System til at dosere ferskvand/kalkwasser?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
System til at dosere ferskvand/kalkwasser?
Jeg kunne godt tænke mig et system til automatisk dosering af ferskvand/kalkwasser i sumpen til at erstatte fordampet vand. Problemet er, at Zeovitfilteret kører på interval - det betyder, at vandstanden i sumpen falder 4 cm. når Zeovitfilteret tænder. Så en osmolator med sensor er vel næppe nogen god ide...
Nogen, der har en god ide til et setup?
Nogen, der har en god ide til et setup?
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Re: System til at dosere ferskvand/kalkwasser?
sensoren skal vel bare sættes så den måler ud fra laveste vandstand, dvs hvis vandet kommer længere ned end de sædvanlige 4 cm
simpelt
simpelt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Så kan du bestemme at der kun må fyldes vand på mellem f.eks 18:00 og 18:15. I det tidsrum er Zeovitfilteret enten tændt eller slukket går jeg ud fra. Ellers kan du vælge et andet tidsrum. Den ekstra gevindst ved at have timer på er at hvis niveauføleren skulle går amok eller sætte sig så stopper den efter 15 minutter.
Der er vist én herinden der selv laver nogle osmulatore til salg. Jeg kan ikke huske hvem det er men, mon ikke han byder ind.
Jeg bruger selv Siemens PLC til at styre akvariet så jeg har ikke så meget styr på de der færdigbygged løsninger.
Der er vist én herinden der selv laver nogle osmulatore til salg. Jeg kan ikke huske hvem det er men, mon ikke han byder ind.
Jeg bruger selv Siemens PLC til at styre akvariet så jeg har ikke så meget styr på de der færdigbygged løsninger.
450l indbygget
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og hvad er det smarte ved at lade zeovit filteret køre i perioder og ikke konstant?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
for at ungå koralstress,tror han er ved at starte zeovit op,man kan halvere zeolith dosen istedet eller sætte en tilbageløbs ventil på
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
KZ anbefaler, at Zeovitfilteret kører 3 timer, holder 3 timers pause, kører 3 timer osv. Selv om de ikke skriver eksplicit hvorfor, må det være for at stimulere denitirifkation i perioden uden gennemstrømning.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da underligt at Pohl anbefaler det, når han ikke selv gør det.nbd skrev:KZ anbefaler, at Zeovitfilteret kører 3 timer, holder 3 timers pause, kører 3 timer osv. Selv om de ikke skriver eksplicit hvorfor, må det være for at stimulere denitirifkation i perioden uden gennemstrømning.
Hos ham kører det konstant
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Det er altså kun under indkøring de anbefaler det. For at vandværdierne ikke ændre sig for hurtigt.nbd skrev:KZ anbefaler, at Zeovitfilteret kører 3 timer, holder 3 timers pause, kører 3 timer osv. Selv om de ikke skriver eksplicit hvorfor, må det være for at stimulere denitirifkation i perioden uden gennemstrømning.