Vildtfanget dragefisk
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9850 Hirtshals
- Saltvand siden?: 2010
Vildtfanget dragefisk
Hejsa fiske-entusiaster.
Jeg har her fået stillet en umulig opgave fra min storebror, der med hans venner har fanget denne flotte stenfisk på molen i Hirtshals. Han og hans venner mente at det var en alm. ulk (Myoxocephalus scorpius) Mens jeg mener at det er en anden art, blot fra samme familie. Fisken var ca. 10-14cm lang, den havde ryg stråler og ja... Et billede siger mere end tusind ord.
For mig ligner det en stenfisk/dragefisk af underfamilien dendrochirus pga. dens samlede brystfinner, men det ville være fedt at se præcis hvilken art det er, og om den er sjælden osv.
Fisken er desværre død nu, da min bror og hans venner: "Fandme ikke skulle møde den til sommer, når de skulle ud at bade!"
Jeg har her fået stillet en umulig opgave fra min storebror, der med hans venner har fanget denne flotte stenfisk på molen i Hirtshals. Han og hans venner mente at det var en alm. ulk (Myoxocephalus scorpius) Mens jeg mener at det er en anden art, blot fra samme familie. Fisken var ca. 10-14cm lang, den havde ryg stråler og ja... Et billede siger mere end tusind ord.
For mig ligner det en stenfisk/dragefisk af underfamilien dendrochirus pga. dens samlede brystfinner, men det ville være fedt at se præcis hvilken art det er, og om den er sjælden osv.
Fisken er desværre død nu, da min bror og hans venner: "Fandme ikke skulle møde den til sommer, når de skulle ud at bade!"
- Tom Ekelund
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
Re: Vildtfanget dragefisk
Så vidt jeg kan se er det en ganske alm. ulk (fynbo)/ (københavner) Latinske navn Myoxocephalus scorpius men ikke sikker...
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
enig med Tom, en Ulk det er det, deres farver kan variere utrolig meget
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
Ufattelig flot, bortset fra det.. 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Geografisk sted: Koldig
Bare pas åp du ik stikker dig på den... men ja, det er en Københavner... 

Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
ud over at det gør ondt, så er der nu ingen større fare ved at stikke sig på en alm ULK, jeg kender godt SKRØNEN om at den skulle være giftigSheriffen skrev:Bare pas åp du ik stikker dig på den... men ja, det er en Københavner...
det er den så ikke... at man så kan få en infektion er en helt anden sag, men det kan du få af stort set alt der laver hul i dig
Jeg er lidt ked af den holdning mange har til Ulke, at det bare er noget der skal dø, helst så brutalt som muligt, eller ved langsom bagning i solen
jeg oplever det desværre jævnligt når jeg er på havnen, det er synd at en så smuk fisk skal lide pga folks uvidenhed, iøvrigt smager den nu ganske udemærket, skal bare have lidt størrelse, så den osse har lidt krop
og den på billedet, er én af de flottere repræsentanter for arten
Mvh. Brian
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Geografisk sted: Koldig
Troede ik man ku spise den.. det har jeg ellers lært fra barns ben af... at det bare var en skidt fisk der sku smides ud igen...Brian C skrev:ud over at det gør ondt, så er der nu ingen større fare ved at stikke sig på en alm ULK, jeg kender godt SKRØNEN om at den skulle være giftigSheriffen skrev:Bare pas åp du ik stikker dig på den... men ja, det er en Københavner...
det er den så ikke... at man så kan få en infektion er en helt anden sag, men det kan du få af stort set alt der laver hul i dig
Jeg er lidt ked af den holdning mange har til Ulke, at det bare er noget der skal dø, helst så brutalt som muligt, eller ved langsom bagning i solen
jeg oplever det desværre jævnligt når jeg er på havnen, det er synd at en så smuk fisk skal lide pga folks uvidenhed, iøvrigt smager den nu ganske udemærket, skal bare have lidt størrelse, så den osse har lidt krop
og den på billedet, er én af de flottere repræsentanter for arten
men den der er fanget her er da meget flot... og har da os lidt dragefiske træk...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne