Det nye år skal bla. bruges til at opgrade til et nyt og større saltvandsakvarium. Mit nuværende akvarium på 146L blev hurtigt for lille til mig, men jeg har fået en masse erfaringer som jeg kan bruge i mit nye setup. Jeg har i løbet af de sidste par måneder indkøbt div udstyr, og nu er det ved at være tid til at starte op.
Akvariet bliver et 250L helglas (100x50x50) med overløb i højre bagerste hjørne. At få en sump håber jeg vil gøre det hele lidt lettere og forhåbentlig kan jeg dæmpe lyden fra teknikken en smule ved at gemme den væk i et skab.
Sumpen bliver på 120L (80x35x43 cm) indelt i 3 rum. Planen er at få plads til en del sten i sumpen og ikke have så mange i akvariet, så der bliver mere svømmeplads.
Teknikken bliver en Aqua Medic turboflotor 1000 med risletårn, jeg er ikke sikker på om jeg vil bruge risletårnet med biobolde eller om jeg vil bruge det til aktivt kul, rowa phos eller lignende. Det må jeg prøve mig lidt frem med.
Retur bliver en AS New Jet 2300 jeg tror at den vil give et fornuftigt flow i sumpen, ca 1500 L/t. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan udløbet skal være. Jeg vil ikke have nogle sten liggende op af overløbet så en spraybar under stenene bliver det nok ikke, ellers har jeg tænk mig at det bare skulle løbe ud ved overfladen. Hvis der er nogle der har gode ideer så bare kom med dem

Cirkulationen i akvariet kommer til at bestå af 1 Hydor koralia 4 og en Tunze nanostream 6025 til at starte med, det skulle give omkring 6850 L/t + returpumpen så det håber jeg kommer til at fungere, ellers bliver nano’en udskiftet med endnu en koralia 4 så jeg kommer op på 9200 L/t.
Lyset kommer til at starte med til at være den lampe jeg har pt, dvs 150W HQI og 2x24W T5, men jeg har planer om at det skal udskiftes med 4 eller 6 x 39W T5 på sigt, fordi den lampe jeg har kun er 60 cm lang så jeg tror ikke at jeg får nok lys ud i hjørnerne.
Bordet skal jeg lave selv. Jeg regner med at bruge 37x78mm lægter men er ikke sikker på at det er kraftigt nok. Det skal være 90-100 cm højt, med 2 låger og males hvidt. Jeg har planer om at hæve sumpen en smule over jorden sådan at jeg kan suge div skidt og slam ud fra bunden lettere.
Jeg har smidt nogle billeder ind af hvordan jeg regner med at det kommer til at se ud (mine evner i paint er ikke så gode

De sidste 2 billede er lidt inspiration til min kommende akvarium

Glasset til overløbet kunne jeg godt tænke mig blev sort, hvordan laver man det, man kan vel ikke spraymale inde i akvariet??
Gode råd, kommentar, ris og ros modtages meget gerne!!