Tilkobling af sumpen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2010
Tilkobling af sumpen
Nå nu er det langt om længe blevet på tide at få testet mit indkøbte udstyr og har derfor brug for lidt hjælp. Jeg håber derfor at der er et par kloge hoveder der vil kunne hjælpe mig vedr. et par spørgsmål med setup af min sump.
Jeg har fundet følgende brugsanvisning til en deltec skummer http://www.theaquariumsolution.com/file ... %20(3).pdf
og har sammenlignet den med min egen skummer (deltec 525) og så vidt jeg har forstået fungere den sådan at den grønne pil viser hvor vandet kommer ind henne, den røde hvor det kommer ud henne og den sorte kasse med cirklen omkring er så her boblerne bliver lavet er jeg korrekt i disse antagelser? Mit andet spørgsmål er i relation til opsætningen i sumpen. I hvilke rum placere jeg umiddelbart bedst henholdsvis min skummer, retur pumpe samt røret fra overløbet?
Håber der er et nogen der kan give en newbie et par inputs. På forhånd tak for hjælpen og sig endelig til hvis det er behov for at jeg uddyber noget
Jeg har fundet følgende brugsanvisning til en deltec skummer http://www.theaquariumsolution.com/file ... %20(3).pdf
og har sammenlignet den med min egen skummer (deltec 525) og så vidt jeg har forstået fungere den sådan at den grønne pil viser hvor vandet kommer ind henne, den røde hvor det kommer ud henne og den sorte kasse med cirklen omkring er så her boblerne bliver lavet er jeg korrekt i disse antagelser? Mit andet spørgsmål er i relation til opsætningen i sumpen. I hvilke rum placere jeg umiddelbart bedst henholdsvis min skummer, retur pumpe samt røret fra overløbet?
Håber der er et nogen der kan give en newbie et par inputs. På forhånd tak for hjælpen og sig endelig til hvis det er behov for at jeg uddyber noget
Fluval Edge 23L in the making
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Tilkobling af sumpen
Den sorte kasse med en streg om, kaldes en pumpe!!!
Skummeren placeres i samme rum som nedløbet fra akvariet.
Retur pumpen i rummet længst fra skummeren.
Skummeren placeres i samme rum som nedløbet fra akvariet.
Retur pumpen i rummet længst fra skummeren.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Hej Carsten
først og fremmest tak for svaret.
Ang den sorte kasse så er vi enige om at det er en pumpe men en pumpe der skaber boblerne i systemet right? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål som sagt helt grøn i faget
og har jeg i øvrigt ret i mine antagelser med in/outflowet jvf. mine grønne og røde pile?
og bare så jeg er sikker på jeg forstår dig korrekt så vil du foreslå at jeg placere skummer samt nedløb i rum 3 i sumpen og retur pumpe i rum 1?
På forhånd tak for hjælpen altid rart med lidt erfaren backup
Ang den sorte kasse så er vi enige om at det er en pumpe men en pumpe der skaber boblerne i systemet right? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål som sagt helt grøn i faget

og bare så jeg er sikker på jeg forstår dig korrekt så vil du foreslå at jeg placere skummer samt nedløb i rum 3 i sumpen og retur pumpe i rum 1?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
kasbac skrev:Hej Carsten
Ang den sorte kasse så er vi enige om at det er en pumpe men en pumpe der skaber boblerne i systemet right? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål som sagt helt grøn i fagetog har jeg i øvrigt ret i mine antagelser med in/outflowet jvf. mine grønne og røde pile?
Helt korrekt. Og så formoder jeg at det 4 rum er til ferskvand.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
Den pumpe der sidder for enden af den grønne slange er en pumpe der føder din skummer med vand.. Den anden du har indtegnet i boksen er pumpen der mixer vand og luft sammen..kasbac skrev:Hej Carsten
Ang den sorte kasse så er vi enige om at det er en pumpe men en pumpe der skaber boblerne i systemet right? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål som sagt helt grøn i fagetog har jeg i øvrigt ret i mine antagelser med in/outflowet jvf. mine grønne og røde pile?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Først og fremmest tak for hjælpen i går, havde det hele til sluttet og det var sgu facinerende at se det hele fise rundt i systemet.
Jeg vedhæfter lige et par billeder af setupet:
Så har jeg et par observartioner som jeg håber i kan være behjælpelige med:
1: Som i kan se på det 3. og 4. billede var den medfølgende slange til returpumpen ikke lang nok til at få pumpen over i det sidste kammer som ønsket, faktsik var den slet ikke lang nok til at returpumpen kunne komme ned og stå fladt på bunden. Spørgsmålet er nu om jeg blot skal acceptere dette eller gå ud at finde en slange der er lang nok? og i så fald hvor finder jeg sådan en? På nuværende tidspunkt ser det ud til at slangen er limet fast til returpumpen med et gul/hvidt materiale er det overhovedet til at få den af igen?
2: På det 5. og 6. billede har jeg taget lidt billeder af min skummer. Nu er jeg selvfølgelig grøn i faget men havde forventet lidt flere bobler og måske også nogle urenheder ville komme op i koppen så er lidt i tvivl om jeg har fået indstillet den korrekt? Hvordan ser det ud for jer erfarne folk og hvad kan jeg evt. gøre for at få den til at fungere korrekt?
Sidst men ikke mindst så lad mig endelig høre ad hvis der er noget i ser som i mener bør rettes eller kan forbedres.
På forhånd tak!
Jeg vedhæfter lige et par billeder af setupet:
Så har jeg et par observartioner som jeg håber i kan være behjælpelige med:
1: Som i kan se på det 3. og 4. billede var den medfølgende slange til returpumpen ikke lang nok til at få pumpen over i det sidste kammer som ønsket, faktsik var den slet ikke lang nok til at returpumpen kunne komme ned og stå fladt på bunden. Spørgsmålet er nu om jeg blot skal acceptere dette eller gå ud at finde en slange der er lang nok? og i så fald hvor finder jeg sådan en? På nuværende tidspunkt ser det ud til at slangen er limet fast til returpumpen med et gul/hvidt materiale er det overhovedet til at få den af igen?
2: På det 5. og 6. billede har jeg taget lidt billeder af min skummer. Nu er jeg selvfølgelig grøn i faget men havde forventet lidt flere bobler og måske også nogle urenheder ville komme op i koppen så er lidt i tvivl om jeg har fået indstillet den korrekt? Hvordan ser det ud for jer erfarne folk og hvad kan jeg evt. gøre for at få den til at fungere korrekt?
Sidst men ikke mindst så lad mig endelig høre ad hvis der er noget i ser som i mener bør rettes eller kan forbedres.
På forhånd tak!
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
Hvis jeg var dig ville jeg enten få fat på en længere slange eller bygge pvc røret tætter på. På den måde du har sat det nu er der riskiko for slangen ryger af pumpen og du vil i værreste fald sprøjte vandet ud over sumpen afhængig af hvor kraftig pumpen er. Desuden er der også en sandsynlighed for pumpen står på "huset" imod glasset så du vil få en masse støj fra den så den skal rettes op 
Ang din skummer, jo s du selv er inde på er der noget galt.. Røret skal gerne være sådan helt Hvidt af micro små bobler i vandet så den skal du nok ha indstillet..

