Hvorfor dør mine snegle og Eremitter ?
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Hvorfor dør mine snegle og Eremitter ?
Jeg har nu haft baljen kørende i ca ½ år og værdierne er alle ok.
Måler selvfølgelig:
nitrit
Nitrat
Fosfat
Amonium
Ph
kh
ca
mg
salt
Intet af det er på nogen måde faretruende. (calcium+magnesium er lige højt nok)
Men mine snegle, som vi har prøvet 3 gange nu, kan være nok så fulde af liv inden de komemr i baljen, men allerede under afklimatiseringen, er det som om der er noge ti vandet, som de "sløver hen" af.
fisk og koraller har det fint, men snegle og eremitter ser ud til at de er MEGET MEGET sløve hele tiden.
Sneglene dør inden for få timer efter de er kommet i.
Først havde jeg lige højt nok saltindhold, men efter jeg fik refraktometer, er indholdet sænket fra tidligere faretruende 1.030 til nu ca 1.024 (sænket med 10% vandskifte pr 1-2 uger)
Mit osmose anlæg har jeg en mistanke til, da det er købt let brugt, men er kun ½ år gl.
Kan osmose anlægget afgive noget der ikke er godt ?
Overvejer kraftigt at købe et nyt, da det MÅSKE har været tørlagt.. Hvad gør dette egentlig reelt, hvis det har været det ?
Hjælp søges..
Måler selvfølgelig:
nitrit
Nitrat
Fosfat
Amonium
Ph
kh
ca
mg
salt
Intet af det er på nogen måde faretruende. (calcium+magnesium er lige højt nok)
Men mine snegle, som vi har prøvet 3 gange nu, kan være nok så fulde af liv inden de komemr i baljen, men allerede under afklimatiseringen, er det som om der er noge ti vandet, som de "sløver hen" af.
fisk og koraller har det fint, men snegle og eremitter ser ud til at de er MEGET MEGET sløve hele tiden.
Sneglene dør inden for få timer efter de er kommet i.
Først havde jeg lige højt nok saltindhold, men efter jeg fik refraktometer, er indholdet sænket fra tidligere faretruende 1.030 til nu ca 1.024 (sænket med 10% vandskifte pr 1-2 uger)
Mit osmose anlæg har jeg en mistanke til, da det er købt let brugt, men er kun ½ år gl.
Kan osmose anlægget afgive noget der ikke er godt ?
Overvejer kraftigt at købe et nyt, da det MÅSKE har været tørlagt.. Hvad gør dette egentlig reelt, hvis det har været det ?
Hjælp søges..
***** ApFolmer@hotmail.com *****
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Re: Hvorfor dør mine snegle og Eremitter ?
Har selv mistet en del turbosnegle på det sidste, uden at kunne finde nogen logisk forklaring herpå. Måske må man bare erkende, at det ikke altid er let at have saltvand... (i modsætning til ferskvand - her kan snegle nærmest blive en plage
)

- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
tja... men sidst vi havde saltvand, var der nada problemer.. nu har vi forsøgt i flere måneder :S
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvad er det for snegle?? turboen som ndb nævner er meget sart når det gælder salinitet stress,Trochoidea ligner også ellers alle hinanden i og med de jo er i familie så generelt er det anbefalet at afklimatisere dem i 5-10 timer samt en salinitet på omkring 1.026
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
5-10 timer afklimatisering.. det var satme ellers ikke så lidt.... hvordan gør man næsten det ?
snakker du med petsupply osv, så ryger de nærmest bare i ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hmm! Den med 5-10 timers afklimatisering har jeg aldrig hørt om får. Har da altid blot væltet dem i akvariet.
forsvinder sneglene blot? Ligger huset tilbage eller er den blot helt væk? Mange af de snegle som vi køber som værende turbo, er det ikke. Jeg har selv engang fået fat i nogle snegle som lignede og var importeret som værende turbo snegle, men de forsvandt alle op af akvariet, og lå og flød rundt omkring.
Med hensyn til osmoseanlægget, så skulle det ikke kunne frigive noget til vandet, selvom det har været tørlagt. Men hvis der er noget i vandhanevandet, så bliver det jo så heller ikke fjernet, hvis anlægget er defekt.
Grunden til at et osmoseanlæg ikke må tørlægges, er at alle de fine porer i membranerne stoppes til med kalk.
forsvinder sneglene blot? Ligger huset tilbage eller er den blot helt væk? Mange af de snegle som vi køber som værende turbo, er det ikke. Jeg har selv engang fået fat i nogle snegle som lignede og var importeret som værende turbo snegle, men de forsvandt alle op af akvariet, og lå og flød rundt omkring.
Med hensyn til osmoseanlægget, så skulle det ikke kunne frigive noget til vandet, selvom det har været tørlagt. Men hvis der er noget i vandhanevandet, så bliver det jo så heller ikke fjernet, hvis anlægget er defekt.
Grunden til at et osmoseanlæg ikke må tørlægges, er at alle de fine porer i membranerne stoppes til med kalk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
du kan så prøve at holde dem indtil de fastsætter sig på glasset så glider de stille og rolig i vandoverfladen og selv afklimatiserer sig,har dog ikke selv prøvet den metode ennu men ved mange har succes med det..apfolmer skrev:5-10 timer afklimatisering.. det var satme ellers ikke så lidt.... hvordan gør man næsten det ?
Carsten@jeg har det fra en megen fortrolig kilde,det er noget med at de har en særdeles sart nyre
måske vi bare har været heldig for jeg har da også altid bare dumpet dem i http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ok. jamen så lærte jeg da også n oget idag!
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
dvs at det faktisk godt kan været et stort problem med de sk.. snegle ?
hvad så med eremitterne ?
hvad så med eremitterne ?