrig når at opløses)så ikke i dit eksempel :beer:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Filtermateriale

Indlæg af William Jr »

Brian C skrev:Jeg beklager min tone, men det Flemming prøver at sige er at det er noget øregas jeg lukker ud :wink:
Er du venlig at holde med det der??


- Hvor ser du at jeg skulle have påstået det??
Det er anden gang at du påtaler mig ved navns nævnelse, uden at jeg ved din første involvering ved nævnelse har kommenteret på din post!!

Du bedes bringe op på lidt højere plan, eller i det mindste holde dig fra at involvere mig...

- Det fik pludselig mening hvad Ole skrev om "vasketøj"... Desværre. Men det var et godt forsøg dog!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

Jamen så lad os stoppe, her, og vende tilbage til topic

jeg havde bare svært ved at læse dit første indlæg som andet end et angreb på troværdigheden i det jeg fortæller, men hvis dette ikke var tilfældet, så beklager jeg at jeg havde opfattet det sådan, især med tanke på at du selv indimellem har været lidt hurtig ude med riven overfor andre
så fred, og lad os komme videre

at jeg spurgte efter om du ville fortælle på dansk hvad du skrev i dit indlæg, var simpelthen fordi jeg ikke fattede en lyd af meningen, lidt lige som jeg indimellem godt kunne bruge en ordbog i Ole'nsisk :T

men tilbage til emnet, så vil jeg meget gerne vide hvad der så har reduceret nitraten , hvis det ikke skulle være det substrat der blev brugt
og gerne i et let forståeligt sprogbrug :)
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Filtermateriale

Indlæg af ole kekkonen »

Brian C skrev:men tilbage til emnet, så vil jeg meget gerne vide hvad der så har reduceret nitraten , hvis det ikke skulle være det substrat der blev brugt
og gerne i et let forståeligt sprogbrug
svaret du søger er at med eller uden RØR/BOLDE så sker det hele let af sig selv af de allerede eksisterende bakterier i et stabilt system men selve reduseringen sker enten ved optagelse,eksport eller ved konvertering (ex,via denitrifikationen) måske de bedre er brugt i en sump for at bremse flowet eller til at reducere bobler fra skummeren..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Filtermateriale

Indlæg af Brian C »

ok, jeg ved god at man i visse miljøer kan skabe en balance der gør at nitraten bliver reduceret
men i mit tilfælde var det ikke gældende i akvariet
bundlaget blev endevendt flere gange dagligt i mallens fødesøgning, planter var der ikke noget af
så akvariet har ivertfald ikke givet mulighed for et miljø i så meget balance at det kunne reducere nitrat

ergo må det være sket i filtret, og det eneste materiale der var deri var de små Ehfisubstrat pro kugler
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"