Håber der er en kemi kyndig der kan hjælpe.
Jeg havde en "glemt" murebalje stående i haven, den var halv fyldt med regnvand og lidt blade og lign. Mine hunde havde drukket af vandet og fået meget dårlig mave. Jeg tog en vandprøve af baljen for at se om det kunne være råddent vand de var syge af. Men phén var 9,1 Hvordan kan den blive så høj af regnvand. Det er kun de 2 voksne der er syge, den lille nye kan ikke nå op i baljen Lige et billede af den lille nye
Nu ved jeg jo ikke hvad du tidligere har haft i baljen, men det kunne måske bidrage. Derudover indeholder regnvand en del kalk og er som udgangspunkt basisk. Det er vel heller ikke sikkert, at pH'en er skyld i maveondet. Hvis den spand har stået i lang tid, så er det da en gang brakvand af bakterier og formentlig rådnende småblade og lignende. Det ville de fleste da få dårlig mave af - basisk eller ej.
Det er en finsk lapphund. De 2 andre jeg har er på min hjemmeside http://www.laphund.dk
Baljen har kun været brugt til osmosevand, indtil jeg fik den rigtige tønde. Det der undrede mig var at phén var høj og ikke lav som forventet. det var jo regnvand og lidt blade.
Hunde er nu søde når de sover....
røntved skrev:Det er en finsk lapphund. De 2 andre jeg har er på min hjemmeside http://www.laphund.dk
Baljen har kun været brugt til osmosevand, indtil jeg fik den rigtige tønde. Det der undrede mig var at phén var høj og ikke lav som forventet. det var jo regnvand og lidt blade.
Hunde er nu søde når de sover....
Fine hunde. Hvorfor forventede du lav pH? Har I syreregn derhjemme?
Kjaer skrev:Nu ved jeg jo ikke hvad du tidligere har haft i baljen, men det kunne måske bidrage. Derudover indeholder regnvand en del kalk og er som udgangspunkt basisk.
Nix. Regnvand indeholder ikke kalk!!
Hvorfor tror du man brugte regnvand til ferskvandsakvarier tidligere??
Og hvor skulle kalken komme fra?
Kjaer skrev:Nu ved jeg jo ikke hvad du tidligere har haft i baljen, men det kunne måske bidrage. Derudover indeholder regnvand en del kalk og er som udgangspunkt basisk.
Nix. Regnvand indeholder ikke kalk!!
Hvorfor tror du man brugte regnvand til ferskvandsakvarier tidligere??
Og hvor skulle kalken komme fra?
Du har fuldstændig ret. Ren tanketorsk. Regnvand er som udgangspunkt fri for både salte og mineraler = pH ca. 7
Regnvand er svagt surt pga CO2 som opløses til kulsyre. Denne forsuring sker i hele verden og dræber fiskelivet i mange nordlige søer da pH falder og fiskeæggene ikke kan klækkes.
Det er lige meget om man bor i byen eller på landet, det sker højt i atmosfæren.
Kom nu drenge, I må sgu da have hørt lidt efter i Skolen...
Men murerbaljer er lavet af affaldsplast blandet med olierester og skal aldrig bruges til væsker til levende organisker - det er de ikke beregnet til. Flere erfarne akvarister, incl. Bornemann, beskriver uforklarlige dødsfald efter organisker har været transporteret i disse genbrugsplast beholdere...
Men tænk på fuglelort i regnvand, kombineret med det varme vejr og lidt materiale til forrådelse/energilevering kan det give en enorm bakterieopblomstring og hvis dine hunde har drukket 1 liter lunken coli-vand kan det formentligt give lidt tynd mave - selv hos vores hårdføre 4-benede venner.
PS jeg har også oplevet at vores labrador nægtede at bade i en ny murerbalje selvom den var skyllet x3 - han ville kun bade i den gamle som havde stået ude i haven i 2 år med skiftevis vand og træ i. Det tolker jeg som oliestank fra den nye balje...