trådalger
- mark23
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2010
trådalger
efter 2 måneders indkøring er der stadig rigtig mange trådalger. de har været der i en måned nu, og det bliver kun værre og værre. nitrit og nitrat er helt i bund. så forstår ikke hvorfor det bliver ved. kan det have noget at sige at jeg filføjer omking en litter frisk vandhanevand, hveranden dag '? jeg har målt værdierne i vandhanevandet og der er kun ganske lidt, som algerne kan leve af. er det bare fordi at jeg begynder at blive utolmodig eller kan der være andet galt ? skal jeg fjerne lidt at algerne ?
[center]En rigtig brandmand kan ikke leve uden saltvand.[/center]
[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]
[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]
[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
- Rean
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2009
- Kontakt:
Re: trådalger
Jeg følger lige med her 

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Følger lige trop.. 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Det er bare en del af indkørings fasen..
ting tager tid... nogen gange tager det kun 1mdr før alle algerne er væk, andre gange kan det ta 5mdr hvis man er uheldig..
Men jeg satte en Hugo fisk i efter to mdr, så kunne den græsse lidt af algerne... og bli endelig ved med at hælde vand i, evt lave et vandskift en gang i mellem er os godt..

Men jeg satte en Hugo fisk i efter to mdr, så kunne den græsse lidt af algerne... og bli endelig ved med at hælde vand i, evt lave et vandskift en gang i mellem er os godt..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Ja indkøringsfaser er meget forskellige. Hvad der virker for én, virker måske ikke for en andet.
Alt afhængig af størrelsen på baljen, hvilken type vand har du brugt - hvordan ER det vand,
og ikke mindst de levende sten - hvor levende og indkørte er de!?
Men som Sheriffen rigtigt siger, så smid evt. en Hugo i, men allerbedst er nok en søhare, som æder
æder og æder alger, så sker der noget!!!
Alt afhængig af størrelsen på baljen, hvilken type vand har du brugt - hvordan ER det vand,
og ikke mindst de levende sten - hvor levende og indkørte er de!?
Men som Sheriffen rigtigt siger, så smid evt. en Hugo i, men allerbedst er nok en søhare, som æder
æder og æder alger, så sker der noget!!!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der vil ikke ske noget ved at høste algerne manuelt.
Et er at der ikke er noget nitrit og nitrat, men hvordan ser det ud med fosfat??
Jeg har selv engang været plaget voldsomt af trådalger.
Der tog jeg og slukkede lyset og pakkede akvariet ind i tæpper i lidt over en uge. Så var algerne døde og de forsvandt.
Et er at der ikke er noget nitrit og nitrat, men hvordan ser det ud med fosfat??
Jeg har selv engang været plaget voldsomt af trådalger.
Der tog jeg og slukkede lyset og pakkede akvariet ind i tæpper i lidt over en uge. Så var algerne døde og de forsvandt.
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Kenneth..
Sådan en søhare som vist nok kun kommer frem i mørket, æder den alger over alt så i akvariet, altså også helt oppe ved vand overfladen....? Har set et par rigtige lækre billeder af et par stykker..
Er der nogle minusser ved sådan en fætter....?
Sådan en søhare som vist nok kun kommer frem i mørket, æder den alger over alt så i akvariet, altså også helt oppe ved vand overfladen....? Har set et par rigtige lækre billeder af et par stykker..
Er der nogle minusser ved sådan en fætter....?
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Minusset er at den dør når der ikke er mere at leve af - så hvis du kan få lånt/lejet dig en er det nok den bedste løsning
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
En søhare er aktiv om dagen! Ved ikke om den også er om natten, men den er rigtig god til alger!
Ved du hvad en søhare er? Det er sådan en fed klump, som ligner en flodhest i hovedet.
Når dine alger er væk, forærer du, eller sælger den billigt til en anden, som døjer med alger.
Det plejer at være måden at gøre det på.
Ved du hvad en søhare er? Det er sådan en fed klump, som ligner en flodhest i hovedet.
Når dine alger er væk, forærer du, eller sælger den billigt til en anden, som døjer med alger.
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Lyder sku rimelig smart..
Vil det sige at den er rimelig nem at fange.. ( altså langsom fætter ) griner....?
Vil det sige at den er rimelig nem at fange.. ( altså langsom fætter ) griner....?
Mvh Troels
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja den render sgu ikke fra nogen!!
Jeg tror den er god at falde i søvn til!!
Jeg tror den er god at falde i søvn til!!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Sø harer er fuldstændig som at sætte en plæneklipper ind!
De er enormt effektive.
Søharer er ikke kun en art, men flere. Hvad der så lige samler dem ud over at det er nøgensnegle ved jeg ikke.
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/72.html
Du kan fremme fjerneslsen af alger ved manuelt at høste af dem.
Den næring som er bundet i algerne frigives ikke igen til vandet, når du høster dem.
De er enormt effektive.
Søharer er ikke kun en art, men flere. Hvad der så lige samler dem ud over at det er nøgensnegle ved jeg ikke.
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/72.html
Du kan fremme fjerneslsen af alger ved manuelt at høste af dem.
Den næring som er bundet i algerne frigives ikke igen til vandet, når du høster dem.
Senest rettet af Carsten ons 7. jul 2010 09:47, rettet i alt 1 gang.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Det skal lige siges at den søhare jeg har fået mig (Dolabella auricularia) kun er skumringsaktiv, dvs. at den kommer frem omkring når lyset er ved at slukke.Kenneth Jensen skrev:En søhare er aktiv om dagen! Ved ikke om den også er om natten, men den er rigtig god til alger!
Jeg ser den aldrig i løbet af dagen

/Morten N
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Carsten..
Lækkert svar.. Har nemlig ikke så meget alge kedelig, men lidt er sku også træls.. ( irreterende ) Bare så alle kan forstå det.. griner..
Skal have gang i planaria sugning og bruger den metode du beskrev Carsten med at suge i et filter så vandet kommer tilbage til min tank igen, kan suge i flere timer hvis min ryg ville være med til det.. Meeeen så leger jeg sku lige selv søhare, bare med hænderne..gg..
Lækkert svar.. Har nemlig ikke så meget alge kedelig, men lidt er sku også træls.. ( irreterende ) Bare så alle kan forstå det.. griner..
Skal have gang i planaria sugning og bruger den metode du beskrev Carsten med at suge i et filter så vandet kommer tilbage til min tank igen, kan suge i flere timer hvis min ryg ville være med til det.. Meeeen så leger jeg sku lige selv søhare, bare med hænderne..gg..
Mvh Troels