Fiskevækst

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Fiskevækst

Indlæg af Niclas »

Hej herinde :)

Som overskriften siger vil jeg gerne vide lidt om væksten af fisk. Det forholder sig nemlig sådan at jeg har 3 fisk i 160 liter, en kardinal og to alm. klovnfisk, hvor jeg har haft den ene klovnfisk i ca. et år nu. Men jeg synes ikke rigtig at den er vokset noget - overhovedet - siden jeg købte den. Så jeg ville lige høre om hvad folks erfaringer er med væksten af jeres fisk?

Det skal måske siges at der er tale om en klovnfisk på ca. 4-5 cm fra snude til halespids, og at jeg hovedsageligt fodrer den med flagefoder (noget der skulle give farve), men den får også artemia, myggelarver (fra haven) og cyclops. Iøvrigt har jeg opdaget at de to klovnfisk elsker at æde en cichlidestick hver (de tynde kompakte), så det får de også en gang imellem. Er det mit foder der ikke er varieret og godt nok, eller er jeg bare for utålmodig hvad angår vokseværk? :scream:

Mvh Niclas
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Re: Fiskevækst

Indlæg af pernoe1 »

Hej Niclas.

Jeg har haft min klovnfisk i 3½ år og han er ikke vokset mere end en 1½ cm. Han trives fint, jeg tror bare ikke de vokser særlig hurtigt...:-)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Det kan jo dels skyldes at man på et vids punkt hæmmer dyrene på en måde i akvarie, vi kan jo ikke give dem naturlige forhold, mere end vi prøver.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der kan være flere ting i det. Nu skriver du, at du har 2 klovnfisk. Hvordan er størrelsen på den som du ikke nævner noget om??
Foderet kan være en af de ting som kan enten booste eller hæmme en fisks vækst, men det kan også og måske mere sandsynligt være vandet i dit akvarie. Fisk udskiller væksthæmmende homoner, og bliver koncentrationen i vandet for høj, så vokser de andre bare ikke rigtigt.

Vandets kvalitet er alt afgørende for fiskens mulighed for at vokse til optimalt størrelse.

En biolog fortalte mig engang, at han gerne ville påtage sig at få en ørred op i voksen størrelse i et 30 liters akvarie, blot vandet var godt nok - læs frisk vand konstant.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg har stadig en klovnfisk fra mit 58 L boyu, det går nu i et 325 L og det er først efter ankomsten i dette at væksten er gået stærkt. I det halve år er den vokset til næsten dobbelt størrelse i forhold til det gamle bette hvor den næsten gik i 1 år.
Så det kan i hvert fald sagtens have noget med vandkvaliteten eller væksthormoner i vandet at gøre, for der må om ikke andet være mindre koncentration af hormon i 350 L end i 58L, og det er, synes jeg selv, lettere at holde en god vandkvalitet...
MVH
Martin
8370 Hadsten
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Carsten skrev:Der kan være flere ting i det. Nu skriver du, at du har 2 klovnfisk. Hvordan er størrelsen på den som du ikke nævner noget om??
Foderet kan være en af de ting som kan enten booste eller hæmme en fisks vækst, men det kan også og måske mere sandsynligt være vandet i dit akvarie. Fisk udskiller væksthæmmende homoner, og bliver koncentrationen i vandet for høj, så vokser de andre bare ikke rigtigt.

Vandets kvalitet er alt afgørende for fiskens mulighed for at vokse til optimalt størrelse.

En biolog fortalte mig engang, at han gerne ville påtage sig at få en ørred op i voksen størrelse i et 30 liters akvarie, blot vandet var godt nok - læs frisk vand konstant.
Ikke at jeg ikke betror dig.. Men det har jeg da aldrig nogensinde hørt om før, hvad skulle et dyr der lever frit i naturen, med uanede plads dog bruge sådan en "FEATURE" til?

Det var godt jeg nåede at skrive "ikke at jeg ikke betror dig"
Her kan læses meget om væksten hos vores kære fiskevenner.. http://www.badmanstropicalfish.com/foru ... pic=9743.0
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

DanielXavier skrev:Ikke at jeg ikke betror dig.. Men det har jeg da aldrig nogensinde hørt om før, hvad skulle et dyr der lever frit i naturen, med uanede plads dog bruge sådan en "FEATURE" til?
Fiskeurin indeholder et vækst hæmmende hormon og det bliver bla. brugt til at kontrollere bestanden på et rev - der er netop ikke uanet plads - selvom havet er stort, så har undersøgelser bevist (bla. på hawaii) at fisk ikke hopper imellem rev, så f.eks. hvis der er to stenformationer med få kilometer imellem har genetiske undersøgelserne bevist, at fisk ikke avler på kryds og tværs. Og der er ikke nogen god migreringsproces, så hvis en art forsvinder fra et rev bliver der ikke suppleret den næste uge fra naborevet - desværre..
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Hougaard skrev:
DanielXavier skrev:Ikke at jeg ikke betror dig.. Men det har jeg da aldrig nogensinde hørt om før, hvad skulle et dyr der lever frit i naturen, med uanede plads dog bruge sådan en "FEATURE" til?
Fiskeurin indeholder et vækst hæmmende hormon og det bliver bla. brugt til at kontrollere bestanden på et rev - der er netop ikke uanet plads - selvom havet er stort, så har undersøgelser bevist (bla. på hawaii) at fisk ikke hopper imellem rev, så f.eks. hvis der er to stenformationer med få kilometer imellem har genetiske undersøgelserne bevist, at fisk ikke avler på kryds og tværs. Og der er ikke nogen god migreringsproces, så hvis en art forsvinder fra et rev bliver der ikke suppleret den næste uge fra naborevet - desværre..
Tror ikke du nåede at læse hele mit indlæg?

Jeg gad dog godt at tage din "Fiskeurin indeholder et vækst hæmmende hormon og det bliver bla. brugt til at kontrollere bestanden på et rev - der er netop ikke uanet plads" op til test.. På et rev, bliver vandet udskiftet flere gange i løbet af dagen.. Fiskeurinen kan da umuligt blive hængene i særlig mange sek. Jeg tror selv, at der ikke skal mere en maks to bølger(undersøiske) så er vandet passeret revet.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV

Indlæg af Niclas »

Tak for de mange svar :)
Ud fra hvad I skriver kan jeg se, at jeg må til at foretage vandskifte hvis de to klovne skal vokse (Jeg har ellers kørt på den måde at jeg kun har tilføjet osmosevand når der var fordampet nok). Angående klovnfiskene så er de begge ca. lige store, men den jeg har fået inden for de sidste 4-6 måneder har dog vokset en smule.

Min vandkvalitet kan ikke være i top, da jeg stadig får alger på forruden. Til gengæld vokser mine koraller fint, og ser ud til at trives, så helt dårligt kan det nu ikke være. Og så regner jeg med at de får et OK sortiment af foder ;)

Ved I om de hæmmende hormoner er arts specifikke eller om de generer alle fisk (og måske endda andre dyr?)
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »