Hvor lidt kan man starte op for?
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2010
Hvor lidt kan man starte op for?
Jeg har i et stykke tid nu gået og tænkt på, at starte et 250 liters akvarie. men da jeg står og skal på efterskole her efter sommerferien, har jeg ikke haft mulighed for det endnu. mit spørgsmål er så, hvad er det mindste beløb ca man kan starte et sådant akvarie op for. links til sider med teknik og andet modtages gerne 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Hvor lidt kan man starte op for?
35-100,- pr liter vand.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
eftersom at du nok skal regne med 25 kg sten, til 50 kr kg. ja, så er der allerede røget 1200 kr der. Div. pumper, skummer, lys, salt, tilsætning, og ikke mindst noget liv der skal i. ja så er du nok oppe i MIN. 3000 kr.
Jeg har selv prøvet at gøre det så billigt som muligt med mit 225 hjørne.. og jeg er oppe i 4500-5000 kr nu. og jeg har næsten intet liv i.
12 - ?? kr pr liter vand.
Jeg har selv prøvet at gøre det så billigt som muligt med mit 225 hjørne.. og jeg er oppe i 4500-5000 kr nu. og jeg har næsten intet liv i.
12 - ?? kr pr liter vand.

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Ska os passe på du ik gør det for billigt.. det gir bag slag i sidste ende som regl..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Hvad har du tænkt dig at holde i det?
Et saltvandsakvarie behøver ikke at være ensbetydende med koralrevsakvarie, selvom det oftest er det første vi tænker på. Du kan f.eks. lave et strandzoneakvarie, hvor du har godt med bladalger omkring nogle kalksten (fakseklk??). Hvis du allerede nu har en sump, kan du forvandle den til at rislefilter og evt. supplere den med et nitratfilter. På den måde vil kunne holde nitrat i skak uden brug af skummer (ja, det kan faktisk lade sig gøre). Er du gør-det-selv manden og ellers anskaffer de ting, du mangler, på brugtmarkedet, vil jeg mene, at du kan starte op for under et par tusinde. Men det afhænger helt af dit ambitionsniveau, da et sådant akvarie naturligvis sætter sine krav til, hvad man kan/bør holde af fisk og hvivelløse dyr.
Et saltvandsakvarie behøver ikke at være ensbetydende med koralrevsakvarie, selvom det oftest er det første vi tænker på. Du kan f.eks. lave et strandzoneakvarie, hvor du har godt med bladalger omkring nogle kalksten (fakseklk??). Hvis du allerede nu har en sump, kan du forvandle den til at rislefilter og evt. supplere den med et nitratfilter. På den måde vil kunne holde nitrat i skak uden brug af skummer (ja, det kan faktisk lade sig gøre). Er du gør-det-selv manden og ellers anskaffer de ting, du mangler, på brugtmarkedet, vil jeg mene, at du kan starte op for under et par tusinde. Men det afhænger helt af dit ambitionsniveau, da et sådant akvarie naturligvis sætter sine krav til, hvad man kan/bør holde af fisk og hvivelløse dyr.
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg havde tænkt det skulle være et koral rev og jeg har en del af stenene i mit nano akvarie og jeg får sikkert også købt en del koraller osv til det inden jeg kommer hjem fra efterskole. Jeg har ikke noget imod selv at skulle lave lidt, tvært imod.. jeg synes det gør det lidt sjovere når man selv har været i gang med det. hvis i siger man kan starte op for et par tusind er det jo ikke ret meget jeg skal lægge oveni hvis jeg sælger mit nano. Har i en billig lys ide da jeg ikke rigtig kan finde noget til ret meget under 1000 kr (det behøver ikke være nok til sps, men må gerne
)

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Køb noget brugt t5.. Eller noget Gør det selv LEDJacobn skrev:Jeg havde tænkt det skulle være et koral rev og jeg har en del af stenene i mit nano akvarie og jeg får sikkert også købt en del koraller osv til det inden jeg kommer hjem fra efterskole. Jeg har ikke noget imod selv at skulle lave lidt, tvært imod.. jeg synes det gør det lidt sjovere når man selv har været i gang med det. hvis i siger man kan starte op for et par tusind er det jo ikke ret meget jeg skal lægge oveni hvis jeg sælger mit nano. Har i en billig lys ide da jeg ikke rigtig kan finde noget til ret meget under 1000 kr (det behøver ikke være nok til sps, men må gerne)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tænkte også først på noget brugt T5. En lampe med 4x39w vil være passende. Ellers kan en 150W
HQI gøre det lige så godt.
Der er jo fordele og ulemper ved begge slags lys.
4x39W T5 ses ikke så tit brugt endnu.
150w Hqi ses jævnligt brugt.
T5rør giver mulighed for sat få hele overfladen lysdækket, og de forskellige rør giver mulgihed for at lave stort set den farve sammensætning du selv synes er bedst.
Hqi, giver et flot flimmer i vandet som T5 ikke gør.
Hqi pærer er lidt billigere i indkøb end en tilsvarende mængde T5 rør.
T5 skal også skiftes lidt oftere end Hqi pærer.
HQI gøre det lige så godt.
Der er jo fordele og ulemper ved begge slags lys.
4x39W T5 ses ikke så tit brugt endnu.
150w Hqi ses jævnligt brugt.
T5rør giver mulighed for sat få hele overfladen lysdækket, og de forskellige rør giver mulgihed for at lave stort set den farve sammensætning du selv synes er bedst.
Hqi, giver et flot flimmer i vandet som T5 ikke gør.
Hqi pærer er lidt billigere i indkøb end en tilsvarende mængde T5 rør.
T5 skal også skiftes lidt oftere end Hqi pærer.
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Hvilken skummer kunne man bruge der helst ikke larmer men heller ikke er for dyr ?
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Af billige skummere kunne du bruge en luft skummer eller også laver Boyo billige skummere. Kender dog ikke "kvaliteten" på disse.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Jacobn
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
okay, jeg prøver lige at kigge 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du går som regel aldrig galt i byen, hvis du kigger efter en Deltec. Den som hedder APH525 eller AP600, siger ikke meget, og endnu mindre hvis du placerer den i sumpen.Jacobn skrev:Hvilken skummer kunne man bruge der helst ikke larmer men heller ikke er for dyr ?
De fåes også jævnligt brugte
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Gå efter kvalitet fra starten. Tunze laver gode skummere til rimelige penge samt returpumper og powerheads.
Jeg ville kobe en tunze 9010 fra petgrossisten, 3 stk. 6025 og modde dem samt en 2500 fra tunze som retur. Af lys kan du bare købe en brugt Hqi herinde fra.
Jeg ville kobe en tunze 9010 fra petgrossisten, 3 stk. 6025 og modde dem samt en 2500 fra tunze som retur. Af lys kan du bare købe en brugt Hqi herinde fra.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161