"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Holdbarhed af pumper

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Holdbarhed af pumper

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg sad lige og legede med mulighederne for at styre mine Tunze pumper via Profilux'en.

Men jeg tænkte på om det ikke går ud over holdbarheden på en pumpe, at den fx. svinger fra 10% til 50% hver 2 sekund, for at fx. simulere bølger ?

Man skulle tro at man får den længste levetid ved et konstant omdrejningstal eller hvad ?



/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Carsten »

Nu laver Tunze jo selv en wavebox hvor det går ud på det samme, så mon ikke de kan holde til det.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af William Jr »

En strø tanke med fare for en tråd drejning...

- Hvordan passer den ønskede funktion med dyrene du ønsker at holde?

Eller har den tanke ingen betydning foruden tanke på bare at se godt ud?? Et spg. rettet til almenheden...

Jeg for egen del ønsker at gøre brug af fordelen ved GHL´s evne til at starte pumperne blødere, og sænke langsommere end Tunze´s egne controllere er i stand til!
- Og som side gevinst, bliver pumperne også mere støjsvage... Og med det forsvandt tanken på holdbarhed også!

Hvis jeg husker rigtigt så er indstillingen 9.04 Volt på maks. for mest støjsvag drift??

- Flowet er vigtigt... Men lever dine dyr hvor det bruser og ligefrem bølger??
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Gzus.dk »

William Jr skrev:En strø tanke med fare for en tråd drejning...

- Hvordan passer den ønskede funktion med dyrene du ønsker at holde?

Eller har den tanke ingen betydning foruden tanke på bare at se godt ud?? Et spg. rettet til almenheden...

Jeg for egen del ønsker at gøre brug af fordelen ved GHL´s evne til at starte pumperne blødere, og sænke langsommere end Tunze´s egne controllere er i stand til!
- Og som side gevinst, bliver pumperne også mere støjsvage... Og med det forsvandt tanken på holdbarhed også!

Hvis jeg husker rigtigt så er indstillingen 9.04 Volt på maks. for mest støjsvag drift??

- Flowet er vigtigt... Men lever dine dyr hvor det bruser og ligefrem bølger??
Nu var planen ikke direkte at lave bølger, men mere at styre flowet i løbet af dagen, måske at lave nat-dæmpning. Samt gøre brug af indstillingen med den lavere Volt.

Selvom mine Tunze'r efterhånden ikke kan høres efter de er blevet kørt ind.

Uden umiddelbart uden at kende alle former for steder hvor vores koraller og fisk lever, kan jeg da udemærket forestille mig et rev, hvor bølger trykker vandet op og ned over revet og skaber den bølge-effekt som man måske kan efterligne med disse funktioner.

Mener da også jeg har læst om koraller der udfolder sig mere når de står i sådanne bølger. Men jeg skal da ikke kunne sige det, da jeg ikke har set det.


/Morten N
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af William Jr »

Klippe formationen er med bestemmende for hvorvidt vandet "trykkes op og ned"

- Det er meget mere nuanceret end det... Men "bølgen" fører ikke mad med, det gør flowet!

Så du har ret, og alligevel ikke...

- Jeg ønskede ikke at diskutere, men blot lægge op til lidt mere fantasi!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af ole kekkonen »

og det kan savnes :happy:
MEN bølgen trækker maden med tilbage i havet,ihvertfald i naturen,det er en pavona art som lever på grundt vand som har polypper på begge sider af skiverne
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Gzus.dk »

Nu er det jo også meget svært at efterligne naturen, især i et forholdsvis lille akvarie som vi normalt har.

For det meste er det jo heller ikke naturen folk prøver at efterligne i at akvarie, men et ønske om at presse så meget natur, farve, liv og dynamik ned i et så lille område som muligt.

Det er sjældent at folk går skridtet helt ud og efterligner et habitat fuldt ud, og hatten af for dem der gør :)

I bund og grund vil jeg bare have noget der ser godt ud, som er spændende at kigge på og samtidigt vide at dyrene har det nogenlunde.



/Morten N
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:og det kan savnes :happy:
MEN bølgen trækker maden med tilbage i havet,ihvertfald i naturen,det er en pavona art som lever på grundt vand som har polypper på begge sider af skiverne
:biggrin:

- Det kan du squ gøre bedre Ole (Undskyld mit Franske)

Som du selv savner det... Så er det da langt mere nuanceret end det!!


:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af William Jr »

Gzus.dk skrev:Nu er det jo også meget svært at efterligne naturen, især i et forholdsvis lille akvarie som vi normalt har.

For det meste er det jo heller ikke naturen folk prøver at efterligne i at akvarie, men et ønske om at presse så meget natur, farve, liv og dynamik ned i et så lille område som muligt.

Det er sjældent at folk går skridtet helt ud og efterligner et habitat fuldt ud, og hatten af for dem der gør :)

I bund og grund vil jeg bare have noget der ser godt ud, som er spændende at kigge på og samtidigt vide at dyrene har det nogenlunde.



/Morten N
Jeg forstår dig...

- Nogenlunde er bare ikke godt nok, beklager.
Og jeg ved at du vil mere end det... Og bølgen, eller mangel på samme har intet som helst med det at gøre!

Jeg hopper ned i mit hul igen da dit spørgsmål er besvaret! :biggrin:



:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Gzus.dk »

William Jr skrev:
Jeg forstår dig...

- Nogenlunde er bare ikke godt nok, beklager.
Og jeg ved at du vil mere end det... Og bølgen, eller mangel på samme har intet som helst med det at gøre!

Jeg hopper ned i mit hul igen da dit spørgsmål er besvaret! :biggrin:

:Peace:
Så skal man nok bare lade naturen blive i havet hvis man har det på den måde ;)


/Morten N
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af William Jr »

Gzus.dk skrev:
William Jr skrev:
Jeg forstår dig...

- Nogenlunde er bare ikke godt nok, beklager.
Og jeg ved at du vil mere end det... Og bølgen, eller mangel på samme har intet som helst med det at gøre!

Jeg hopper ned i mit hul igen da dit spørgsmål er besvaret! :biggrin:

:Peace:
Så skal man nok bare lade naturen blive i havet hvis man har det på den måde ;)


/Morten N
Enig...

Men har du fået problemer med at læse hvad jeg skriver??

- Det var præcis det modsatte som var standpunkt... Læs min post igen!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
nissen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tors 4. feb 2010 23:29
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af nissen »

Altså efter min mening vil jeg nu mener at det nok er beder at ens pumper køre max om dagen og så lidt ned om natten.. men at man får noget rotation på sine pumper.. Så strømningen ikke kommer fra det samme sted hele tiden.. :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Carsten »

Mine Tunze pumper kører på fuld skrald hele døgnet rundt. Det lader ikke til at noget tager skade af det. Har en 7095 controller hængende, man har taget pumperne af, da jeg ikke synes den gav den ønskede effekt. Eneste ulempe er at nat sænkningen ikke længere fungerer.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af AndersGS »

Gzus.dk skrev:Jeg sad lige og legede med mulighederne for at styre mine Tunze pumper via Profilux'en.

Men jeg tænkte på om det ikke går ud over holdbarheden på en pumpe, at den fx. svinger fra 10% til 50% hver 2 sekund, for at fx. simulere bølger ?

Man skulle tro at man får den længste levetid ved et konstant omdrejningstal eller hvad ?



/Morten N
Tror du har helt ret i at de holder længst med konstant hastighed, men er lang tid 16 år eller 5 år?

Personligt har jeg passet et akvarie hvor der sad 4x Turbelle og en multicontroller(tror nok det var sæt TS48). De kørte 100% problemfrit i ca 2-3 år før tanken blev lukket.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Holdbarhed af pumper

Indlæg af Thue »

Pumperne kører helt klart bedst ved og kører konstant. Det med tænd og sluk er der ikke mange pumper der kan holde til i længden. At de så bliver sænket op og ned men aldrig bliver direkte slukket det kan de meget bedre holde til. Et eksempel har tunze wave boks holdt i 2 år så var roteren simpelthen brændt af, de kan ikke holde til det har også hørt fra flere som har oplevet noget ligne, om vi så bare er uheldige ved jeg ikke

Mvh Thue
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"