alger hvorfor?
-
jim
- Palet kirurg

- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 4640 Fakse
- Saltvand siden?: 2008
alger hvorfor?
Hej alle
Jeg er begyndt at få nogle mærkelige alger i mit akvarie, de siddet mest mellem nogle af mine koraller det ligner noget brunt hår. Er her en der måske kan svare mig på hvilken alger det er og hvorfor de er begyndt af blomstre i mit akvarie.
jeg har også fået noget rødt alge på bunden.hvad sker der og hvad skal jeg gøre ved det.
jeg smider lige nogle billeder af dem.
mvh jim
Jeg er begyndt at få nogle mærkelige alger i mit akvarie, de siddet mest mellem nogle af mine koraller det ligner noget brunt hår. Er her en der måske kan svare mig på hvilken alger det er og hvorfor de er begyndt af blomstre i mit akvarie.
jeg har også fået noget rødt alge på bunden.hvad sker der og hvad skal jeg gøre ved det.
jeg smider lige nogle billeder af dem.
mvh jim
-
ole kekkonen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: alger hvorfor?
hejhej,du har fået dig et cyano udbrud,de er der hele tiden men lige nu er de altså blåset op,den som vi har i akvariet hedder for det meste noget som Schizothrix.
jeg kigger især på billedet af korallen i sandet og tænker på om ikke det er noget slim fra korallen som har fået det til at blusse op der,noget mere omrøring ville hjælpe,det er dog ikke altid en regel da jeg har bemærket at det også kan komme ved meget cirkulation.
hvad er din temperatur?
jeg kigger især på billedet af korallen i sandet og tænker på om ikke det er noget slim fra korallen som har fået det til at blusse op der,noget mere omrøring ville hjælpe,det er dog ikke altid en regel da jeg har bemærket at det også kan komme ved meget cirkulation.
hvad er din temperatur?
-
jim
- Palet kirurg

- 17
vandet er 28,1 grad lige nu. skal jeg flytte korallen og sætte mere cirkulation direkte på cyranoen eller hvordan?
hvad med de brune alger imellem korallerne kender du dem?
mvh jim
hvad med de brune alger imellem korallerne kender du dem?
mvh jim
-
ole kekkonen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det ligner tråd alger som er ved at dø,generelt nogen som bryopsis og derbesia kan formere sig på dødt skelet matriale hvor porøsiteten fanger partikler og trådene fanger igen enda flere
- Bingocaller
- Rev haj

- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Cyano = tråde samt bobler. Kommer oftest hvor der ikke er cirkualtion
Har du det?
Har samme røde plamager på mine sten - og det er ikke cyano og alt går fint
Har du det?
Har samme røde plamager på mine sten - og det er ikke cyano og alt går fint
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
jim
- Palet kirurg

- 17
jeg har ca 17000l cirkulation i timen men jeg må smide en pumpe mere i der kan blæse over den cyrano.
hvad skal jeg gøre med de tråd alger?
hvad skal jeg gøre med de tråd alger?
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
cyano kommer skam også hvor der er cirkulation.
I stedet for at blæse det væk med en pumpe, bør du suge det ud af akvariet.
I stedet for at blæse det væk med en pumpe, bør du suge det ud af akvariet.
- Carsten
- Rev haj

- 21
Det samme som med grønne tråd alger. Fjern dem manuelt. eller få en snegl eller søhare til at gøre det for dig.jim skrev:ok super det gør jeg så.
er der nogle det ved hvad jeg skal gøre med de brune tråd alger?
De alger som er på billedet med Caulastreaen, dem suger du også ud af akvariet. De plejer heldigvis af være lette at få væk, men kommer desværre igen.
Når du pludseligt har fået så mange forskellige alger, bør du nok være meget opmærksom på diverse vandværdier, især No3 og Po4
-
jim
- Palet kirurg

- 17
ja jeg ved det ved ikke helt hvad der er gået galt, det er ikke noget jeg har haft før. men tak for hjælpen.
- Carsten
- Rev haj

- 21
Hvad siger dine målinger??jim skrev:ja jeg ved det ved ikke helt hvad der er gået galt, det er ikke noget jeg har haft før. men tak for hjælpen.
fosfat er som regel noget der kommer snigende i løbet af nogle måneder, måske 1 år.
- Crown-of-thorns
- Foxface

- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
Jeg synes altså at det mørke område på dine koraller på billede 1 og 5 kunne ligne noget "black-bans disease" eller noget i den retning, der i værste fald bare vil brede sig og fortære hele korallen! Det skal helt sikkert suges væk fra korallen dagligt og ud af akvariet i forbindelse med vandskift. Du kan være heldig at fjerne det med et ferskvandsdyp (osmosevand med samme temperatur og pH som akvariet vandet, lad korallen stå i et minut eller to).
Mvh. Jakob.
Mvh. Jakob.
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
-
nielsk
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk

- Reactions: 379
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det ser ud som om du har flere døende koraller i tanken på de første 2 billeder! Der ser ud til at være noget galt, husker du at skifte vand? Du kan evt. prøve at skære ned på lysttiden, det klarer korallerne fint nogle uger mens algerne lider meget mere..
SPS : Stability provides succes
- Carsten
- Rev haj

- 21
Black ban disease ser anderledes ud. De her alger har jeg også selv haft på et tidspunkt.Crown-of-thorns skrev:Jeg synes altså at det mørke område på dine koraller på billede 1 og 5 kunne ligne noget "black-bans disease" eller noget i den retning, der i værste fald bare vil brede sig og fortære hele korallen! Det skal helt sikkert suges væk fra korallen dagligt og ud af akvariet i forbindelse med vandskift. Du kan være heldig at fjerne det med et ferskvandsdyp (osmosevand med samme temperatur og pH som akvariet vandet, lad korallen stå i et minut eller to).
Mvh. Jakob.
- Crown-of-thorns
- Foxface

- 16
Ok synes bare lige det lignede, og kunne jo godt passe når der var et problem med cyanoCarsten skrev:Black ban disease ser anderledes ud. De her alger har jeg også selv haft på et tidspunkt.Crown-of-thorns skrev:Jeg synes altså at det mørke område på dine koraller på billede 1 og 5 kunne ligne noget "black-bans disease" eller noget i den retning, der i værste fald bare vil brede sig og fortære hele korallen! Det skal helt sikkert suges væk fra korallen dagligt og ud af akvariet i forbindelse med vandskift. Du kan være heldig at fjerne det med et ferskvandsdyp (osmosevand med samme temperatur og pH som akvariet vandet, lad korallen stå i et minut eller to).
Mvh. Jakob.
Mit 120L Juwel Lido:
-
jim
- Palet kirurg

- 17
ja der er et eller andet galt med det, du har ret jeg har flere koraller der ikke har det super.
mine værdier
no3 = 0 til 1
no4 = 0.01
ca = 480
kh = 6
mg = 1200
jeg har doseret kh og mg så de kommer lidt højere op.
skal dog lige sige mine værdier har været noget ude af kurs jeg er ved at få dem helt på plads igen nu. Det med vand skifte køre jeg ikke meget med men det har jeg ikke på noget tidspunkt og jeg har du ikke været så slemt ramt som nu.
mvh jim
mine værdier
no3 = 0 til 1
no4 = 0.01
ca = 480
kh = 6
mg = 1200
jeg har doseret kh og mg så de kommer lidt højere op.
skal dog lige sige mine værdier har været noget ude af kurs jeg er ved at få dem helt på plads igen nu. Det med vand skifte køre jeg ikke meget med men det har jeg ikke på noget tidspunkt og jeg har du ikke været så slemt ramt som nu.
mvh jim
-
jim
- Palet kirurg

- 17
jeg har forsøgt af fjerne nogle de sort brune alger der siddet mellem Caulastreaen men jeg må mu side det ikke er nemt siddet rigmlig godt fast og er ikke nemme at få fat i med fingerne tror i så jeg kan suge dem ud ved vandskifte?
mvh jim
mvh jim
- Carsten
- Rev haj

- 21
Hvis det sidder så fast at du ikke kan få det løst nu, så tvivler jeg på at det går løs, hvis du suger med en slange.
- Crown-of-thorns
- Foxface

- 16
Hvis du har en turkey blaster, så kan du prøve at suge det op i den, eller tage korallen ud af akvariet og ned i en spand med akvarievand og så puste det væk. Men hvis det er en grov alge der sidder fast, så får du ikke så meget ud af den fremgangsmådejim skrev:jeg har forsøgt af fjerne nogle de sort brune alger der siddet mellem Caulastreaen men jeg må mu side det ikke er nemt siddet rigmlig godt fast og er ikke nemme at få fat i med fingerne tror i så jeg kan suge dem ud ved vandskifte?
mvh jim
Mit 120L Juwel Lido:
- Carsten
- Rev haj

- 21
Overhovedet ikke. Jeg bruger selv en opvaskebørstejim skrev:hvad med en tandbørste vil det være for vildt