Projekt 250L lavvandet koralrev m 146L Sump (update 22/5)

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Projekt 250L lavvandet koralrev m 146L Sump (update 22/5)

Indlæg af Zacho »

Godt nytår til alle sammen, og håber i er kommet godt i det nye år :balloons: :celebrate: :drink2: :drink2: :banana: .
Det nye år skal bla. bruges til at opgrade til et nyt og større saltvandsakvarium. Mit nuværende akvarium på 146L blev hurtigt for lille til mig, men jeg har fået en masse erfaringer som jeg kan bruge i mit nye setup. Jeg har i løbet af de sidste par måneder indkøbt div udstyr, og nu er det ved at være tid til at starte op.

Akvariet bliver et 250L helglas (100x50x50) med overløb i højre bagerste hjørne. At få en sump håber jeg vil gøre det hele lidt lettere og forhåbentlig kan jeg dæmpe lyden fra teknikken en smule ved at gemme den væk i et skab.
Sumpen bliver på 120L (80x35x43 cm) indelt i 3 rum. Planen er at få plads til en del sten i sumpen og ikke have så mange i akvariet, så der bliver mere svømmeplads.
Teknikken bliver en Aqua Medic turboflotor 1000 med risletårn, jeg er ikke sikker på om jeg vil bruge risletårnet med biobolde eller om jeg vil bruge det til aktivt kul, rowa phos eller lignende. Det må jeg prøve mig lidt frem med.
Retur bliver en AS New Jet 2300 jeg tror at den vil give et fornuftigt flow i sumpen, ca 1500 L/t. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan udløbet skal være. Jeg vil ikke have nogle sten liggende op af overløbet så en spraybar under stenene bliver det nok ikke, ellers har jeg tænk mig at det bare skulle løbe ud ved overfladen. Hvis der er nogle der har gode ideer så bare kom med dem :bounce: .
Cirkulationen i akvariet kommer til at bestå af 1 Hydor koralia 4 og en Tunze nanostream 6025 til at starte med, det skulle give omkring 6850 L/t + returpumpen så det håber jeg kommer til at fungere, ellers bliver nano’en udskiftet med endnu en koralia 4 så jeg kommer op på 9200 L/t.
Lyset kommer til at starte med til at være den lampe jeg har pt, dvs 150W HQI og 2x24W T5, men jeg har planer om at det skal udskiftes med 4 eller 6 x 39W T5 på sigt, fordi den lampe jeg har kun er 60 cm lang så jeg tror ikke at jeg får nok lys ud i hjørnerne.
Bordet skal jeg lave selv. Jeg regner med at bruge 37x78mm lægter men er ikke sikker på at det er kraftigt nok. Det skal være 90-100 cm højt, med 2 låger og males hvidt. Jeg har planer om at hæve sumpen en smule over jorden sådan at jeg kan suge div skidt og slam ud fra bunden lettere.

Jeg har smidt nogle billeder ind af hvordan jeg regner med at det kommer til at se ud (mine evner i paint er ikke så gode :oops: :oops: ), så hvis I kan se at jeg har lavet fejl, eller der er ting som kunne gøres lettere/ bedre må i endelig skrive så jeg kan få det udbedret i opstartsfasen!!!
De sidste 2 billede er lidt inspiration til min kommende akvarium :jump .

Glasset til overløbet kunne jeg godt tænke mig blev sort, hvordan laver man det, man kan vel ikke spraymale inde i akvariet??

Gode råd, kommentar, ris og ros modtages meget gerne!!
Vedhæftede filer
Akvariet i 3D set fra siden
Akvariet i 3D set fra siden
Akvariet set oppe fra
Akvariet set oppe fra
Sumpen fra siden
Sumpen fra siden
Sumpen set oppe fra
Sumpen set oppe fra
Det samlet system
Det samlet system
Inspirationskilde til projektet
Senest rettet af Zacho fre 22. maj 2009 11:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt 250L lavvandet koralrev med 120L Sump

Indlæg af Peters1 »

Kan godt forstå at du er blevet inspireret af den balje... damn det ser godt ud... Glæder mit til at følge dit nye projekt :h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Inspirations billederne siger jo det hele :)

Jeg ville droppe pladsen under sumpen det er vigtigere at have arbejdsplads over. Cirkulations pumpe i refugiet behøves heller ikke og så måske nogle bobble fælder som opdeling i sumpen også.

Det akvarie du viser billeder af er bredt - ikke 50 som det du vil have. Har selv haft et på 45 og du kan ikke lave et så lækkert åben setup som de billeder du har fundet på 50cm.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Enig med brian i alle hans observationer.
Jeg brugte en 6045 og en 6055 i mit 250L og det var bestemt ikke for meget..
Har selv haft et på 50cm og det blir svært at få lavet et setup som vist på billederne.. Mit nye er 60 og der går det lidt bedre.
Poster nogle billeder nu..

Mvh
Henrik
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Jeg er godt klar over at akvariet billedet er lidt større end mit, men det er kun 11 cm breddere, så jeg tror godt jeg kan lave noget lignende. Tror også at det bliver lidt mindre åbent pga bredden men håber at jeg kan løse det ved at have nær så mange LS oppe i selve akvariet, og måske noget søjle af en art.
Når man laver bobelfælder hvor langt skal der så være mellem glaspladerne for at få et godt flow gennem???
Er det nødvendigt med 2 x bobelfælde eller kan man nøjes med 1, og hvor skal den placeres, efter skummer eller efter refugiem???
Skal der være en overløbskam mellem refugiem og returpumpe, hvis man skal kunne bruge det til at have fisk i (midlertidigt) så de ikke bliver suget ind i pumpen??
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Så er det vist tid til en opdatering, der er sket en masse siden sidst.
Akvariet har nu kørt ca 2½ mnd, og alle opstarts problemer er efterhånden ved at være overstået.
Har dog stadig lidt problemer med nitrat, men det er faldet stille og roligt de sidste par uger.

Sumpen er blevet opdateret til 146L akvarium, så jeg nu har lidt mere plads til caulerpa + jeg har fået plads til en vanddunk i skabet så akvariet nu kan køre ca 7 dage selv. Sumpen er blevet lavet i 2 dele sådan at jeg kan styre vandflowet seperat til skummer del og refugiem, der kommer ca 25% til refugiem og resten til skummer. Vandet til refugiem kommer direkte fra akvariet helt uden om skummeren og så direkte til retur. Lyset over sumpen er 18W compact T5 rør, og er tændt om natten for at pH.

Lyset over selve akveriet er pt 4 x 39W T5, men jeg går med planer om at opgradere til 2 x 70W HQI + 4 x 39 T5. Før det sker skal jeg have bygget en lyskasse til at sætte over akvariet, så det bliver nok et sommerferie projekt.
Jeg har overvejet om jeg skulle sætte 2 x 150w HQI men synes at det bliver lige voldsomt nok.

Hvad fisk angår så har jeg pt:
2 alm klovnfisk (lille)
2 dannebros rejer
1 kardinal reje
2 verifum kirug (medium)
1 bicolor blenny

Så der er ikke den store belastning. Jeg kunne godt tænke mig at tilføje yderlige 2 verifum kiruger + 2 wurdemani rejer i løbet af de næste par måneder.

Mine 2 dannebro rejer går med æg hele tiden, tror i at det er muligt at opdrætte ungerne hvis jeg kan fange dem og sætte dem ned i refugiemet blandt alle caulerpa algerne??? eller kræver det at jeg skal tilsætte en hel masse ekstra mini foder???

Til sidst lidt billeder. Billederne af selve akvariet er ca 4 uger gamle, men jeg håbet at kunne smide nogle friske op i morgen aften da der er kommet en del nye koraller til.
Vedhæftede filer
Den nye sump, fuldt installeret. ca 2 uger gammelt
Den nye sump, fuldt installeret. ca 2 uger gammelt
Full shot af hele systemet
Full shot af hele systemet
Min gravide Dannebros reje
Min gravide Dannebros reje
Aften billed, ca 4 uger gammelt
Aften billed, ca 4 uger gammelt
Dag billed, ca 4 uger gammelt
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Re: Projekt 250L lavvandet koralrev m 146L Sump (update 22/5)

Indlæg af Zacho »

Lidt nye billeder :biggrin: , ikke helt tilfreds med kvaliten men bliver ikke bedre med mit kamera :(
Vedhæftede filer
Billede 244 (Medium).jpg
Billede 242 (Medium).jpg
Billede 239 (Medium).jpg
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hovsa.. Billederne i denne tråd er da gået min næse forbi :dizzy: Det ser da bare rigtig godt ud det du har stablet på benene der :W og det bliver med garanti bare bedre og bedre, som korallerne gror til :y Nice work... Og bliv endelig ved med at poste billeder :beer:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
nollesurfr
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af nollesurfr »

hej jeg er interet i at komme og se dit akvarie på onsdaghvis det er muligt ?

mvh per

ps mit tlf nr er61790334
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad sørnsen dine billeder i den første post ligner jo næsten det du selv har fået bygget ... :sneaky2: :sneaky2:
Flere billeder.... :T

Steen
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ

Indlæg af Michel sørensen »

hvordan går det med baljen?
819l saltvand!
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

update?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Nicki Henriksen skrev:update?
Det er desværre lukket ned, ved jeg.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"