Ang din skummer, jo s du selv er inde på er der noget galt.. Røret skal gerne være sådan helt Hvidt af micro små bobler i vandet så den skal du nok ha indstillet..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Vandstanden i sumpen er alt for høj.
Sænk den til ca det halve og start så skummeren. Når du har blandet salt i vandet og saltindholdet er som det skal være. Skal skummeren være helt fyldt af microskopiske luftbobler.
Vandstanden i selve skummeren må på ingen måde nå så højt op som den sorte krave.
her er lige et link til brugsanvisningen på skummeren
http://www.theaquariumsolution.com/file ... %20(3).pdf
Sænk den til ca det halve og start så skummeren. Når du har blandet salt i vandet og saltindholdet er som det skal være. Skal skummeren være helt fyldt af microskopiske luftbobler.
Vandstanden i selve skummeren må på ingen måde nå så højt op som den sorte krave.
her er lige et link til brugsanvisningen på skummeren
http://www.theaquariumsolution.com/file ... %20(3).pdf
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Tak for inputtet.
Hvor finder man lige sådan en slange til returpumpen?
Ang skummeren så tester jeg det lige ved en lavere vandstand i aften. Tak for linket Carsten linket virker dog ikke umidelbart men formoder det er den vejledning jeg også selv fandt og har linket til i mine første post.
I'll be back
Ang skummeren så tester jeg det lige ved en lavere vandstand i aften. Tak for linket Carsten linket virker dog ikke umidelbart men formoder det er den vejledning jeg også selv fandt og har linket til i mine første post.
I'll be back

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
hmmm så prøvede jeg at lege lidt med vandstanden i sumpen. Min første observation var at det eneste rum jeg kunne justere vandstanden i var rum 2 på billedet af min sump. Kan det være rigtig eller er det mig der gør noget forkert?
Da det var den eneste jeg kunne justere rykkede jeg min skummer over i rum 2. Jeg testede lidt frem og tilbage med vandstanden uden nogen større succes. Jeg ved hæfter lige lidt ekstra billeder og høre meget gerne hvis der er nogen der har inputs. Det skal lige nævnes at testen er lavet med ferskvand så ved ikke om det kommer til at gøre en stor forskel?
Da det var den eneste jeg kunne justere rykkede jeg min skummer over i rum 2. Jeg testede lidt frem og tilbage med vandstanden uden nogen større succes. Jeg ved hæfter lige lidt ekstra billeder og høre meget gerne hvis der er nogen der har inputs. Det skal lige nævnes at testen er lavet med ferskvand så ved ikke om det kommer til at gøre en stor forskel?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
kasbac skrev:Tak for inputtet.
I'll be back
Det link i dit første indlæg virker heller ikke

Slangen kan du købe i en butik der sælger udstyr til havebasiner.
Det kaldes også flexslange til limning. Det lim som du skal bruge til slangen er tagrendelim.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg tror ikke skummeren kommer til at virke ordentligt før den får noget saltvand at arbejde med. Har i hvert fald aldrig set et ferskvandsakvarie med skummer 

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Du skal havde salt i vandet, for at det kan skumme og der skal belastning i form af levende sten koraller eller fisk for at det vil være noget, der kan afskummes og blive brunt.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Carsten skrev:kasbac skrev:Tak for inputtet.
I'll be back
Det link i dit første indlæg virker heller ikke![]()
Slangen kan du købe i en butik der sælger udstyr til havebasiner.
Det kaldes også flexslange til limning. Det lim som du skal bruge til slangen er tagrendelim.
kan som altid kun råde til Tangit Rensevæske og Tangit PVC-U lim ABS/ASA
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tangit lim og tagrende lim, er nøjagtigt det samme bortset fra trykket på tuben, også selvfølgelig lige prisen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Og lige et link:Carsten skrev:Tangit lim og tagrende lim, er nøjagtigt det samme bortset fra trykket på tuben, også selvfølgelig lige prisen
http://www.vvs-shoppen.dk/pi/Plastmo_ta ... 1433_.aspx
Det hærder på ca 1 minut ved alm stuetemperatur

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Carsten må være dybt uening med dig. Der er forskel for ellers havde det jo være lige meget hvad man brugte under certificeret limninger.Carsten skrev:Tangit lim og tagrende lim, er nøjagtigt det samme bortset fra trykket på tuben, også selvfølgelig lige prisen
Ved at indtil videre er Tangit eneste mærke som er certificeret. Plus de yder garanti for limningerne hvis anvisningerne ellers er udført korrekt.
prisen er måske lidt højere men ikke noget jeg ville gå på kompromi med, efter at have set forskellen fra utallige steder hvor discount udgaver har været brugt.
(skal dog siges det er under noget større tryknormer end hvad saltvandsverden nok bruger det til